Jump to content

Noen som bruker vannfilter hjemme?

Eirik Tømmerås

Recommended Posts

Atter en gang går harepestalarmen her på Norges største øy, Hinnøya.

Jeg er nå i ferd med å kjøpe UV-renseanlegg da vi er tilknyttet privat brønnanlegg. Men som med alt ellers man lurer på så er jo erfaringer fra evt  andre gull verdt. Så derfor: er det noen som har erfaring med rensing av vann med uv-filter? Har jo litt erfaring selv med uv-filter i akvarium og der funker det knall.

Tenker på å kjøpe dette: http://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1983&category_id=154&gclid=CjwKEAjwubK4BRC1xczKrZyj3mkSJAC6ntgrOC2UnJ6WAmL7gaUY0E4Hfhb8J2K1L--jrVhQ3zVx9hoCMnfw_wcB

har ingen erfaring med dette.. men bor også på en øy, liten vel og merke.. stort sett bare ett fjell......

her har vi rent å pent fjellvann, som knapt er UV-renset.

Min far arbeider i kommunen, og styrer med dette.

Tror det egentlig bare går gjennom grovfilter å gjennom uv'anlegget for så rett ut til hus stander.

• 3 years later...

Jeg slenger meg på Prebens spørsmål. Jeg har helt rent, krystallklart, nydelig vann fra eget borhull, kontrollert av Eurofins, pumpa sitter på ca. 60m dyp. Jeg tapper vann rett fra slangen nå, bare med enkel filtrering for å ta ev. partikler, etter at pumpa har gått ca. 10-15 minutter. Jeg har fått tak i filterhus og filtere som skal kobles på før og etter en trykktank som skal installereres i et lite 'hundehus' til våren. Jeg kan ikke legge vannet inn, men jeg hadde tenkt å ha både en kran fra trykktanken til generell bruk, og en egen for drikkevann utenom trykktanken, og da er UV veldig interessant.

Jeg vil forøvrig ønske Preben hjertelig velkommen i forumet. :classic_smile: Hvis du allerede har en Mercedes, er vi alltid veldig glad i bilder...

Med vennlig hilsen, Olaf

Normalt sett er det ikkje nødvendig med UV på boreholsvatn.

UV tar bakteriar, noko som er mest aktuelt i overflatevatn. Viss vatnet i boreholet er kontrollert for bakterieinnhald, og det er i orden, ville eg ikkje brydd meg med UV.

Sjølv har eg borehol med filteranlegg for over 100 000 kr, men det er mot kalk, jern og mangan.

Boreholsvatn inneheld ofte store mengder kalk, men det er berre skadeleg for varmtvannsbereder, oppvaskmaskin og vaskemaskin (og bør sjølvsagt heller ikkje fyllast på bilen), men er ikkje helseskadeleg.

14 hours ago, Preben Bronsta Gitmark said:

Hei.
Jeg skal installere uv-filter hjemme. Så jeg lurer på om du kjøpte det anlegget fra sparelys.no.
I så fall, hvilken erfaring har du med det anlegget?

Ja, både kjøpt og tatt i bruk.

Har byttet UV-rør 3 ganger allerede, det byttes 1 gang i året og er en enkel operasjon. Ellers virker det teknisk som bare det.

Det er jo veldig lite som kan gå i stykker på dette - bare ballasten og glassrøret mellom UV-røret og vannet - og det virker solid bygd i rustfritt stål.

11 hours ago, Eirik Tømmerås said:

Ja, både kjøpt og tatt i bruk.

Har byttet UV-rør 3 ganger allerede, det byttes 1 gang i året og er en enkel operasjon. Ellers virker det teknisk som bare det.

Det er jo veldig lite som kan gå i stykker på dette - bare ballasten og glassrøret mellom UV-røret og vannet - og det virker solid bygd i rustfritt stål.

Takk, da går jeg nok for to stk av denne. 

On 13.12.2019 at 6.35, Simen Arntsen said:

Normalt sett er det ikkje nødvendig med UV på boreholsvatn.

Jeg har ikke hatt problemer i det hele tatt, men jeg vet at det har vært problemer med misfarging fra jern i noen borhull i området.Ifølge Eurofins oppfylte vannet mitt også alle krav som stilles til kommunalt drikkevann, med gode marginer. Jeg har ikke sjekket for mangan, men jeg leste i bygdeboka for Frogn at det ofte forkommer i distriktet, og det kan forbedres ved at man 'lufter' vannet når man tapper opp i bøtter eller kanner, jeg antar at man mener at man bør skvale litt!  Mangan kan lage litt gulaktig belegg/misfarging i kjeler. Jeg har ikke noe problem med kalk.

Med vennlig hilsen, Olaf

6 hours ago, Olaf said:

Jeg har ikke hatt problemer i det hele tatt, men jeg vet at det har vært problemer med misfarging fra jern i noen borhull i området.Ifølge Eurofins oppfylte vannet mitt også alle krav som stilles til kommunalt drikkevann, med gode marginer. Jeg har ikke sjekket for mangan, men jeg leste i bygdeboka for Frogn at det ofte forkommer i distriktet, og det kan forbedres ved at man 'lufter' vannet når man tapper opp i bøtter eller kanner, jeg antar at man mener at man bør skvale litt!  Mangan kan lage litt gulaktig belegg/misfarging i kjeler. Jeg har ikke noe problem med kalk.

Med vennlig hilsen, Olaf

Et UV-filter steriliserer virus og bakterier slik at de ikke kan formere seg og dermed bli farlig mange slik at det påvirker oss negativt.

Det du antagelig ser etter er et mekanisk filter og da er kongen på haugen "reverse osmose" filter. Denne filtertypen har liten gjennomstrøms kapasitet så de er beregnet for drikkevann og annet vann som trengs å være 100% rent, f.eks for klor til akvarier.

https://www.freshwatersystems.com/blogs/blog/what-is-reverse-osmosis

Edited by Eirik Tømmerås

7 hours ago, Olaf said:

Med vennlig hilsen, Olaf

Då vil ikkje UV ha noko funksjon.

Skal du ta jern i mindre mengder, kan du bruke avherdingsfilter med tilsatt Iron Out i salt-/spyletanken. Større mengder krev spesielt jernfilter eller RO (reverse osmosis). RO er dyrt og må produserast mot lagringstank (pga kapasitet på filteret) og pumpast opp til ny trykktank, viss det skal brukast til meir enn å tappe direkte til drikkeglaset. Eg har avherding og RO pga grusomt dårleg kvalitet på borevatnet (trur eg traff rett i ei jernåre). Som sagt, over 100 000 kr kosta det. 60 000 for RO, tank, pumpe. RO kan og filtrere brakkvatn.

Simen, hvor i landet er det du holder til? Det er jo tydelig at man kan ha maksimalt med uflaks ved boring, slik du har. Jeg pleier å tappe opp ca. 120 liter i kanner, slik jeg har det akkurat nå. Jeg fylte dem i går, og bruker bare et sk. permanent kaffefilter for å ta ev. partikler, men det var helt uten spor av noe som helst. Så jeg er av de heldige, og er takknemlig for det.

Med vennlig hilsen, Olaf