Jump to content

Hjulstillingskontroll - for dårlig jobb?


E_S

Recommended Posts

Hadde bilen min på hjulstillingskontroll hos merkeverksted etter å ha skiftet alle slitedeler i hjulopphenget foran og bak.

 

Vedlagt bilde viser måleskjemaet etter kontrollen. Bilen har standard sportsunderstell-høyde og er ikke spesielt lav.

 

Jeg vet at camber bak ikke er justerbar uten å bytte til custom-deler, så den er grei.

 

Spørsmålet er camber og caster foran - for meg ser det ut som de ikke har justert på eksenterboltene i det hele tatt, men bare justert spissingen. Det er så vidt meg bekjent ikke noe problem å få justert inn caster og camber foran på 124 såfremt bilen har standard sportsunderstell-høyde..

 

Camber og caster foran later til å være nærmest urørt og langt utenfor spesifikasjon. I tillegg er bilen justert for "uten sportsunderstell" selv om den i aller høyeste grad har sportsunderstell.

 

Dårlig slurvearbeid/uvitenhet om så "gamle" biler og noe som bør klages på, eller er det "Stand der Technik"? Har hatt flere 124 og aldri hatt problem med å få hjulstillingen innenfor foran før..

 

20160412_111111.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har sendt klage pr. e-post nå. At dette er utført hos et autorisert Mercedes-Benz-verksted er egentlig helt bak mål. Jeg kan forstå at frittstående verksteder ikke kan vite alt om alt, men at ikke et merkeverksted klarer å gjøre bedre enn dette er ikke akseptabelt.

 

I tillegg anmerket de at felg/dekkdimensjonen på bilen + slitasje på dekkene gjør at bilen sporer og "stikker". At dekkene er slitt skal jeg være med på, men nå er faktisk både felg- og dekkdimensjon på bilen den originale fabrikksdimensjonen, så..

 

Jeg gir verkstedet tid til å ordne opp for seg før jeg eventuelt vurderer å gå ut med navn, men jeg kan fortsette med at kundeopplevelsen var generelt også mindre god:

 

* Da jeg skulle levere bilen var ikke kundemottaker på jobb ennå, så en kontordame tok mot nøkkelen, hun hadde ingen mulighet til å ta noen beskjeder annet enn å notere på en post-it-lapp som ble klistret på nøkkelen.

* Da bilen skulle hentes var kundemottaker mer interessert i å snakke om privatgjøremål med kollega enn å ekspedere, så jeg ble stående og vente og høre på en samtale om blant annet kaffekoking og mobiltelefoner før han "gadd" å ekspedere.

* Kvitteringen var ikke registrert på bilen, så den var stort sett innholdsløs utenom navnet mitt. Bagatell, men likevel, dårlige rutiner?

* Da jeg hadde betalt var det knapt nok "godkjent" på kortterminalen før kundemottaker igjen var på vei vekk fra disken og tilbake til kollegaen han akkurat hadde snakket privatsnakk med - ikke noen "kundevennlig" avslutning..

 

Bekrefter bare hvorfor jeg skyr verksteder i Norge. Inkompetent, overpriset og dårlig service. Dessverre ikke noe alternativ å kjøre med feil hjulstilling til Tyskland for å få det gjort..

 

Link to comment
Share on other sites

Enig i at verkstedet burde levert varene her, men det er bare å erkjenne at disse 124 bilene er for gamle. Det har jo gått haugevis som taxi så kompetansen har nok vært tilstede en eller annen gang. Erfaringvis er det beste å instruere hvordan greiene skal stå. Da unngås slike uinfridde forventninger som du så godt setter ord på her.

 

Det er teoretisk mulig å få vinklene innenfor spec på Sportline, men da må det feite fjærputer til, minimum #3 eller #4 :-( Selv om alt står etter boka blir ikke disse Sporline bilene like bra som de fortjener. Derimot er det fullt mulig med de rette mods å dra en 124 med 17x8,5 gjennom sporete kurver med en fing eller to komfortabelt på rattet. Mercedes har ikke gjort jobben på disse bilene.

 

Beste råd for standard oppsett er å justere de fremre bærearmene så langt inn som mulig (minimere camber) uten at forhjulet subber i sacco dekselet under heftig innbremsing. Glem caster. Spissing kjøres så lav som mulig. PS! spissing vil seile en del om de fremre bærearmsforingene er gamle og innsunkne.

 

Bak hjelper K-Mac, men langtifra tilstrekkelig fordi bakvogna har betraktelig mer camber enn foran (typisk Mercedes greie som jeg misliker sterkt). Spissing så lav som mulig. Et slikt oppsett vil fortsatt slite 17" ujevnt foran og bak. Det er mulig å hente litt kjøreglede/dekklevetid på å øke luftrykket underveis.

Link to comment
Share on other sites

 

Bekrefter bare hvorfor jeg skyr verksteder i Norge. Inkompetent, overpriset og dårlig service. Dessverre ikke noe alternativ å kjøre med feil hjulstilling til Tyskland for å få det gjort..

 

Dette bekrefter iallefall at du er en som tar ALLE under en kam.og det er jo akkurat like dårlig som det du egentlig tydeligvis har vert ute for her.

 

Det er forskjell på verkstedene..og det er forskjell om man bestiller en FIREHJULSMÅLING og JUSTERING...kontra en Forstillings kontroll....kontra en Spissing justering.

 

Dette sier du ingenting om om HVA du har bedt om,

Du sier heller lite om hva som er gitt beskjed om til det fra verksted.

men for all del..det kan være super dårlig kundebehandling for alt jeg vet...normal prosedyre ville jo være å få avklart HVA man vil ha utført når man leverer inn bilen.

I dette tilfellet..er det bestillt 4hjulskontroll og justering av alle vinkler?eller bare spissing.

Det er ofte ganske omfattene forskjell på å justerie opp HELE bilen..kontra justere spissing..

 

 

men viss du ikke har fått beskjed om at noen vinkler er utenfor...så er jo ikke det greit.

 

men Reagerer på at folk hiver seg på å " klager" på ALLE verkstedene og at INGEN verksteder gjør noe riktig.

 

men igjen...alle verkstedene er desverre ikke like kompetente..det kan også hende dem setter "feil "mann på jobben..osv osv...så det blir alltid en umulig sak å "dømme" noen å si hvem og hva som egentlig har skjedd.

 

Håper forøvrig det ordner seg :)

Link to comment
Share on other sites

Når du setter inn en bil på firehjulskontroll, bør du kunne se på utskriften at alle røde tall, før, er blitt grønne etter. Og de som evt fremdeles er røde, burde kunne forklares på en måte som kunden kan vurdere.  Enkelt og greit. Har ikke tru på at noen setter inn bilen bare for å justere spissing, med mindre vi snakker forhåndsavtalt med spesialpris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bedt om en komplett kontroll og justering av alle vinkler, alle hjul. Firehjulskontroll heter vel det sist jeg sjekket. Å justere spissing er jo en bagatellsak, men det er meningsløst med mindre man bare har skiftet styreledd. Jeg spesifiserte at alle bærearmer var skiftet og at derfor alt både foran og bak trengte justering. Det var også det jeg betalte for.

 

Link to comment
Share on other sites

Hadde selv min 124 på firehjulskontroll, resultatet ble strøkent, men det hadde visst ikke vært så greit. Mekanikern nevnte at så fort man drar i en ting, rører noe annet seg og ting går litt i ball.. De var visst fler om justeringen samtidig for å få det perfekt, og det ble det :) Ødegården Auto på Sofiemyr i Follo.. Veldig dyktige er mitt inntrykk :)

Link to comment
Share on other sites

Enig i at verkstedet burde levert varene her, men det er bare å erkjenne at disse 124 bilene er for gamle. Det har jo gått haugevis som taxi så kompetansen har nok vært tilstede en eller annen gang. Erfaringvis er det beste å instruere hvordan greiene skal stå. Da unngås slike uinfridde forventninger som du så godt setter ord på her.

 

Det er teoretisk mulig å få vinklene innenfor spec på Sportline, men da må det feite fjærputer til, minimum #3 eller #4 :-( Selv om alt står etter boka blir ikke disse Sporline bilene like bra som de fortjener. Derimot er det fullt mulig med de rette mods å dra en 124 med 17x8,5 gjennom sporete kurver med en fing eller to komfortabelt på rattet. Mercedes har ikke gjort jobben på disse bilene.

 

Beste råd for standard oppsett er å justere de fremre bærearmene så langt inn som mulig (minimere camber) uten at forhjulet subber i sacco dekselet under heftig innbremsing. Glem caster. Spissing kjøres så lav som mulig. PS! spissing vil seile en del om de fremre bærearmsforingene er gamle og innsunkne.

 

Bak hjelper K-Mac, men langtifra tilstrekkelig fordi bakvogna har betraktelig mer camber enn foran (typisk Mercedes greie som jeg misliker sterkt). Spissing så lav som mulig. Et slikt oppsett vil fortsatt slite 17" ujevnt foran og bak. Det er mulig å hente litt kjøreglede/dekklevetid på å øke luftrykket underveis.

 

Takk for gode tips!

 

Problemet er at det er jo umulig å finne et verksted som man får "instruere" selv og være med på prosessen slik at det blir gjort riktig, de skal gjøre det på sin måte og "heaven forbid" noe innblanding. Da må man kjenne noen, og det gjør jeg dessverre ikke.

 

Noen erfaring med justerbare øvre bærearmer bak forresten? Er det mulig å få fikset camberproblemet (til en viss grad) uten at det blir umulig å justere inn riktig spissing?

Link to comment
Share on other sites

Dersom man påtar seg all risiko selv bør det være håp om at noen tar oppdraget :-)

Justerbare stag/bærearmer finnes, er litt forskjellig å velge mellom.

Til gatebruk ville jeg valgt en polyuretan løsning eller tildekket ball-joint løsning slik at smøring ivaretas uten at vann&sand trenger inn.

Det originale spissingstaget kan muligens benyttes (selv om det har begrenset justering).

Får du camber rundtom -1.0 grad så er det kjørestil som avgjør dekkslitasje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bedt om en komplett kontroll og justering av alle vinkler, alle hjul. Firehjulskontroll heter vel det sist jeg sjekket. Å justere spissing er jo en bagatellsak, men det er meningsløst med mindre man bare har skiftet styreledd. Jeg spesifiserte at alle bærearmer var skiftet og at derfor alt både foran og bak trengte justering. Det var også det jeg betalte for.

Da er det jo noe aent..viss det er DET du har bedt om.

Link to comment
Share on other sites

Når du setter inn en bil på firehjulskontroll, bør du kunne se på utskriften at alle røde tall, før, er blitt grønne etter. Og de som evt fremdeles er røde, burde kunne forklares på en måte som kunden kan vurdere.  Enkelt og greit. Har ikke tru på at noen setter inn bilen bare for å justere spissing, med mindre vi snakker forhåndsavtalt med spesialpris.

 

somregel så er ikke det TATT hensyn til FULL justering.Det varierer veldig fra verksted til verksted HVA den "firehjuls" kontrollen innebærer".Det er KONTROLL av alt..men det er ikke ALLTID at det innebærer justering av ALLE vinkler.

Link to comment
Share on other sites

somregel så er ikke det TATT hensyn til FULL justering.Det varierer veldig fra verksted til verksted HVA den "firehjuls" kontrollen innebærer".Det er KONTROLL av alt..men det er ikke ALLTID at det innebærer justering av ALLE vinkler.

 

Da er vi over på at de gjør mindre enn man kan forvente, og altså gjør en for dårlig jobb.

Alternativt må de informere tydelig om hvilke vinkler de ikke bryr seg om på det aktuelle verkstedet.

 

Link to comment
Share on other sites

somregel så er ikke det TATT hensyn til FULL justering.Det varierer veldig fra verksted til verksted HVA den "firehjuls" kontrollen innebærer".Det er KONTROLL av alt..men det er ikke ALLTID at det innebærer justering av ALLE vinkler.

 

Da er vi over på at de gjør mindre enn man kan forvente, og altså gjør en for dårlig jobb.

Alternativt må de informere tydelig om hvilke vinkler de ikke bryr seg om på det aktuelle verkstedet.

 

ja da..for all del..og det er det jeg vil fram til i en sånn TRÅD som dette..er at man vet ALDRI hva som er sagt mellom di forskjellige partene...så det er feil i mine øyne å komme å synse å tro og ha en mening om noe man faktisk ikke vet ALT om.

 

men ja...alt handler om komunikasjon mellom kunde og kundemottaker..og det er det ikke alle trådstartere som er like flinke å få frem...sier ikke at det gjelder denne tråden..men det er SÅNN jeg tenker når jeg leser om "kritikkverdige" forhold.

 

Det er heller lite tvile om at det er både gode og dårlige kundemottakere..og det er også lite direkte spesifikke kunder som omtrent ikke vet opp og ned på ting...noe som sånn sett da en kundemottaker burde oppfatte..og forklare bedre deretter.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en sånn person som ikke har peiling på vinkler og justering av forstilling/4 hjulskontroll,

men ville ved innlevering av bil og sagt at jeg ville ha 4 hjulskontroll og da forventet at de

justerte etter de målene de skulle og evt.gitt meg beskjed om hva som måtte byttes.

 

Og hvis bilen ble levert tilbake med beskjed om at kontroll er gjort , og ja vi har funnet

feil,men ikke gjort noe ville jeg vel ha stått der som ett spørsmålstegn.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra verkstedet.

 

De beklager og bilen skal inn igjen neste uke for (forhåpentligvis) riktig justering. Da får man tro det ordner seg.

 

Målet er at alt er innenfor unntatt camber som tilsynelatende er nesten umulig å få rett med mindre man bytter til justerbare øvre stag eller nedre foringer.

 

Kommer også til å skifte til 2'er-puter rund baut for å kompensere for litt sig i fjærene etter 20 år. (1'er originalt på hele bilen)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...