Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Har begynt å kikke litt på å bygge om min -86 w124 fra sveivevinduer til elektriske.

Jeg har lest litt om dette, og regnet med at jeg skulle finne komfort releet under baksetet på venstre side, i og med at bilen har takluke, MEN der var det ikkeno gitt...

Noen som har noe peil? Bør jeg ettermontere komfortreleet fra delebilen? Blir jo fort litt plugger til overs på ledningsnettet uten releet...

Posted

Ok, men skal jeg bare montere brytere, motorer og ledninger da? Vil det funke uten komfortreleet?

Delebilen jeg tar dette fra er en 94 modell...

Posted

Delebilen har komfort, bilen dette skal inn i har ikke...

Blir vel enklest å flytte over alt sammen da regner jeg med?

Og den komfort styringen, er det av typen åpne vinduer og takluke når man holder inne knappen på nøkkelen?

• 1 year later...
Posted

Drar opp denne igjen...

Jeg har nå montert inn vindusheiser, ledningsnett og komfortrele i min -86.

Jeg har koblet to tykke sorte/gule kablene til en egen sikring ved batteriet, koblet jordingen og den siste som skal på skruene bak radio, men det er ikke noe liv i noenting.

Skruene bak radio har ikke + uansett hvilken posisjon nøkkelen står i, er dette riktig? Alle sikringer er OK, det er heller ikke lenge siden jeg pusset ned alle kontaktene i sikringsboksen.

Motorene vet jeg virker (måtte tvangskjøre dem med direktestrøm for å få på plass mekanismen i dørene).

På komfortreleet er det kun tilkoblet på A og B, er det kanskje noe jeg mangler/må koble sammen?

Noen som har noen tips?

Posted

Ja, har fått med meg det, har koblet de til konstanstrøm via sikring fra batteriet.

Men komfortreleet har jo fem kontakter, A B C D og E, jeg har bare tatt i bruk A og B som tar for seg brytere og motorer foran og bak, en av de andre kontaktene regner jeg med er til takluke om dette skal styres via komfortrele, og de to siste kontaktene vil jeg tippe har noe med komfortåpning/lukking av ruter og takluke? Regner med det muligens er her jeg mangler pluss, jording eller sammenkobling av noen pinner...

• 8 months later...
Posted

Hei,tar opp tråden på ditt inlegg,er nå i samme situisjon som du var har montert el winduer i min 87 model w124 sedan har koblett til

kontaktene A og B men det skjer ingen ting,Ingang C D og E har jeg ingenting hvilke pinner på C D og E som skal ha + og Minus aner jeg ikke,kan du hjelpe så hadde jeg blitt glad,jeg stå helt fast.

Mvh:  frankhas@outlook.com

Posted

Hei,tar opp tråden på ditt inlegg,er nå i samme situisjon som du var har montert el winduer i min 87 model w124 sedan har koblett til

kontaktene A og B men det skjer ingen ting,Ingang C D og E har jeg ingenting hvilke pinner på C D og E som skal ha + og Minus aner jeg ikke,kan du hjelpe så hadde jeg blitt glad,jeg stå helt fast.

Mvh:  frankhas@outlook.com

Hvis du kjører strøm direkte på motoren, går de da?

Får starte der i fra. Har skiftet motorer på alle dørene mine.

Ellers så finnes det mange forskjellige El skjemaer på nettet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Da har jeg funnet frem notatene fra da jeg holdt på med dette:

D2-4-6: pluss

D1-3-5: minus

C4: minus

E2-3-5: pluss

Dette er vel sånn jeg koblet det opp på min bil, og da fungerte alt, men jeg kan selvsagt ikke gi noen garanti på at det er akkurat likt for dere, vindusheisene og styrebokser kom fra en -94 modell hos meg.

• 2 weeks later...
Posted

Hallo igjen zneb,takk for at du vil hjelpe men jeg ser på kobligsnotatene du har lagt ut og møter et problem når det gjelder utak E på boksen, du har skrevet 2-3-5 pluss men utak E har bare 4 pinner og det gjelder alle disse boksene med komfor,så der er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre kan du ha skrevet feil,er jo litt redd for og brenne releet.

Frank (300e)

Posted

Hallo,vet ikke helt hva kabelmatte er,men ledingsnettet er tatt ut fra en 93 model som jeg kjøpte fra Tyskland. ledingsnettet er derfor orginalt og de to store kontaktene som skal inn på hver side av releboksen er der og de har jeg koblet til,men nettet manglet kontaker og ledingsnett til D C ogE så der har jeg ingen ting derfor hvar det fint at du la ut punktene hvor man skulle koble + og - det eneste jeg ikke fikk til og stemme var E med pluss til 2 3 og 5 da denne kontaken på releet som da heter E kun har fire pinner hva da med punkt 5 som du har beskrevet,står litt fast der.PS: kabelmatte til bryterene - 4 stk brytere orginalt nett og kontakstykker. Når jeg setter på parklys har jeg lys i alle seks brytere 4 i midtkonsoll og en i hver bakdør.

Frank (300e)