Geir Tore Simonsen Posted April 9, 2016 Posted April 9, 2016 Jeg trenger en ekstra bil med firehjulstrekk, og leker med tanken på noe så ufornuftig som ML 400 CDI. Har hørt det er problemer med kjedestrammer på disse, uten at det i seg selv er nok til å skremme meg helt vekk. Om det er andre ting å være oppmerksom på hører jeg gjerne om det. Det jeg først og fremst lurer på er hvor mye moment girkassa tåler. Disse har W5A400-varianten av 722.6 (det har jeg selv kontrollert i EPC), og i følge ATSG manualen for 722.6 står de tre siste sifferne for hvor mange Nm kassa tåler, dvs. 400 Nm. Det får jeg ikke helt til å stemme med oppgitt dreiemoment på 560 Nm for motoren. Jeg prøvde et par ML270 CDI for tre år siden, men syntes de var veldig slappe og gikk for en E320 CDI 4matic i stedet. Sikkert bedre hvis man tuner de, men..... Quote
Eirik Tømmerås Posted April 9, 2016 Posted April 9, 2016 Har en 400cdi v8 bare 560nm? 2.1 r4 i 250cdi utgave har jo 500nm... Quote
Geir Tore Simonsen Posted April 9, 2016 Author Posted April 9, 2016 Har sett 560 Nm flere steder, blant annet på Mercefreaken. Virker ikke urimelig i forhold til min 320 CDI som har 510 Nm. Nyere diesler har jo jevnt over mer moment og effekt i forhold til volum enn tidligere CDI varianter. Man må også huske på at tallet for maksimalt moment ikke gir hele bildet. Jeg så en kurve for 400 CDI hvor momentet var helt flatt et godt stykke oppover turtallet. Tipper 500 Nm på den fireren er en enslig topp og så faller raskere av etterpå. Quote
KennethJ Posted April 10, 2016 Posted April 10, 2016 Nå er jo den 250 CDI-saken en del nyere, det har skjedd mye med hvor høyt moment man klarer å produsere i motorer i dag i forhold til for få år siden. Men jeg er enig i at 560Nm høres lite ut, bensinmotoren min produserer bare 100Nm mindre uten noen som helst tvangsmating. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.