Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, har kikka på en 124 300TD hvor eier har bytta tank og etter det så gikk bilen rundt kvartalet, stoppa og ville ikke starte igjen. Han mener at det var dritt i den nye tanken og dette har da blitt dratt inn i pumpa og den har blitt tett. Han har også prøvd og koble på en seperat fødepumpe, og da startet visst bilen og gikk litt, men stoppa igjen, men hvis det fungerte så er jo ikke dieselpumpa tett?

Lurte derfor på om noen har noen aning om hva det kan være? Tenkte først at det kunne vært luft, men visst bilen først har startet så skulle den vel ikke stoppa hvis det var luft?

Posted

Hei, har kikka på en 124 300TD hvor eier har bytta tank og etter det så gikk bilen rundt kvartalet, stoppa og ville ikke starte igjen. Han mener at det var dritt i den nye tanken og dette har da blitt dratt inn i pumpa og den har blitt tett. Han har også prøvd og koble på en seperat fødepumpe, og da startet visst bilen og gikk litt, men stoppa igjen, men hvis det fungerte så er jo ikke dieselpumpa tett?

Lurte derfor på om noen har noen aning om hva det kan være? Tenkte først at det kunne vært luft, men visst bilen først har startet så skulle den vel ikke stoppa hvis det var luft?

Starter den hvis det kinnes lenge?

Posted

Det vet jeg ikke, tror ikke det for da ville jeg tro han hadde sagt det, vet egentlig ikke helt hva han har prøvd. Dette er en bil jeg tenkte og kjøpe, har bestemt meg for og kjøpe den så skal hente den på mandag. Så kan prøve og kinne og feilsøke litt da. Jeg er rimelig sikker på at det har noe med luft i systemet og gjøre, siden han nevnte på at den var treg til og starte hvis fronten var høyere enn rumpa, før tank bytte. Men ble usikker når han sa den hadde stoppa etter den hadde starta.

Posted

Sila sitter midt under tanken, en stor umbrako der, midt på.. Vanskelig å ikke se :) En normal hobbygarasje har ikke så stor umbrako, så finner du en passe stor bolt med sekskanthode, så bruker du det :)

Mitt råd er å begynne i tanken og jobbe seg frem, i første om gang lar du dieselen renne rett ut av fødepumpa mens du kjinner for å konstatere at det kommer strie strømmer ved kjinning før du går videre. Løsne alle dyserør på dysene og kjinn i vei til du får diesel fram til alle dyser. Skru til og start opp.

Grovfilteret på motor samt finfilter skal fange om partikler før det går inn i dieselpumpa. Har lite tro på at det kan være "tett pumpe" :P

Posted

Jaok, så den tidligere idag da :) Hentet bilen idag og har finni ut at det er en god del rust i den "nye" tanken ja :P Brukte den eksterne fødepumpa til og kjøre litt diesel i noen flasker bare for og se på dieselen, og det var masse rust, satt på nytt forfilter og dieselfilter og da startet den, fikk kjørt litt, men den begynte og dabbe av i en en oppover bakke og stoppa midt i en 70 sone :P Kikka på forfilteret og det var helt brunt og fullt av rust, så må nok rense tanken. Da vet jeg ihvertfall hva feilen er, var bare og få rensa den tanken da. Tror du høytrykkspyler og tørke med luft etterpå kan fungere? Får jo liksom ikke kommet inn i tanken og skrubba, det hadde jo vært det beste :P