Jump to content

ABS/ESP-feil


Henriksen

Recommended Posts

Hei!

 

Har litt trøbbel med min 06 w211 220cdi.

Under kjøring på tørt føre i ca 80km/t fikk jeg opp feilmeldinger på ABS/ESP og brake service. I starten slukket abs-lampa og feilmeldingene etter jeg skrudde av bilen. Kom så på igjen etter ca 20km/t. Styringen ble også hard når lampa lyste (perimeterstyring). Etter noen dager begynte lampa å lyse konstant. Fikk omsider tatt diagnose, og den sier "left front speed sensor defective" e.l. Byttet så abs-sensoren på venstre side foran og prøvde å slette feilkodene, men apparatet sier feilene er der fortsatt. Noen som vet hva dette kan være?

 

Har også merket at girkassa(automat) "henger" seg opp i et gir inniblandt og jeg må skru bilen av og på før den "restarter" seg. Virker som det er noe elektronisk, siden jeg hverken får skiftet gir manuelt eller byttet mellom C og S-modus. Lurer på om jeg husker dette skjedde første gangen tidligere den samme dagen som abs-lampa begynte å lyse, men merker det oftere nå.

 

Noen guruer som kan trå til med litt hjelp? :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg sjekket, men jeg antar at ABS-ringene foran er omtrent som bak.. Bak er det velkjent at ABS-ringene ryker.

 

Byttet du sensoren, eller sensor og ring?

 

Kun sensor! Trodde det kun var ring bak, men det kan jeg finne ut av :)

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte det Erik skriver, og legge til at det kan være nok med litt slark i lager for å få ABS/ESP feil på disse.

Kan og legge til at om (når) bremseskjoldene ikke sitter skikkelig trenger det inn møkk mellom simring og sensor og lager trøbbel.

Bremseskjoldene ryker i festene, veldig vanlig på 211. Kan fikses med å legge mellom skiver, eller bytte skjold. Easyfix begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to!

 

Jeg skal prøve å få sett på dette idag :)

 

Update på girkassa: I går begynte den plutselig å "slå" hver gang den girte. Akkurat om om den bremset ned for å så slå hardt over i gir, enten ned eller opp! Trurte ikke kjøre bilen videre, så parkerte den. Fikk så tilgang på verksted, så bestemte meg for å kjøre den dit, da hadde den stått avskrudd i ca en time. Kjørte til verkstedet, noe som gikk helt fint, ingen feil med girkassa. Hadde den på bukken og demonterte pol-kontakten til kretsplata(?) foran på høyre side av kassa. Denne var full av olje, så rengjorde og byttet kontakthuset, til en med nye o-ringer. Kjørte så ut igjen, og bilen gikk som en drøm. Lot den så stå på tomgang i 15 min før jeg skulle hjem. På første giring kuket den igjen, smalt i gir.

Jeg fikk ikke peilet olje på girkassa fordi vi ikke fant peilepinnen til kompisen min, kassa ble flusha i påsken. Hva kan være grunnen til at dette problemet plutselig oppstod og nå kommer og går?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...