Henriksen Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Hei! Har litt trøbbel med min 06 w211 220cdi. Under kjøring på tørt føre i ca 80km/t fikk jeg opp feilmeldinger på ABS/ESP og brake service. I starten slukket abs-lampa og feilmeldingene etter jeg skrudde av bilen. Kom så på igjen etter ca 20km/t. Styringen ble også hard når lampa lyste (perimeterstyring). Etter noen dager begynte lampa å lyse konstant. Fikk omsider tatt diagnose, og den sier "left front speed sensor defective" e.l. Byttet så abs-sensoren på venstre side foran og prøvde å slette feilkodene, men apparatet sier feilene er der fortsatt. Noen som vet hva dette kan være? Har også merket at girkassa(automat) "henger" seg opp i et gir inniblandt og jeg må skru bilen av og på før den "restarter" seg. Virker som det er noe elektronisk, siden jeg hverken får skiftet gir manuelt eller byttet mellom C og S-modus. Lurer på om jeg husker dette skjedde første gangen tidligere den samme dagen som abs-lampa begynte å lyse, men merker det oftere nå. Noen guruer som kan trå til med litt hjelp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksen Posted April 8, 2016 Author Share Posted April 8, 2016 Ingen som har hatt samme problem? Fått tips om at det kan være bremselysbryter, men vil man de samme feilene da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Nå har ikke jeg sjekket, men jeg antar at ABS-ringene foran er omtrent som bak.. Bak er det velkjent at ABS-ringene ryker. Byttet du sensoren, eller sensor og ring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksen Posted April 9, 2016 Author Share Posted April 9, 2016 Nå har ikke jeg sjekket, men jeg antar at ABS-ringene foran er omtrent som bak.. Bak er det velkjent at ABS-ringene ryker. Byttet du sensoren, eller sensor og ring? Kun sensor! Trodde det kun var ring bak, men det kan jeg finne ut av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 ABS-ringene foran = simmeringene De er veldig følsomme på avstanden til sensoren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Kan bekrefte det Erik skriver, og legge til at det kan være nok med litt slark i lager for å få ABS/ESP feil på disse. Kan og legge til at om (når) bremseskjoldene ikke sitter skikkelig trenger det inn møkk mellom simring og sensor og lager trøbbel. Bremseskjoldene ryker i festene, veldig vanlig på 211. Kan fikses med å legge mellom skiver, eller bytte skjold. Easyfix begge deler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksen Posted April 10, 2016 Author Share Posted April 10, 2016 Takk for svar begge to! Jeg skal prøve å få sett på dette idag Update på girkassa: I går begynte den plutselig å "slå" hver gang den girte. Akkurat om om den bremset ned for å så slå hardt over i gir, enten ned eller opp! Trurte ikke kjøre bilen videre, så parkerte den. Fikk så tilgang på verksted, så bestemte meg for å kjøre den dit, da hadde den stått avskrudd i ca en time. Kjørte til verkstedet, noe som gikk helt fint, ingen feil med girkassa. Hadde den på bukken og demonterte pol-kontakten til kretsplata(?) foran på høyre side av kassa. Denne var full av olje, så rengjorde og byttet kontakthuset, til en med nye o-ringer. Kjørte så ut igjen, og bilen gikk som en drøm. Lot den så stå på tomgang i 15 min før jeg skulle hjem. På første giring kuket den igjen, smalt i gir. Jeg fikk ikke peilet olje på girkassa fordi vi ikke fant peilepinnen til kompisen min, kassa ble flusha i påsken. Hva kan være grunnen til at dette problemet plutselig oppstod og nå kommer og går? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 At den slår hardt ved giring er typisk noe man vil oppleve om lockupen ikke slipper. Lockup-problemer er ikke ukjent på disse bilene akkurat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksen Posted April 10, 2016 Author Share Posted April 10, 2016 At den slår hardt ved giring er typisk noe man vil oppleve om lockupen ikke slipper. Lockup-problemer er ikke ukjent på disse bilene akkurat. Og hvordan får jeg fiksa dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 Først må du finne ut om det er lockupproblemer, hvis det er det er vel løsningen å bytte converter. Kontakt et bra automatgirverksted.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 er vel en lockup-solenoid som like gjerne kan feile etter hva jeg har skjønt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksen Posted April 11, 2016 Author Share Posted April 11, 2016 er vel en lockup-solenoid som like gjerne kan feile etter hva jeg har skjønt. Skal høre med Bergs idag. En mercedeskyndig mener det kan være el-plata inni girkassa som er gåen, i og med at den låser seg i gir også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Nordølum Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 Hei. Gammel tråd, men jeg fikk samme problem med 2006 modell 200c. Kan det være at det blir for liten avstand mellom sensor og ABS ring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.