Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

 

Har litt trøbbel med min 06 w211 220cdi.

Under kjøring på tørt føre i ca 80km/t fikk jeg opp feilmeldinger på ABS/ESP og brake service. I starten slukket abs-lampa og feilmeldingene etter jeg skrudde av bilen. Kom så på igjen etter ca 20km/t. Styringen ble også hard når lampa lyste (perimeterstyring). Etter noen dager begynte lampa å lyse konstant. Fikk omsider tatt diagnose, og den sier "left front speed sensor defective" e.l. Byttet så abs-sensoren på venstre side foran og prøvde å slette feilkodene, men apparatet sier feilene er der fortsatt. Noen som vet hva dette kan være?

 

Har også merket at girkassa(automat) "henger" seg opp i et gir inniblandt og jeg må skru bilen av og på før den "restarter" seg. Virker som det er noe elektronisk, siden jeg hverken får skiftet gir manuelt eller byttet mellom C og S-modus. Lurer på om jeg husker dette skjedde første gangen tidligere den samme dagen som abs-lampa begynte å lyse, men merker det oftere nå.

 

Noen guruer som kan trå til med litt hjelp? :)

Posted

Nå har ikke jeg sjekket, men jeg antar at ABS-ringene foran er omtrent som bak.. Bak er det velkjent at ABS-ringene ryker.

 

Byttet du sensoren, eller sensor og ring?

 

Posted

Nå har ikke jeg sjekket, men jeg antar at ABS-ringene foran er omtrent som bak.. Bak er det velkjent at ABS-ringene ryker.

 

Byttet du sensoren, eller sensor og ring?

 

Kun sensor! Trodde det kun var ring bak, men det kan jeg finne ut av :)

Posted

Kan bekrefte det Erik skriver, og legge til at det kan være nok med litt slark i lager for å få ABS/ESP feil på disse.

Kan og legge til at om (når) bremseskjoldene ikke sitter skikkelig trenger det inn møkk mellom simring og sensor og lager trøbbel.

Bremseskjoldene ryker i festene, veldig vanlig på 211. Kan fikses med å legge mellom skiver, eller bytte skjold. Easyfix begge deler.

Posted

Takk for svar begge to!

 

Jeg skal prøve å få sett på dette idag :)

 

Update på girkassa: I går begynte den plutselig å "slå" hver gang den girte. Akkurat om om den bremset ned for å så slå hardt over i gir, enten ned eller opp! Trurte ikke kjøre bilen videre, så parkerte den. Fikk så tilgang på verksted, så bestemte meg for å kjøre den dit, da hadde den stått avskrudd i ca en time. Kjørte til verkstedet, noe som gikk helt fint, ingen feil med girkassa. Hadde den på bukken og demonterte pol-kontakten til kretsplata(?) foran på høyre side av kassa. Denne var full av olje, så rengjorde og byttet kontakthuset, til en med nye o-ringer. Kjørte så ut igjen, og bilen gikk som en drøm. Lot den så stå på tomgang i 15 min før jeg skulle hjem. På første giring kuket den igjen, smalt i gir.

Jeg fikk ikke peilet olje på girkassa fordi vi ikke fant peilepinnen til kompisen min, kassa ble flusha i påsken. Hva kan være grunnen til at dette problemet plutselig oppstod og nå kommer og går?

Posted

At den slår hardt ved giring er typisk noe man vil oppleve om lockupen ikke slipper.

Lockup-problemer er ikke ukjent på disse bilene akkurat.

 

Og hvordan får jeg fiksa dette?

Posted

er vel en lockup-solenoid som like gjerne kan feile etter hva jeg har skjønt.

 

Skal høre med Bergs idag. En mercedeskyndig mener det kan være el-plata inni girkassa som er gåen, i og med at den låser seg i gir også.

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...