Jump to content

Tvist mellom kjøper/selger.


Dagis

Recommended Posts

Objektive innspill ønskes,

gjerne erfaring fra lignende tvister.

Forslag til fair løsning?

 

Kjøper treffer selger og de går kjapt gjennom bilen.

Kjøper peiler olje og sjekker at bilen har kjølevæske og girolje.

Tar prøvetur,bilen starter og går fint,girer fint,

retningsstabil osv.

Det blir enighet om handel.

Før avreise ringer kjøper sitt faste verksted og spør om råd for oljetype han skal etterfylle med,

ettersom han ikke vet hvilken motorolje som står på bilen ved overtakelse.

Peiler og etterfyller en liter.

 

Under en lang hjemtur reagerer kjøper på at temperaturen på motor ikke passerer 80 grader,

og ved hjemkomst stikker han en treflis ned i beholderen for frostvæske,

og oppdager at inneholdet ikke er frostvæske,

men en grøtaktig masse.

Han kjører bilen på verksted og får konstatert "..olje i frostvæske-gåen toppakning".

 

Selger hevder å ikke vite noe om dette,

kjøper krever handelen hevet.

 

Noen som har erfaring med utfallet/sannsynlig utfall i en sånn tvist?

Link to comment
Share on other sites

Objektive innspill ønskes,

gjerne erfaring fra lignende tvister.

Forslag til fair løsning?

 

Kjøper treffer selger og de går kjapt gjennom bilen.

Kjøper peiler olje og sjekker at bilen har kjølevæske og girolje.

Tar prøvetur,bilen starter og går fint,girer fint,

retningsstabil osv.

Det blir enighet om handel.

Før avreise ringer kjøper sitt faste verksted og spør om råd for oljetype han skal etterfylle med,

ettersom han ikke vet hvilken motorolje som står på bilen ved overtakelse.

Peiler og etterfyller en liter.

 

Under en lang hjemtur reagerer kjøper på at temperaturen på motor ikke passerer 80 grader,

og ved hjemkomst stikker han en treflis ned i beholderen for frostvæske,

og oppdager at inneholdet ikke er frostvæske,

men en grøtaktig masse.

Han kjører bilen på verksted og får konstatert "..olje i frostvæske-gåen toppakning".

 

Selger hevder å ikke vite noe om dette,

kjøper krever handelen hevet.

 

Noen som har erfaring med utfallet/sannsynlig utfall i en sånn tvist?

Med det utrolige "kjøpervernet" vi har i Norge så vil jeg tro at hvis kjøper går via Forbrukerrådet og / eller over til Forbrukertvistutvalget vil det bli heving / kompensasjon til kjøper.

Du kan gå inn på siene til forbrukertvistutvalget og lese om avsluttet saker der så finner du nok noen tilsvarende

Uansett så vil det være ekstremt viktig å ha all dokumentasjon skriftlig...

Enten på e-post, sms eller bilder.....

Link to comment
Share on other sites

Det virker som at kjøper ikke har all verden med "tekniske ferdigheter" så han såg ikke at det var grøt i kjøleveske beholderen, bare skjønte at beholderen hadde rett mengde.

 

Viste selger at det var "grøt" i tanken å at topp-pakning evt var def??

 

Det er rimelig å tro at "grøten"/ def.pakking ikke har kommet etter kjøp å dermed var der ved salg, så heving av kjøpet er vel realt her. Å bytte pakning og skylle kjølesystem og varmeapparat tar litt tid så det koster en del på verksted, så å dekke det kan i noen tilfeller nærme seg det bilen ble solgt for.

Så synes kjøper har rett til å heve kjøpet, eller om han er kjempe fornøyd med bilen så kan han komme med et forslag på reparasjon, reduksjon i pris osv.

Nå vet ikke jeg hva slags bil/motor dette gjelder,men en m111 ville vel dette kostet et sted mellom 7 og 10 000,- tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill.

Motoren er en m102.

Løst estimat fra verksted for skylling,bytte toppakning,ny olje etc er et sted mellom 10-15.000.

 

Selger tilbyr å dekke halve kostnaden ved reparasjon.

Kjøper tilbyr å heve handelen mot å få kjøpesum tilbake,

dvs krever ikke å få dekket reiseutgifter,verkstedutgift eller omregistrering.

Der står partene nå.

Link to comment
Share on other sites

Objektive innspill ønskes,

gjerne erfaring fra lignende tvister.

Forslag til fair løsning?

 

Kjøper treffer selger og de går kjapt gjennom bilen.

Kjøper peiler olje og sjekker at bilen har kjølevæske og girolje.

Tar prøvetur,bilen starter og går fint,girer fint,

retningsstabil osv.

Det blir enighet om handel.

Før avreise ringer kjøper sitt faste verksted og spør om råd for oljetype han skal etterfylle med,

ettersom han ikke vet hvilken motorolje som står på bilen ved overtakelse.

Peiler og etterfyller en liter.

 

Under en lang hjemtur reagerer kjøper på at temperaturen på motor ikke passerer 80 grader,

og ved hjemkomst stikker han en treflis ned i beholderen for frostvæske,

og oppdager at inneholdet ikke er frostvæske,

men en grøtaktig masse.

Han kjører bilen på verksted og får konstatert "..olje i frostvæske-gåen toppakning".

 

Selger hevder å ikke vite noe om dette,

kjøper krever handelen hevet.

 

Noen som har erfaring med utfallet/sannsynlig utfall i en sånn tvist?

Med det utrolige "kjøpervernet" vi har i Norge så vil jeg tro at hvis kjøper går via Forbrukerrådet og / eller over til Forbrukertvistutvalget vil det bli heving / kompensasjon til kjøper.

Du kan gå inn på siene til forbrukertvistutvalget og lese om avsluttet saker der så finner du nok noen tilsvarende

Uansett så vil det være ekstremt viktig å ha all dokumentasjon skriftlig...

Enten på e-post, sms eller bilder.....

Flott tips om avsluttede saker.

Grei lesning som gir begge parter en mulighet for å lodde dybden/utfall,

slik at de heller kan komme til enighet seg imellom.

Link to comment
Share on other sites

synes det ser ut som at selger og kjøper er ganske rimelige.

 

Ikke for å erte på meg alle her inne,men en bil med m102 motor er generelt en billig bil så vanskelig å si om det er verdt rep.

 

Hvis en av partene skrur selv så er det jo masse muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Motorbytte kan også være et alternativ. Nå er jo jeg en som skrur selv så i mine øyne er ikke noe sånt spesielt vanskelig å fikse men for en som ikke skrur selv så er det vel omtrent det samme som en kondemnering (folk har kastet mange gode biler for langt mindre).

Har selv ingen ideer om utfallet av en slik sak men det spørs jo hvor mye penger det er snakk om i utgangspunktet. Er det en bil som koster mye så vil jo reparasjon være fornuftig og hvis selger kunne gå med på å dekke hele reparasjonen så hadde det vært en god deal. Er bilen derimot verdt lite så er det jo egentlig kun heving av kjøpet som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av partene skrur selv,

reparasjonen er anslått til å koste omtrent like mye som kjøpesummen.

 

Hver av partene fordøyde situasjonen over natten,

og er kommet til en løsning seg imellom.

Selger gav ok på å ta bilen i retur,

men tilbydde samtidig en betydelig prisreduksjon

om kjøper allikevel ville beholde bilen.

 

Så alt løste seg. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja det er bra det løste seg.

Det jeg ville anbefale er å finne noen billigere til å ta en slik reparasjon (altså en privat person) hvis prisen på bilen ikke er høyere. En privatperson hadde nok klart å få det til for en vesentlig lavere pris. Å sette bort en eldre bil til et verksted kan fort gå langt over bilens verdi selv på mindre reparasjoner (f.eks. bytte av bremserør bak og kalipere, skiver og klosser kan fort bli 10-15 000 kroner).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...