ClasT Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Var i kontakt med Bergs idag angående flushing av gearkasse. Det hadde de ikke utstyr til sa de. Jeg trodde de var de beste i landet på automatkasser jeg, men tok tydeligvis feil der... Eller er det han jeg snakket med som ikke helt var inneforstått med hva slags utstyr de har der oppe ? Kun oljen i oljepanna de skifter sa han. Og da ligger det jo igjen flere liter gammel olje i kassa..så flushing er jo mye bedre sa jeg. Ble han sur gitt Quote
gr8pics Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Høres rart ut, og pussig, for jeg snakket også med de idag om det samme, og ga meg pris på 3400 inkl alt og flushing av min 5 trins 07 modell Quote
Thunderdahl Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Var hos Berg i dag, og tok automat service med flushing 3060kr med klubb rabatt. Quote
KennethJ Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Varierende kunnskapsnivå hos Bergs er dessverre ikke veldig overraskende. Jeg fikk jo beskjed der om at det var bare tull å skifte olje på fordelingskassa, uker senere røyk den og da fikk jeg beskjed samme sted om at det var viktig.. De kunne tilby meg en liksomfiks for 8k elns. Jeg har hørt at de ikke har sånn flushemaskin uten at jeg vet noe om det, dog vet jeg at Løren autoservice elns (Mekonomen på Løren) har utstyret man trenger. De skrur mye på Mercedes og jeg har opplevd de som flinke. Quote
Marevan Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Bergs har blitt dårligere enn før har jeg inntrykk av. Sist jeg sjekket så hadde de ikke flusheutstyr, men brukte ordet flush om å bytte oljen. Det er flere automatspesialister som mener converteren på 722.6 & 7trinns er underdimensjonert. Så det er nok bare midlertidig det med å flushe når det har oppstått en feil. Spesielt lockup-skjelven. Quote
gr8pics Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Hva er det jeg leser, er en av norges største spesialister på MB kasser blitt så dårlig at de ikke er til å stole på? Quote
Marevan Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Jeg stoler på de jeg, men man må følge litt med i svingene. Men jeg er sikker på at kassa virker godt om du ber dem fikse den. Problemer er bare omfang og pris. Quote
Fredrik D. Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Når jeg ringte de i fjor for å bestille en sjekk av girkassa på CLS'n da den hadde tendenser til veldig hard giring i bakker ved lav hastighet bla, så fikk jeg beskjed om at om det var 7-trinns kasse jeg hadde så rørte ikke de den bilen Jeg ble mildt sagt overrasket! Han sa videre at 7G Tronic kassa var så avansert at de ikke hadde kunnskap til å feilsøke på den... Jeg dro til Erik Arnesen og de konstaterte tette luftfiltere, skiftet disse, kjørte oppdatering av motor og girkasse styring og bilen ble god som gull Quote
Thunderdahl Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Var jo innom Berg i dag med w210 og ser på regningen at det står :Automatservice m/skylling. Skiftet all olje,oljefilter og bunnpannepakning. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Jeg fikk også pris på spesifikt flushing av kassa mi i tillegg til oljebytte Quote
ClasT Posted April 5, 2016 Author Posted April 5, 2016 Merkelig at jeg idag fikk beskjed om at de ikke har utstyr til å gjennomføre flushing. Quote
Thunderdahl Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Er det forskjell på skylling og flushing i automatservice verden? Quote
Marevan Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Det er forskjell på skylling og "flush". Noen har utstyr som kjører noe rensegreier med noen spesielle saker i, og så fyller i riktig olje etterpå. Det er "ekte" flush. Andre skyller bare godt gjennom med automatiske og kaller det flush. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 6, 2016 Posted April 6, 2016 Andre skyller bare godt gjennom med automatiske og kaller det flush. Men er ikke det å skylle godt å flushe? Om ikke, hva da er flushe? Er det å dra ut olje og inn med olje i andre enden til hele systemet er rent? Quote
gr8pics Posted April 6, 2016 Posted April 6, 2016 Skylle på engelsk er flush, så det er nok det samme. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 6, 2016 Posted April 6, 2016 Er det også en selvfølge at dem tømmer hele convurteren ved bytte av automatolje? Den rommer jo litt Quote
tommern57 Posted April 6, 2016 Posted April 6, 2016 Alle mb opp til høsten 99 har tappeplugg på converter. Men det var to kroner å spare på det, så det slutta de med. Det vil si at når man tapper kassa, så står olja igjen i converter. Det er vel mulig å kjøre ut denna olja, og jeg tror det finnes beskrivelser på det her et sted. Et annet punkt var at MB begynte med olje som ikke trengte skiftes. Den skulle vare hele livet på kassa. Dette viste seg å være helt korrekt, men problemet var at livet ble veldig kort Etter det er det vel oljeskift hver 60'km som gjelder. Når det gjelder problemet med manglende tappeplugg og overkjørte km, så ble det utviklet benker som man kopler på og pumper igjennom så alt blir skiftet. Noen bruker sågar rensemidler for å få ut møka. Mht rensemidler på motorer og kasser, så mener jeg det er en falitterklæring. Jeg hører folk blir tilbydt tre-trinns renseprogram til dieselmotorer i dag på forhandlere. Jeg vil våge påstanden at all bruk av rensemidler er et tegn på for lange intervaller på olje. I tillegg til selve smørefunksjonen, skal olja også samle og ta med seg møk ut ved skifte. Dersom serviceintervallene blir for lange, blir olja metta av møk og avleiringer blir et faktum. Så hva trur jeg om automater uten tappeplugg? Siden fagmiljøet sier oljeskift hver 60'km, ville jeg skifta olje og filter på kassa hver 30'km. Da vil bortimot halve volumet bli skifta hver 30' og det vil si at man har en omløpstid på 60'km, pluss at med skifte av filter hver 30' ville jeg føle meg rimlig sikker på en slik løsning. Bare mine tanker..... Quote
Olaf Posted April 7, 2016 Posted April 7, 2016 Bare mine tanker..... Du må jo ligge i hardtrening med tenkeboksen, for resultatet var jo veldig fornuftige tanker! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
tommern57 Posted April 7, 2016 Posted April 7, 2016 Det kommer vel mer i spasmer. Er lys på bestandig, men skjelden noen hjemme Quote
Tor Anton Posted April 7, 2016 Posted April 7, 2016 Burde ikke bergs bli gjort oppmerksomme på dette? De har avtale med klubben å har til nå vært den medlemmene kontakter ved problem/service på automat kasse. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Thomas Madsen Posted April 8, 2016 Posted April 8, 2016 Alle mb opp til høsten 99 har tappeplugg på converter. Men det var to kroner å spare på det, så det slutta de med. Det vil si at når man tapper kassa, så står olja igjen i converter. Det er vel mulig å kjøre ut denna olja, og jeg tror det finnes beskrivelser på det her et sted. Et annet punkt var at MB begynte med olje som ikke trengte skiftes. Den skulle vare hele livet på kassa. Dette viste seg å være helt korrekt, men problemet var at livet ble veldig kort Etter det er det vel oljeskift hver 60'km som gjelder. Når det gjelder problemet med manglende tappeplugg og overkjørte km, så ble det utviklet benker som man kopler på og pumper igjennom så alt blir skiftet. Noen bruker sågar rensemidler for å få ut møka. Mht rensemidler på motorer og kasser, så mener jeg det er en falitterklæring. Jeg hører folk blir tilbydt tre-trinns renseprogram til dieselmotorer i dag på forhandlere. Jeg vil våge påstanden at all bruk av rensemidler er et tegn på for lange intervaller på olje. I tillegg til selve smørefunksjonen, skal olja også samle og ta med seg møk ut ved skifte. Dersom serviceintervallene blir for lange, blir olja metta av møk og avleiringer blir et faktum. Så hva trur jeg om automater uten tappeplugg? Siden fagmiljøet sier oljeskift hver 60'km, ville jeg skifta olje og filter på kassa hver 30'km. Da vil bortimot halve volumet bli skifta hver 30' og det vil si at man har en omløpstid på 60'km, pluss at med skifte av filter hver 30' ville jeg føle meg rimlig sikker på en slik løsning. Bare mine tanker..... Høres jo ikke ufornuftig ut nei... skulle bare ha vært enklere å bytte filter Quote
Aleks Posted April 8, 2016 Posted April 8, 2016 Var i kontakt med Bergs idag angående flushing av gearkasse. Det hadde de ikke utstyr til sa de. Jeg trodde de var de beste i landet på automatkasser jeg, men tok tydeligvis feil der... Eller er det han jeg snakket med som ikke helt var inneforstått med hva slags utstyr de har der oppe ? Kun oljen i oljepanna de skifter sa han. Og da ligger det jo igjen flere liter gammel olje i kassa..så flushing er jo mye bedre sa jeg. Ble han sur gitt Jeg ble ikke klokere , skal man bruke Bergs eller ikke ? Jeg hadde faktisk tenkt meg en tur til Bergs til sommeren . Men det jeg leser her er ikke noe særlig hyggelig . Quote
tommern57 Posted April 8, 2016 Posted April 8, 2016 Hvis du snakker om sec'en, så har du tappeplugg på converter, så olja kan dreneres ut uten problem. Så om du skifter olje i Noredalen eller hos Berg, har ikke den helt store betydning for resultatet. Hovedproblematikken i denna tråden er to problemer. Fra et eller annet år på 90-tallet var biler levert med "såkallt" olje som ikke trengte å skiftes (trodde de) og endel kan ha kjørt altfor langt uten skifte av filter og olje. Og andre er at biler etter høst 99 har ikke tappeplugg på converter. Ingen av dissa problema er egentlig relevant for en SEC. Har en annen ting som rant meg i hu her. Jeg har alltid hatt prioritet på intervaller på oljeskift fremfor hvilket nummer det står på flaska. Sånn for meg så syns jeg at folk ofte er veeeldig opptatt av hva slags olje det er enn hvor ofte den skiftes. Nå hører jeg at noen allerede putrer og gjør seg klar til motargumenter. Ok, jeg vet at MB har mange Dr.ing i hvite frakker og at de vil meg det beste. Ok jeg vet jeg er på tynn is. Så kommer spørsmålet, når man drar til noen med århundres flushebenk, og de bruker flushing med rensemiddel, hvilken godkjenning har dette middelet? Er det i samsvar med den veeeeldig spesielle oljen du bruker masse penger på? Når Per og Pål har forskjellige bilmodeller og ingen ville ha sagt de kunne brukt samme olje, hvorfor er det mulig å bruke samme flushingsmiddel? Eller har de mange forskjellige? Og hva sier MB om du har vært og flusha med rens og noe skjer? Kommer de til å si at det ikke har noe med saken å gjøre? Jeg føler på en måte at her er det mange spørsmål....... Quote
Aleks Posted April 8, 2016 Posted April 8, 2016 Hvis du snakker om sec'en, så har du tappeplugg på converter, så olja kan dreneres ut uten problem. Så om du skifter olje i Noredalen eller hos Berg, har ikke den helt store betydning for resultatet. Hovedproblematikken i denna tråden er to problemer. Fra et eller annet år på 90-tallet var biler levert med "såkallt" olje som ikke trengte å skiftes (trodde de) og endel kan ha kjørt altfor langt uten skifte av filter og olje. Og andre er at biler etter høst 99 har ikke tappeplugg på converter. Ingen av dissa problema er egentlig relevant for en SEC. Har en annen ting som rant meg i hu her. Jeg har alltid hatt prioritet på intervaller på oljeskift fremfor hvilket nummer det står på flaska. Sånn for meg så syns jeg at folk ofte er veeeldig opptatt av hva slags olje det er enn hvor ofte den skiftes. Nå hører jeg at noen allerede putrer og gjør seg klar til motargumenter. Ok, jeg vet at MB har mange Dr.ing i hvite frakker og at de vil meg det beste. Ok jeg vet jeg er på tynn is. Så kommer spørsmålet, når man drar til noen med århundres flushebenk, og de bruker flushing med rensemiddel, hvilken godkjenning har dette middelet? Er det i samsvar med den veeeeldig spesielle oljen du bruker masse penger på? Når Per og Pål har forskjellige bilmodeller og ingen ville ha sagt de kunne brukt samme olje, hvorfor er det mulig å bruke samme flushingsmiddel? Eller har de mange forskjellige? Og hva sier MB om du har vært og flusha med rens og noe skjer? Kommer de til å si at det ikke har noe med saken å gjøre? Jeg føler på en måte at her er det mange spørsmål....... Takker for svar Tommeren , jeg ble litt engstelig for at Bergs IKKE var noen godt verksted for aut. Jeg har planer om å reise til Oslo nå i sommer med SEC og få tatt en service /justere automatkassa , jeg synes den " lugger av og til " Quote
Recommended Posts