Jump to content

Recommended Posts

Posted

De fleste 124, 201, 210 og sikkert mange flere har en elektrisk sirkulasjonspumpe som skal hjelpe til med å få varmt vann til varmeapparatet ved lavt turtall, ved bruk av restvarme, eller ved bruk av webasto.

Gåen pumpe resulterer i lite eller ingen varme ved køkjøring og ved lavt turtall.

Pumpen kan ryke enten ved at det blir lekkasje i den, eller ved at børstene slites ut. Det er helt vanlig at de slites ut.

Ny pumpe er ikke billig. Jeg sjekket priser nå, og kom ikke noe særlig under 1600,- . Det er dyrt når det bare er børstene som er dårlige.

Jeg fikk en gang i tida en pumpe som gikk (takk, Eivind), men lakk. Jeg satt over pakningen fra min gamle, som ikke gikk, men til gjengjeld ikke lakk heller. Nå har børstene tydeligvis tatt kvelden i den som sitter i også, så da var det på tide å prøve å finne ut av den gamle som lå og slang.

Sånn ser pumpa ut :

1.jpg

Og sånn ser toppen av den der børstene (vanligvis) sitter ut :

2.jpg

Hmm... det var jaggu fin bil :

3.jpg

Et knippe børster jeg fikk :

4.jpg

Det er viktig at børstene har ledningen ut på sida, og ikke i bakkant.

Nye børster er pusset ned på 400korn sandpapir og satt på plass :

5.jpg

Disse små ledningene var ganske køddne å lodde, men med litt tolmodighet og god varmlodding gikk det greit. Sørg for å lodde ordentlig, ikkno slurv!

6.jpg

Helt strøkent er det ikke godt å få det, men :

10.jpg

Inn her skal greiene på plass  :? :

7.jpg

Ikke helt enkelt altså. Man har ingen mulighet til å holde børstene inne mens man setter lokket på plass. Pumpa er for sikkerhets skyld vanntett, så det skal være ekstra vanskelig å komme til.

Løsningen ligger i den lille skiva som sitter over sleperingene. Jeg spente den mellom børstene og prøvde å tre det hele nedpå. Det var selvsagt håpløst, for den bare løsnet for meg.

8.jpg

Jeg fant fram baufila og laget et ørilte hakk i hver børste som jeg spente skiva inn i. Det var nesten ikkno som skulle til før skiva satt godt nok til at jeg fikk det hele nedpå..

og vips :

9.jpg

Pumpa startet og gikk, men hvor lenge dette varer, det aner jeg ikke. Det kan godt vare 5 minutter før noe går til helvete, eller det kan vare flere hundre tusen km. Det ser ut til å være like mye børster nå, som da pumpa var ny.

De gamle sleperingene var noe slitt, men ikke veldig mye.

Posted

Kjempebra tips! Hvor kjøpte du børster?

Jeg fikk noen pent brukte hos mathisen bilelektro. De er fra no motorer av noe slag, som han har tatt vare på når han byttet ut. Litt pussing, så passet de rett inn.

Posted

Godt tips...synd du ikke kom med det litt før... :cry:. Kjøpte ny pumpe til Omegaen tidligere i høst (samme pumpe som til MB). Kosta meg 8-900,-.

Det verste var at jeg kasta den gamle :oops:

:!: Børster bruker veldig ofte å følge med hvis du kjøper deg elektroverktøy, kanskje disse kan tilpasses?

Men det er litt forskjellig metall i de forskjellige børstetypene, så det er ikke alle som er egnet. Noen slites veldig fort, mens andre igjen holder veldig lenge.

Er pumpa den samme? Samme tilkoblinger og i det heletatt? Kjekt å vite, for de til MB er jo styggdyre.

Det blir som sagt spennende å se hvor lenge den pumpa fungerer. Jeg syns børstene ga etter for sandpapiret veldig fort, men så har jeg ikke prøvd å slipe ned børster før. Jeg har noen fra noe el.verktøy, men de har ledningen ut i bakkant.

Posted

Er det ikke kullbørster da ??

Kull har en tendens til å gi litt etter mot sandpapir :-)

Vettafaen jeg, men det ga etter så det holder i hvertfall.

• 2 months later...
Posted

En liten oppdatering her.

Jeg satt inn pumpa en god stund etter at jeg overhalte den (den som satt i bilen funket litt innimellom), men den startet ikke. Jeg ga litt faen, og siden jeg ikke har hatt noe særlig tomgangkjøring har ikke dette blitt prioritert. Jeg bare dro ut ledningen så ikke noe skulle svi seg.

I dag dro jeg ut pumpa igjen, og fant ut at en skrue var dratt litt litt hardt, så noe sto i spenn, og den startet ikke. Jeg fikk dratt til alt som det burde, så nå går den som bare juling.

Blir spennende å se hvor lenge det holder. Kanskje jeg nå kna få montert webastoen også :-)

• 3 weeks later...
Posted

kansje jeg får se over pumpa på webastoen før jeg setter den i min  :lol:

webasto er genialt, men originale webastodeler er dyre.. så håper du ha alt liggenden FrodeS ;-)

f.eks bensinpumpe til 3.200,-  :shock:

Posted

kansje jeg får se over pumpa på webastoen før jeg setter den i min  :lol:

webasto er genialt, men originale webastodeler er dyre.. så håper du ha alt liggenden FrodeS ;-)

f.eks bensinpumpe til 3.200,-  :shock:

Er bare noe småtterier jeg trenger, så det går nok bra. Det dyreste har jeg alt.

Dessverre så gikk pumpa til helvete. Motoren går jo som et skudd, men selve pumpedelen er ikke god. Den har begynt å lekke. Det kommer nok av at jeg har vekslet fram og tilbake mellom to pumper en rekke ganger, men at jeg tilsammen bare hadde én pakning som funket.

Har bestilt en ny en.  :oops:

• 5 years later...
Guest AassBayer
Posted

Dette var et meningsløst godt tips og DIY, FrodeS!

Det gjenstår nå bare for *noen* å komme opp med et sted man kan få tak i børster. :?

Posted

Har fått svar fra en potensiell leverandør av børster, men de vil gjerne ha målene på børstene da de ikke kjente til denne pumpa. Er det noen som kan grave frem disse målene på børstene?

Guest Oddgeir
Posted

Har fått svar fra en potensiell leverandør av børster, men de vil gjerne ha målene på børstene da de ikke kjente til denne pumpa. Er det noen som kan grave frem disse målene på børstene?

Børstene er 6 x 6 mm, lengden er jeg usikker på, men hvis du bestiller dem 20mm så er det jo mulig å slipe av litt hvis de for lange.

• 1 month later...
Posted

Løse børster kan man få kjøpt, hos bilelektro firmaer. Jeg kjøper hos http://batterielektro.no/ i Arendal.

Det de trenger å vite er hvilken vei ledningen skal komme ut av børstene (topp/side), lengde og bredde (du kan slipe til de som passer best), og HVA de skal brukes til (motor eller dynamo). Har skiftet bøster på flere startere og dynamoer og andre motorer vifter o.l, og da er det greit å kunne kjøpe nye. Kan også være greit å ha noe krympestrømpe å isolere kobberledningene med i tilegg (fås på Biltema feks.) Sparte 2500,- kr sist da starteren på 4-hjulingen hadde spist opp børstene.

• 8 months later...
Posted

På mine m111 som har sirkulasjonspumpen på duoventilene finnes ingen ring så man får det sammen igjen. Om man åpner den risikerer man å aldri få den sammen fungerende. Jeg hadde bare flaks som fikk den sammen. Mine børster var slitt akkurat perfekt til at det gikk med metode som innebar litt rystelse etter at huset ble tredd over motoren igjen.

Om noen kan noen bedre metode, så kom gjerne med den ;)

• 3 weeks later...
Posted

Har noen kommet over et fornuftig sted å handle sånne børster?

Jeg satt inn ny pumpe ved 417.000 km, og nå, ved 557.000 ser det ut til at den er ferdig. Det virker sånn i hvert fall, selv om jeg ikke har sjekket den voldsomt nøye ennå. Webastoen har vært flittig brukt, så det er i grunn ikke så rart om pumpa er sliten. Jeg får se om jeg finner noen til hyggelig pris på ebay, hvis ikke blir det nok et forsøk på overhaling.

Posted

Hvilke som helst større børster kan brukes så lenge kablinga på de er ok. Såpass mykt materiale at du kan file de til den størrelsen du vil ha i løpet av noen minutter.  :D

Posted

Hvilke som helst større børster kan brukes så lenge kablinga på de er ok. Såpass mykt materiale at du kan file de til den størrelsen du vil ha i løpet av noen minutter.  :D

File ned gjorde jeg første gangen også, så det gikk greit.

Det er ikke forskjell på børster til DC / AC, 12V / 220V osv?

Jeg har noen fra et oppbrukt el.verktøy (fikk nye børster for litt siden, så de er knapt slitt), men ledningen kommer ut i bakkant, og jeg skrev vel at det var viktig de kommer ut på siden.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...