thewiz Posted April 3, 2016 Posted April 3, 2016 Hei. Har nylig fått tak i en C180 w202 med automat. Den har et lite problem som jeg gjerne har lyst å fikse, men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Håper noen kan hjelpe meg. Når man starter bilen etter den har stått i 12 timer ++ og den er steinkald kveler bilen seg med engang man starter ( vrir om tenninga). Det kan skje 1-2 ganger før den klarer å holde turtallet, men selv da er den veldig rufsete. Det popper i eksosen og rister endel på tomgang. Hvis jeg f.eks har dårlig tid og begynner å kjøre med engang vil den ikke gire ordentlig heller, den holder på giret veldig lenge og klarer ikke å øke hastighet over 30-40km/t, hvor mer gass jeg gir hvor dårligere går det. Hvis jeg gir veldig lite gass så øker hastigheten litt og litt. Jeg har prøvd kickdown og da girer ned den og turtallet går til 4000, men ingenting skjer med hastigheten. Akkurat som den sperrer. Når bilen blir varm (normal temp) er det INGEN problemer overhodet, bilen girer fint, og jeg kan skru av og på bilen og tomgang er perfekt. Ingen ulyder. Så det virker som det er et eller annet som skjer når bilen er kald. Quote
Tor Anton Posted April 4, 2016 Posted April 4, 2016 den vil være slik hvis den ikke går på alle 4 syl, så sjekk kabler, coiler++. ellers så kan det tyde på at tempføleren ikke er helt med i følge beskrivelsen på at den er slik da den er kald. Blir den ok rundt 40 grader??? Quote
thewiz Posted April 4, 2016 Author Posted April 4, 2016 Ja, når du sier det kan det virke som den går på 2 eller 3 sylindere, utrolig bråkete, smeller i eksos og rister. Men kobler da eventuelt alle sylindere inn når jeg får kjørt litt / gir på turtall? Fordi hvis jeg gir turtall med engang etter kaldstart er den smooth, men skal sies at den går veldig dårlig (altså aks) så kanskje det er noe tull der. Den blir OK lenge før 40 grader, etter 2-3 minutter med kjøring er den OK. Usikker på tempen, lav temp. Quote
thewiz Posted April 4, 2016 Author Posted April 4, 2016 Sjekket pluggene og coil, det så litt morkent og fælt ut, men dere kan se selv på bildene. Jeg tok ut en og en plugghette mens bilen gikk og den går helt klart på alle sylindere når den er varm (etter 5 min med gange), men når den starter om morran går den maks på 3 sylindere, hva kan være feilen? Er det bare 2 coiler på denne? Bilde 4 viser noe elektrikerteip mygel såvidt jeg kan se, dårlig kontakter? Quote
Tor Anton Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 da min m111 fjusket så var det dårlig kontakt i den ene kontakta som går inn på coilen. Neste gang den er kald får du prøve å røre på de kontaktene. Quote
thewiz Posted May 7, 2016 Author Posted May 7, 2016 Bilen har stått en stund nå. Har ikke giddet å sett på det enda. Men jeg tok ut en og en plugg når bilen gikk på tomgang, den blir helt klart dårligere hver gang jeg trekker ut en plugg. Så da går den nok ikke på 3 når jeg starter, men fusker noe veldig. Sjekket pris på coil og kabelsett, altfor dyrt til hva bilen er verdt. ... Kan jeg sjekke spenning eller noe slik at jeg kan utelukke ting?? Quote
Marevan Posted May 8, 2016 Posted May 8, 2016 De el-nettene finnes til en grei penge på ebay. Kan jo ikke finne på å kjøpe hos BOS, det er jo ran. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
thewiz Posted May 10, 2016 Author Posted May 10, 2016 Tok en video av problemet, kanskje dere ser noe som jeg ikke ser. Tenker kanskje falskluft? https://www.youtube.com/watch?v=rUD9u4p1caw Quote
Tor Anton Posted May 10, 2016 Posted May 10, 2016 hvis du er sikker på at det er gnist på alle pluggene å åpningen ikke er for stor så bytt lmm. Det en slitedel å de kan gi slik oppførsel. Det kan å gass-spjeld gi. Jeg har byttet begge deler. En diagnosetest har funnet disse feilene da jeg sjekket. Quote
thewiz Posted May 10, 2016 Author Posted May 10, 2016 Kanskje en diagnose test er løsningen? Er dette noe jeg kan gjøre selv? Quote
Tor Anton Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 hvis du har blinktester eller diagnosetester så. ellers pleier det å koste ca 450,- på verksted for en korttest. Quote
thewiz Posted May 11, 2016 Author Posted May 11, 2016 Tror jeg har funnet ut av dette nå faktisk! Plugget ut kabel til LMM, og da fungerte bilen strålende. Mye mer power, så jeg tror den gikk i nødmodus tidligere. Ingen fusking eller smelling. Går vel fint å kjøre uten egentlig? Bruker sikkert litt mer bensin. Quote
Recommended Posts