Eirik Tømmerås Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Ser det selges to komponent epoxy grunning på sprayboks. Man trykker på en knapp under boksen som punkterer et kammer, så rister man, og så blandes grunning og herder. Noen som har prøvd eller har erfaring med dette, + og - ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 jeg har brukt dette på min 500e. og når det kommer til holdbarhet"kvalitet" på produktet så har jeg ingen tvil om kvaliteten.....holdbarheten er jo vanskelig å si noe om sånn sett for min del. men .."materiale" som kom ut av boksen,både lukter,,, føles som om det skulle vært "proff" materiale fra ett karrosseri verksted. Har ikke vert redd for å bruke det produktet jeg iallefall.da hadde jeg ikke brukt det på underside restarureringa av min bil iafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Pro; Lettvint, skikkelig lakk på boks, ingen rengjøring av utstyr etc. Con; Når tappen er løsnet er det one time use. Trykk i boksen faller etterhvert som innhold minker, gir noe mer strukturert overflate(dog får man det temmelig bra med litt trening/erfaring med lakkering fra tidligere. Relativt kostbart. Noe dårlig feeling på lakkmengde som egentlig kommer ut av dysa. Summering; jeg syns dette er utmerket til sitt bruk, og er en ypperlig løsning for de som skal bruke slik og ikke har skikkelig utstyr. Selv har jeg lakksprøyter i fleng og en del erfaring i bruken av de, så for meg blir det helst å bruke sprøyte også til småting. Lakken som er i disse boksene er som regel skikkelig lakk, i riktig blandingsforhold, og leverer samme holdbarhet og kvalitet som det ville gjort om du blandet denne lakken selv i en lakksprøyte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Høres positivt m.a.o Har fått en del rust i overgang mellom sacco og karosseri på 190´n jeg tenkte å ta tak i. Men mulig det lønner seg å bruke lakksprøyte da. Har kompressor og en billig lakksprøyte fra Biltema som sikkert holder godt nok til grunning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Tipper boksen er like greit til ditt bruk Eirik, om ikke det er store mengder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Mest trolig. Lakkere med sprøyte har man lett for å bomme med om man ikke har gjort det før. Anbefaler en del prøving evnt først. Boks er ikke noe problem å få det pent med heller, bare man klarer å få "øynene og hendene til å kommunisere godt nok" Det forventes bilder Lykke til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Jeg har tatt litt rust på en bil nå å jeg har kostet på epoxy grunning. Da jeg på noen plasser måtte være litt nøye så tenkte jeg at jeg måtte sprøyte for å unngå striper etter pensel(ville ikke tynne ut) så jeg kjøpte en sprøyte på biltema med liten dyse. Jeg var skeptisk da jeg tidligere hadde prøvd en liten sprøyte (med ca 2dl kopp) som jeg kastet under første bruk,men jeg tenkte å prøve igjen da proff-sprøyten min har litt grov dyse for dette. Den sprøyten jeg kjøpte på BT var ikke slik jeg trodde,men i stor utførelse (såg bare på bilde på nett før kjøp), dåg med liten dyse. Denne har jeg brukt flere ganger å er ganske fornøyd. Kan skru ned ganske mye så den sprer lite å er fin å legge på grunning med uten å måtte maskere mye. Nesten som en sprayboks, bare mere kontrollerbart. En har jo da muligheten til å blande tykt så det støver mindre å slippe all tynneren som er i bokser. Minuset er at det går litt tynner ved rengjøringen,men verdt det. Jeg betalte 249 eller 349 for denne. Hadde jeg ikke hatt det travelt å måtte handle der og da så hadde jeg nok kjøpt fra billakkspesialisten da de hadde litt mere proff-sprøyter til noen 100 lapper mere. ellers så bruker jeg mye kost/pensel så jeg har kontroll å får på mye grunning. Da kan jeg å bygge med grunningen så jeg slipper å sparkle, så sliper jeg ut grunningsflekken med fint papir. Resultatet er helt topp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 4, 2016 Author Share Posted April 4, 2016 Har du link eller art.nr til den BT-sprøyta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Høres positivt m.a.o Har fått en del rust i overgang mellom sacco og karosseri på 190´n jeg tenkte å ta tak i. Men mulig det lønner seg å bruke lakksprøyte da. Har kompressor og en billig lakksprøyte fra Biltema som sikkert holder godt nok til grunning. Huska da når d er ferdig med lakke jobben..at du kjøper deg 3M folie og legger mellom sakkoplate og dørplata..sånn at sakkoplata ikke gnisser på lakken.Dette ble gjort orginalt når bilene var nyere...og var inne hos merkeforhandler for rep av slike jobber/problemer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Har du link eller art.nr til den BT-sprøyta? Bare å se på BT sine sider. Den jeg kjøpte var blå med 1.4 dyse. Det at saccoen gnisser på døra er ofte et resultat av ødelagte/dårlige klips. Jeg har lagt på folie på alle de jeg har lakkert, å det beskytter å "strammer" opp klipsene litt ; ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts