Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er jo enkelt på de gamle dieselene. Bare å bytte dysespisser evt. justert trykket som gjøres på et hvilket som helst dieselverksted. Jeg byttet spisser til en gammel traktor for en del år siden. Dette gjorde jeg selv og fikk de justert av en maskinist om bord på en ferge i nærområdet :D

Posted

Ja altså, jeg vet de er enkelt. Og jeg er selv maskinist.

Meeen, jeg har ikke tilgang til deler eller testbenk.

Så derfor lurte jeg på om noen har levert dem noen plass med gode resultater 😉

Posted

Bygger test rigg for ikke mange kronene selv hvis man vil. Tenkte jeg skulle gjøre det nå når jeg tar fadern sine dyser. En kompis byttet på sin å fikk en mye roligere tomgang, mer respons i motoren samt noe mindre forbruk.

De fleste tar rundt 750-1000kr for å overhale en dyse. Når jeg sjekket sist. Så man kan raskt spare noen kroner på å gjøre det selv.

 

http://www.peachparts.com/shopforum/general-information/224334-how-build-diesel-injector-pop-tester.html

 

http://www.ebay.com/itm/6-X-MONARK-EINSPRITZDUSE-FUR-MERCEDES-W124-S124-300-TURBO-D-NOZZLE-INJECTOR-/321756611185?hash=item4aea304271:g:7ikAAOSwrklVV1Bu&vxp=mtr

 

 

Posted

Bygger test rigg for ikke mange kronene selv hvis man vil. Tenkte jeg skulle gjøre det nå når jeg tar fadern sine dyser. En kompis byttet på sin å fikk en mye roligere tomgang, mer respons i motoren samt noe mindre forbruk.

De fleste tar rundt 750-1000kr for å overhale en dyse. Når jeg sjekket sist. Så man kan raskt spare noen kroner på å gjøre det selv.

 

http://www.peachparts.com/shopforum/general-information/224334-how-build-diesel-injector-pop-tester.html

 

http://www.ebay.com/itm/6-X-MONARK-EINSPRITZDUSE-FUR-MERCEDES-W124-S124-300-TURBO-D-NOZZLE-INJECTOR-/321756611185?hash=item4aea304271:g:7ikAAOSwrklVV1Bu&vxp=mtr

Hmm, får gjøre de selv da.. Men testbenk ? Er det nødvendig?

Jeg har sett på dem litt nå, om man bytter dysespiss, så er det en shims i dem som avgjør trykk. Da er det ingen justeringsmuligheter uten å ha forskjellige shims.

Posted

Klubben har, eller hadde i hvert fall, avtale med Steffen Schmidt, MB Garasje i Trondheim. Der fikk jeg overhalt et sett dyser en gang i tida. Sist nå, så sendte jeg dem til en bekjent i Tyskland, og fikk demn overhalt. Han justerte også opp åpningstrykket til 163 bar for bedre forstøving. Usikker på hvilken effekt det utgjorde, for det var del av flere ting som ble gjort samtidig. Uansett så har bilen gått nesten 600.000 km, er 24 år gammel, og bruker ikke mer enn fabrikkens spec.

 

Så langt jeg har skjønt, så går det ut på å bytte dysespisser, og shimse opp riktig åpningstrykk.

Posted

Prøvd å sende Steffen Schmitt en mail flere ganger, men lite med svar å få angående dyseoverhaling. Det er mye lyd fra dysene mine nå og den soter litt så bør vel få gjort noe med det snart.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...