Kenneth_ss Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Er de noe vits å overhale dysene?? Hvor kan man gjøre dette? Har klubben noe rabbat eller noe sånt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth_ss Posted April 4, 2016 Author Share Posted April 4, 2016 Ingen som har gjort dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Er jo enkelt på de gamle dieselene. Bare å bytte dysespisser evt. justert trykket som gjøres på et hvilket som helst dieselverksted. Jeg byttet spisser til en gammel traktor for en del år siden. Dette gjorde jeg selv og fikk de justert av en maskinist om bord på en ferge i nærområdet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth_ss Posted April 4, 2016 Author Share Posted April 4, 2016 Ja altså, jeg vet de er enkelt. Og jeg er selv maskinist. Meeen, jeg har ikke tilgang til deler eller testbenk. Så derfor lurte jeg på om noen har levert dem noen plass med gode resultater 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
modzona Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Bygger test rigg for ikke mange kronene selv hvis man vil. Tenkte jeg skulle gjøre det nå når jeg tar fadern sine dyser. En kompis byttet på sin å fikk en mye roligere tomgang, mer respons i motoren samt noe mindre forbruk. De fleste tar rundt 750-1000kr for å overhale en dyse. Når jeg sjekket sist. Så man kan raskt spare noen kroner på å gjøre det selv. http://www.peachparts.com/shopforum/general-information/224334-how-build-diesel-injector-pop-tester.html http://www.ebay.com/itm/6-X-MONARK-EINSPRITZDUSE-FUR-MERCEDES-W124-S124-300-TURBO-D-NOZZLE-INJECTOR-/321756611185?hash=item4aea304271:g:7ikAAOSwrklVV1Bu&vxp=mtr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth_ss Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Bygger test rigg for ikke mange kronene selv hvis man vil. Tenkte jeg skulle gjøre det nå når jeg tar fadern sine dyser. En kompis byttet på sin å fikk en mye roligere tomgang, mer respons i motoren samt noe mindre forbruk. De fleste tar rundt 750-1000kr for å overhale en dyse. Når jeg sjekket sist. Så man kan raskt spare noen kroner på å gjøre det selv. http://www.peachparts.com/shopforum/general-information/224334-how-build-diesel-injector-pop-tester.html http://www.ebay.com/itm/6-X-MONARK-EINSPRITZDUSE-FUR-MERCEDES-W124-S124-300-TURBO-D-NOZZLE-INJECTOR-/321756611185?hash=item4aea304271:g:7ikAAOSwrklVV1Bu&vxp=mtr Hmm, får gjøre de selv da.. Men testbenk ? Er det nødvendig? Jeg har sett på dem litt nå, om man bytter dysespiss, så er det en shims i dem som avgjør trykk. Da er det ingen justeringsmuligheter uten å ha forskjellige shims. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Det stemmer. Åpningstrykket shimses til rett verdi, så du må ha forskjellige shims tilgjengelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-MO Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Har bestillt overhaling på dysene på min OM603, spent på resultatet Blir gjort på eit lokalt verksted Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Klubben har, eller hadde i hvert fall, avtale med Steffen Schmidt, MB Garasje i Trondheim. Der fikk jeg overhalt et sett dyser en gang i tida. Sist nå, så sendte jeg dem til en bekjent i Tyskland, og fikk demn overhalt. Han justerte også opp åpningstrykket til 163 bar for bedre forstøving. Usikker på hvilken effekt det utgjorde, for det var del av flere ting som ble gjort samtidig. Uansett så har bilen gått nesten 600.000 km, er 24 år gammel, og bruker ikke mer enn fabrikkens spec. Så langt jeg har skjønt, så går det ut på å bytte dysespisser, og shimse opp riktig åpningstrykk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikE300D Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Prøvd å sende Steffen Schmitt en mail flere ganger, men lite med svar å få angående dyseoverhaling. Det er mye lyd fra dysene mine nå og den soter litt så bør vel få gjort noe med det snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.