KjetilP Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Hei. Neste på timeplanen for mersa er bytte av olje på automatkassen. Har hørt at noen anbefaler bytte av en elektronisk plate samtidig? Noen som vet hvilken plate det er snakk om da? Og hvilken olje burde jeg bruke? WDB2112061A294697 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Da har jeg funnet ut at del nummer 20 er en elektrisk komponent i girkassen som flere bruker å bytte ut samtidig som oljeskift. Noen sier den kan være årsaken til at kassen girer for kjapt opp på girene og bilen ligger på veldig lavt turtall. Det er ikke bra med tanke på at motor forbrenner urent og partikler fester seg på EGR turbo etc. Så da blir den byttet ved neste skift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Må den elktronikkplata byttes regelmessig? Jeg trodde at hvis man byttet den en gang så fikk man en forbedret utgave? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Må den elktronikkplata byttes regelmessig? Jeg trodde at hvis man byttet den en gang så fikk man en forbedret utgave? Det vet jeg ikke. Kan jeg ikke tenke meg siden så få satt med slik info. Nå bytter jeg den samtidig som jeg tar oljeskift, så jeg får jo ikke vite om det blir bedre pga av en. Men siden jeg har lest litt på forskjellige forumer om det, så velger jeg å ta det ved neste oljeskift. Kjøpte bilen før jul, og selger sa selv at det er ca.80.0000km siden sist service på kassen. Så kan kanskje være derfor den ikke oppfører seg slik den skal?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Det er ikke noe systematikk i å bytte den El plata. Den bytter man enten på grunnlag av feilkoder på turtall sensor....eller viss den lekker olje. Oljelekkasje i den kontakten er nokså vanlig..kommer det Olje INN i selve kontakten i ledningsnette...da lekker selve EL plata innvendig..og BØR byttes. Er det feil på turtall sensor på en evnt diagnose..så er det SKIFT av den EL plata...men da må man også sjekke akslingen som denne EL plata ligger å føler opp imot...da sensor ringen kan være skadet.Eller lagrene på akslingen inni der...blir slitt..og akslingen "faller" ned på midten..og kommer for nære EL plate sensoren... Disse EL platene er jo blitt såpass billige nå..at skulle jeg gjort dette på en bil som jeg eigte..så ville jeg byttet EL platen om man skulle ta en service på automatkassa. Men somsagt...di to hovedgrunnene for å bytte denne..er OLJELEKKASJE UT i ledningsnettet....på kassa...og feilkode som sier TURTALLSENSOR Husk også å få byttet EL kontakt gjennomføringa i kassen. "..den kalles bare for "EL kontakten" ... Denne skal for øvrig kun skrues til med ...mener det er rundt 5-7 nm..MAKS...er vel en 6 eller 7 mm sekskant bolt i senter på denne kontakten. Husk også å få ut alle di store O ringene fra den gamle EL kontakten før du setter i den nye EL kontakten. ALLE andre bolter skal skrues fast med 8 nm..Både bunnpanne boltene..og boltene som holder skifte ventilene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Kan det være denne som gjør at jeg får opp i star, "wrong gear ratio" og et eller annet. Jeg merker heller ikke at lockup kobler til som jeg gjør på Scorpioen. Da jeg kjøpte den bilen sa selger at det var et slags halvgir på den han mente antagelig når lockup´en kobler til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Flere "spesialister" har sagt at slitt lockup gir spon i kassa som dreper både det printkortet (dårlig kontakt) og ødelegger styreenheten. Det stemmer nok ganske bra med min erfaring i alle fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Det er ikke noe systematikk i å bytte den El plata. Den bytter man enten på grunnlag av feilkoder på turtall sensor....eller viss den lekker olje. Oljelekkasje i den kontakten er nokså vanlig..kommer det Olje INN i selve kontakten i ledningsnette...da lekker selve EL plata innvendig..og BØR byttes. Er det feil på turtall sensor på en evnt diagnose..så er det SKIFT av den EL plata...men da må man også sjekke akslingen som denne EL plata ligger å føler opp imot...da sensor ringen kan være skadet.Eller lagrene på akslingen inni der...blir slitt..og akslingen "faller" ned på midten..og kommer for nære EL plate sensoren... Disse EL platene er jo blitt såpass billige nå..at skulle jeg gjort dette på en bil som jeg eigte..så ville jeg byttet EL platen om man skulle ta en service på automatkassa. Men somsagt...di to hovedgrunnene for å bytte denne..er OLJELEKKASJE UT i ledningsnettet....på kassa...og feilkode som sier TURTALLSENSOR Husk også å få byttet EL kontakt gjennomføringa i kassen. "..den kalles bare for "EL kontakten" ... Denne skal for øvrig kun skrues til med ...mener det er rundt 5-7 nm..MAKS...er vel en 6 eller 7 mm sekskant bolt i senter på denne kontakten. Husk også å få ut alle di store O ringene fra den gamle EL kontakten før du setter i den nye EL kontakten. ALLE andre bolter skal skrues fast med 8 nm..Både bunnpanne boltene..og boltene som holder skifte ventilene. Takk for masse god info. Ja jeg bestilte den gjennomføringskontakten for å bytte den samtidig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Flere "spesialister" har sagt at slitt lockup gir spon i kassa som dreper både det printkortet (dårlig kontakt) og ødelegger styreenheten. Det stemmer nok ganske bra med min erfaring i alle fall. Jeg byttet olje for to år siden og spon fantes ikke da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Flere "spesialister" har sagt at slitt lockup gir spon i kassa som dreper både det printkortet (dårlig kontakt) og ødelegger styreenheten. Det stemmer nok ganske bra med min erfaring i alle fall. Styreenheten er ikke den El plata..det er bare en sensor plate...hovedsaklig..så.. det er heller ingen grunn til at "spon" skal ødelegge noe som ikke er der...sponet kommer ikke "TIL" noen plass...Det er liksom ikke noe "printkort" som er "åpent"..så det er nok bare en "måte å forklare ett problem på..uten å egentlig vite HVORFOR EL plata går i stykker.jeg føler meg nokså sikker på at det er som andre forklaringer angående elektriske komponenter...man KAN liksom ikke "forutse " ett elektrisk problem..så det som skjer..det skjer bare rett og slett men at SPON fra en slitt lockup...kan kødde til kassa..DET er det jo ikke tvil om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Kan det være denne som gjør at jeg får opp i star, "wrong gear ratio" og et eller annet. Jeg merker heller ikke at lockup kobler til som jeg gjør på Scorpioen. Da jeg kjøpte den bilen sa selger at det var et slags halvgir på den han mente antagelig når lockup´en kobler til klarer ikke helt å ta igjen den feilkoden som sier noe om det...men det er godt mulig det ikke er "Verre" Det har også vert feil på både lockupen i convertern..men også selve Lockup ventilen. Men du vet jo at Scorpioen ruuuuuler..er jo derfor denne ikke har sånne problemer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Kan det være denne som gjør at jeg får opp i star, "wrong gear ratio" og et eller annet. Jeg merker heller ikke at lockup kobler til som jeg gjør på Scorpioen. Da jeg kjøpte den bilen sa selger at det var et slags halvgir på den han mente antagelig når lockup´en kobler til klarer ikke helt å ta igjen den feilkoden som sier noe om det...men det er godt mulig det ikke er "Verre" Det har også vert feil på både lockupen i convertern..men også selve Lockup ventilen. Men du vet jo at Scorpioen ruuuuuler..er jo derfor denne ikke har sånne problemer Ja lockup virker enda på Scorpioen ved 340.000 km. Men det er vel og det eneste i den kassen som virker. "Artig" å google A4LD og man får treff som bl.a sier den verste automatiske girkassen fra Ford, ever...Litt rart siden det jo er en velkjente og gode C3 som har fått et ekstra gir og lockup. Jeg skal etterhvert overhale og bygge den om med bl.a nye foringer, nye band og lameller, større bunnpanne og ekstern oljekjøler i tillegg til den i radiatoren og nytt og forbedret ventilhus. Og gjøre alle forbedringene ekspertene mener. Varme i tilegg til at det aldri skulle byttes filter og olje var denne kassens skjebne. Var ikke særlig høy i hatten da den spyttet ut tetteringen foran oljepumpa da jeg dro vogn opp en lang/bratt bakke. Det sies at foringen fremfor oljepumpa blir slitt og så klarer ikke dreneringen å ta unna all olja og dermed presses tetteringen ut. Noen borer opp denne dreneringa i tillegg til å bytte foring... Men fordelen med amerikansk gearkasse er at deletilgangen er stor og til en overkommelig pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Flere "spesialister" har sagt at slitt lockup gir spon i kassa som dreper både det printkortet (dårlig kontakt) og ødelegger styreenheten. Det stemmer nok ganske bra med min erfaring i alle fall. Styreenheten er ikke den El plata..det er bare en sensor plate...hovedsaklig..så.. det er heller ingen grunn til at "spon" skal ødelegge noe som ikke er der...sponet kommer ikke "TIL" noen plass...Det er liksom ikke noe "printkort" som er "åpent"..så det er nok bare en "måte å forklare ett problem på..uten å egentlig vite HVORFOR EL plata går i stykker.jeg føler meg nokså sikker på at det er som andre forklaringer angående elektriske komponenter...man KAN liksom ikke "forutse " ett elektrisk problem..så det som skjer..det skjer bare rett og slett men at SPON fra en slitt lockup...kan kødde til kassa..DET er det jo ikke tvil om Jeg har sett flere som mener at spon eller annet dritt legger seg på kontaktene til bla lockuoventilen og lager trøbbel. Min ble uansett bedre av å bytte plastplata og lockuoventilen, helt til converteren begynte å vibrere. Jeg vurderer div alternativer akkurat nå. Rehabilitering av den jeg har, eller kjøpe ferdig overhalt. Vanskelig valg:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Flere "spesialister" har sagt at slitt lockup gir spon i kassa som dreper både det printkortet (dårlig kontakt) og ødelegger styreenheten. Det stemmer nok ganske bra med min erfaring i alle fall. Styreenheten er ikke den El plata..det er bare en sensor plate...hovedsaklig..så.. det er heller ingen grunn til at "spon" skal ødelegge noe som ikke er der...sponet kommer ikke "TIL" noen plass...Det er liksom ikke noe "printkort" som er "åpent"..så det er nok bare en "måte å forklare ett problem på..uten å egentlig vite HVORFOR EL plata går i stykker.jeg føler meg nokså sikker på at det er som andre forklaringer angående elektriske komponenter...man KAN liksom ikke "forutse " ett elektrisk problem..så det som skjer..det skjer bare rett og slett men at SPON fra en slitt lockup...kan kødde til kassa..DET er det jo ikke tvil om Jeg har sett flere som mener at spon eller annet dritt legger seg på kontaktene til bla lockuoventilen og lager trøbbel. Min ble uansett bedre av å bytte plastplata og lockuoventilen, helt til converteren begynte å vibrere. Jeg vurderer div alternativer akkurat nå. Rehabilitering av den jeg har, eller kjøpe ferdig overhalt. Vanskelig valg:) ahh...ja er nok flere både erfaringer og "meninger" der. men det som er "problemet..er at "spon"..over TID legger seg i "filtrene" til disse ventilene..det er DET som lager kødd.da blir ventilene tette..og dem klarer ikke å jobbe som dem skal. men ja...bytte EL plate og lockup ventil er ofte løsninga det :)faktisk også converter.Tror nok jeg hadde gått for en NY en..og ikke overhalt..uten at jeg har noe erfaring med overhalt..så ..er det tross alt ikke NYTT.. heh men ja..det er ikke lett..er jo ganske kostbar reparasjon da..så..og du vil jo helst kanskje bare gjøre det en gang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Er ikke problemet med lockup på disse at lockupen ikke kobler/kobler sent i fra? Da har jeg det motsatte på min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted April 7, 2016 Author Share Posted April 7, 2016 Kan noen forklare meg litt om Lock Up. Hva er det og hva gjør den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Er ikke problemet med lockup på disse at lockupen ikke kobler/kobler sent i fra? Da har jeg det motsatte på min. jo...problemet er i det området der. Dem har også en tendens til å koble inn og ut,,er DERFOR du får den nykkinga..for lockup ventilen ligger av og på.om jeg ikke husker heeelt feil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Kan noen forklare meg litt om Lock Up. Hva er det og hva gjør den? Lockup er en funksjon som faktisk forteller deg det som ordet "sier" Du kan tenke deg at konverteren er automatkassas CLUTCH...men forskjellen er at konverteren er jo en konstant "slurekobling" på ett vis...så den vil aldri få direkte låst funksjon..i vanlig form men ved LOCKUP så låser den converteren..sånn at du har "direkte" eller fast tilkobling mellom motor og gir. På en måte litt lett forklart du kan si at Lock up ventilen er på en måte konverterens måte å "slippe clutchpedalen" helt ut på...alså..FAST tilkobling mellom motor og gir somsagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Den enkleste formen for forklaring mht converter og lock-up er som følger: Tenk deg to sånne bordvifter som folk har om sommeren (de som ikke har ac) Sett viftene mot hverandre. Start den ene, og de andre begynner å gå av seg selv fordi propellen står rett i luftstrømmen. Der har du en converter med unntak at du bruker luft i stedet for olje Sett en kopling mellom de to propellene. Da vil den ene drive den andre med mekanisk kraft i steden for med luft. Da vil de gå eksakt like fort og du har ingen tap i turtall. Du har nå lock-up Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 En enkel og svært god forklaring av hvordan det funker tommern! Må si jeg virkelig hadde sansen for den måten å forklare det på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Jo, takk. Når man ser bilder av hvordan det ser ut inni converteren er det vanskelig å få tak på det. Men i prisippet er viftene akkurat det samme og mye enklere å skjønne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 hehehehe nå måtte jeg le litt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted April 8, 2016 Author Share Posted April 8, 2016 Den enkleste formen for forklaring mht converter og lock-up er som følger: Tenk deg to sånne bordvifter som folk har om sommeren (de som ikke har ac) Sett viftene mot hverandre. Start den ene, og de andre begynner å gå av seg selv fordi propellen står rett i luftstrømmen. Der har du en converter med unntak at du bruker luft i stedet for olje Sett en kopling mellom de to propellene. Da vil den ene drive den andre med mekanisk kraft i steden for med luft. Da vil de gå eksakt like fort og du har ingen tap i turtall. Du har nå lock-up Tusen takk for godt beskrevet info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 hehehehe nå måtte jeg le litt Tenker du på den videoen som nettop er lagt ut her på forumet med de viftene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.