Jump to content

Oljeskift på automatkasse W211 220CDI, hva anbefales


KjetilP

Recommended Posts

Hei.

Neste på timeplanen for mersa er bytte av olje på automatkassen. Har hørt at noen anbefaler bytte av en elektronisk plate samtidig?

Noen som vet hvilken plate det er snakk om da?

Og hvilken olje burde jeg bruke?

 

WDB2112061A294697

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg funnet ut at del nummer 20 er en elektrisk komponent i girkassen som flere bruker å bytte ut samtidig som oljeskift. Noen sier den kan være årsaken til at kassen girer for kjapt opp på girene og bilen ligger på veldig lavt turtall. Det er ikke bra med tanke på at motor forbrenner urent og partikler fester seg på EGR turbo etc.

 

Så da blir den byttet ved neste skift.

FullSizeRender.thumb.jpg.5615808a94b4d3bfaee081db26896be3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må den elktronikkplata byttes regelmessig?

Jeg trodde at hvis man byttet den en gang så fikk man en forbedret utgave?

 

Det vet jeg ikke. Kan jeg ikke tenke meg siden så få satt med slik info. Nå bytter jeg den samtidig som jeg tar oljeskift, så jeg får jo ikke vite om det blir bedre pga av en. Men siden jeg har lest litt på forskjellige forumer om det, så velger jeg å ta det ved neste oljeskift.

Kjøpte bilen før jul, og selger sa selv at det er ca.80.0000km siden sist service på kassen. Så kan kanskje være derfor den ikke oppfører seg slik den skal??

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe systematikk i å bytte den El plata.

Den bytter man enten på grunnlag av feilkoder på turtall sensor....eller viss den lekker olje.

Oljelekkasje i den kontakten er nokså vanlig..kommer det Olje INN i selve kontakten i ledningsnette...da lekker selve EL plata innvendig..og BØR byttes.

Er det feil på turtall sensor på en evnt diagnose..så er det SKIFT av den EL plata...men da må man også sjekke akslingen som denne EL plata ligger å føler opp imot...da sensor ringen kan være skadet.Eller lagrene på akslingen inni der...blir slitt..og akslingen "faller" ned på midten..og kommer for nære EL plate sensoren...

 

Disse EL platene er jo blitt såpass billige nå..at skulle jeg gjort dette på en bil som jeg eigte..så ville jeg byttet EL platen om man skulle ta en service på automatkassa.

 

Men somsagt...di to hovedgrunnene for å bytte denne..er OLJELEKKASJE UT i ledningsnettet....på kassa...og feilkode som sier TURTALLSENSOR

 

Husk også å få byttet EL kontakt gjennomføringa i kassen. "..den kalles bare for "EL kontakten" ... :) Denne skal for øvrig kun skrues til med ...mener det er rundt 5-7 nm..MAKS...er vel en 6 eller 7 mm sekskant bolt i senter på denne kontakten.

Husk også å få ut alle di store O ringene fra den gamle EL kontakten før du setter i den nye EL kontakten.

 

ALLE andre bolter skal skrues fast med 8 nm..Både bunnpanne boltene..og boltene som holder skifte ventilene.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe systematikk i å bytte den El plata.

Den bytter man enten på grunnlag av feilkoder på turtall sensor....eller viss den lekker olje.

Oljelekkasje i den kontakten er nokså vanlig..kommer det Olje INN i selve kontakten i ledningsnette...da lekker selve EL plata innvendig..og BØR byttes.

Er det feil på turtall sensor på en evnt diagnose..så er det SKIFT av den EL plata...men da må man også sjekke akslingen som denne EL plata ligger å føler opp imot...da sensor ringen kan være skadet.Eller lagrene på akslingen inni der...blir slitt..og akslingen "faller" ned på midten..og kommer for nære EL plate sensoren...

 

Disse EL platene er jo blitt såpass billige nå..at skulle jeg gjort dette på en bil som jeg eigte..så ville jeg byttet EL platen om man skulle ta en service på automatkassa.

 

Men somsagt...di to hovedgrunnene for å bytte denne..er OLJELEKKASJE UT i ledningsnettet....på kassa...og feilkode som sier TURTALLSENSOR

 

Husk også å få byttet EL kontakt gjennomføringa i kassen. "..den kalles bare for "EL kontakten" ... :) Denne skal for øvrig kun skrues til med ...mener det er rundt 5-7 nm..MAKS...er vel en 6 eller 7 mm sekskant bolt i senter på denne kontakten.

Husk også å få ut alle di store O ringene fra den gamle EL kontakten før du setter i den nye EL kontakten.

 

ALLE andre bolter skal skrues fast med 8 nm..Både bunnpanne boltene..og boltene som holder skifte ventilene.

 

Takk for masse god info. Ja jeg bestilte den gjennomføringskontakten for å bytte den samtidig.

 

Link to comment
Share on other sites

Flere "spesialister" har sagt at slitt lockup gir spon i kassa som dreper både det printkortet (dårlig kontakt) og ødelegger styreenheten. Det stemmer nok ganske bra med min erfaring i alle fall.

Styreenheten er ikke den El plata..det er bare en sensor plate...hovedsaklig..så..

det er heller ingen grunn til at "spon" skal ødelegge noe som ikke er der...sponet kommer ikke "TIL" noen plass...Det er liksom ikke noe "printkort" som er "åpent"..så det er nok bare en "måte å forklare ett problem på..uten å egentlig vite HVORFOR EL plata går i stykker.jeg føler meg nokså sikker på at det er som andre forklaringer angående elektriske komponenter...man KAN liksom ikke "forutse " ett elektrisk problem..så det som skjer..det skjer bare rett og slett :)

men at SPON fra en slitt lockup...kan kødde til kassa..DET er det jo ikke tvil om :)

Link to comment
Share on other sites

Kan det være denne som gjør at jeg får opp i star, "wrong gear ratio" og et eller annet. Jeg merker heller ikke at lockup kobler til som jeg gjør på Scorpioen. Da jeg kjøpte den bilen sa selger at det var et slags halvgir på den :lol: han mente antagelig når lockup´en kobler til :lol:

 

klarer ikke helt å ta igjen den feilkoden som sier noe om det...men det er godt mulig det ikke er "Verre"

Det har også vert feil på både lockupen i convertern..men også selve Lockup ventilen.

 

Men du vet jo at Scorpioen ruuuuuler..er jo derfor denne ikke har sånne problemer ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan det være denne som gjør at jeg får opp i star, "wrong gear ratio" og et eller annet. Jeg merker heller ikke at lockup kobler til som jeg gjør på Scorpioen. Da jeg kjøpte den bilen sa selger at det var et slags halvgir på den :lol: han mente antagelig når lockup´en kobler til :lol:

 

klarer ikke helt å ta igjen den feilkoden som sier noe om det...men det er godt mulig det ikke er "Verre"

Det har også vert feil på både lockupen i convertern..men også selve Lockup ventilen.

 

Men du vet jo at Scorpioen ruuuuuler..er jo derfor denne ikke har sånne problemer ;)

Ja lockup virker enda på Scorpioen ved 340.000 km. Men det er vel og det eneste i den kassen som virker. "Artig" å google A4LD og man får treff som bl.a sier den verste automatiske girkassen fra Ford, ever...Litt rart siden det jo er en velkjente og gode C3 som har fått et ekstra gir og lockup. Jeg skal etterhvert overhale og bygge den om med bl.a nye foringer, nye band og lameller, større bunnpanne og ekstern oljekjøler i tillegg til den i radiatoren og nytt og forbedret ventilhus. Og gjøre alle forbedringene ekspertene mener. Varme i tilegg til at det aldri skulle byttes filter og olje var denne kassens skjebne. Var ikke særlig høy i hatten da den spyttet ut tetteringen foran oljepumpa da jeg dro vogn opp en lang/bratt bakke. Det sies at foringen fremfor oljepumpa blir slitt og så klarer ikke dreneringen å ta unna all olja og dermed presses tetteringen ut. Noen borer opp denne dreneringa i tillegg til å bytte foring...

Men fordelen med amerikansk gearkasse er at deletilgangen er stor og til en overkommelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Flere "spesialister" har sagt at slitt lockup gir spon i kassa som dreper både det printkortet (dårlig kontakt) og ødelegger styreenheten. Det stemmer nok ganske bra med min erfaring i alle fall.

Styreenheten er ikke den El plata..det er bare en sensor plate...hovedsaklig..så..

det er heller ingen grunn til at "spon" skal ødelegge noe som ikke er der...sponet kommer ikke "TIL" noen plass...Det er liksom ikke noe "printkort" som er "åpent"..så det er nok bare en "måte å forklare ett problem på..uten å egentlig vite HVORFOR EL plata går i stykker.jeg føler meg nokså sikker på at det er som andre forklaringer angående elektriske komponenter...man KAN liksom ikke "forutse " ett elektrisk problem..så det som skjer..det skjer bare rett og slett :)

men at SPON fra en slitt lockup...kan kødde til kassa..DET er det jo ikke tvil om :)

 

Jeg har sett flere som mener at spon eller annet dritt legger seg på kontaktene til bla lockuoventilen og lager trøbbel. Min ble uansett bedre av å bytte plastplata og lockuoventilen, helt til converteren begynte å vibrere. Jeg vurderer div alternativer akkurat nå. Rehabilitering av den jeg har, eller kjøpe ferdig overhalt. Vanskelig valg:)

Link to comment
Share on other sites

Flere "spesialister" har sagt at slitt lockup gir spon i kassa som dreper både det printkortet (dårlig kontakt) og ødelegger styreenheten. Det stemmer nok ganske bra med min erfaring i alle fall.

Styreenheten er ikke den El plata..det er bare en sensor plate...hovedsaklig..så..

det er heller ingen grunn til at "spon" skal ødelegge noe som ikke er der...sponet kommer ikke "TIL" noen plass...Det er liksom ikke noe "printkort" som er "åpent"..så det er nok bare en "måte å forklare ett problem på..uten å egentlig vite HVORFOR EL plata går i stykker.jeg føler meg nokså sikker på at det er som andre forklaringer angående elektriske komponenter...man KAN liksom ikke "forutse " ett elektrisk problem..så det som skjer..det skjer bare rett og slett :)

men at SPON fra en slitt lockup...kan kødde til kassa..DET er det jo ikke tvil om :)

 

Jeg har sett flere som mener at spon eller annet dritt legger seg på kontaktene til bla lockuoventilen og lager trøbbel. Min ble uansett bedre av å bytte plastplata og lockuoventilen, helt til converteren begynte å vibrere. Jeg vurderer div alternativer akkurat nå. Rehabilitering av den jeg har, eller kjøpe ferdig overhalt. Vanskelig valg:)

 

ahh...ja er nok flere både erfaringer og "meninger" der.

men det som er "problemet..er at "spon"..over TID legger seg i "filtrene" til disse ventilene..det er DET som lager kødd.da blir ventilene tette..og dem klarer ikke å jobbe som dem skal.

men ja...bytte EL plate og lockup ventil er ofte løsninga det :)faktisk også converter.Tror nok jeg hadde gått for en NY en..og ikke overhalt..uten at jeg har noe erfaring med overhalt..så ..er det tross alt ikke NYTT..

 

heh men ja..det er ikke lett..er jo ganske kostbar reparasjon da..så..og du vil jo helst kanskje bare gjøre det en gang :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke problemet med lockup på disse at lockupen ikke kobler/kobler sent i fra? Da har jeg det motsatte på min.

 

jo...problemet er i det området der.

Dem har også en tendens til å koble inn og ut,,er DERFOR du får den nykkinga..for lockup ventilen ligger av og på.om jeg ikke husker heeelt feil :)

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare meg litt om Lock Up. Hva er det og hva gjør den?

 

Lockup er en funksjon som faktisk forteller deg det som ordet "sier" :)

 

Du kan tenke deg at konverteren er automatkassas CLUTCH...men forskjellen er at konverteren er jo en konstant "slurekobling" på ett vis...så den vil aldri få direkte låst funksjon..i vanlig form

 

men ved LOCKUP så låser den converteren..sånn at du har "direkte" eller fast tilkobling mellom motor og gir.

På en måte litt lett forklart :) du kan si at Lock up ventilen er på en måte konverterens måte å "slippe clutchpedalen" helt ut på...alså..FAST tilkobling  mellom motor og gir somsagt.

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste formen for forklaring mht converter og lock-up er som følger:

 

Tenk deg to sånne bordvifter som folk har om sommeren (de som ikke har ac)

Sett viftene mot hverandre. Start den ene, og de andre begynner å gå av seg selv fordi propellen står rett i luftstrømmen. Der har du en converter med unntak at du bruker luft i stedet for olje

 

Sett en kopling mellom de to propellene. Da vil den ene drive den andre med mekanisk kraft i steden for med luft. Da vil de gå eksakt like fort og du har ingen tap i turtall. Du har nå lock-up  :D

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste formen for forklaring mht converter og lock-up er som følger:

 

Tenk deg to sånne bordvifter som folk har om sommeren (de som ikke har ac)

Sett viftene mot hverandre. Start den ene, og de andre begynner å gå av seg selv fordi propellen står rett i luftstrømmen. Der har du en converter med unntak at du bruker luft i stedet for olje

 

Sett en kopling mellom de to propellene. Da vil den ene drive den andre med mekanisk kraft i steden for med luft. Da vil de gå eksakt like fort og du har ingen tap i turtall. Du har nå lock-up  :D

 

Tusen takk for godt beskrevet info  :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...