Jafo Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Nye krav til EU kontroll av biler mellom 30 og 50 år Nå blir det kontroll kun hvert 5 år, biler over 50 år blir fritatt ref gårdsdagens artikkel på dinside.no http://www.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen. med rundt 2000 km pr år i min veteran hilser jeg endringen velkommen Quote
Jafo Posted April 1, 2016 Author Posted April 1, 2016 Er egentlig ganske sikker på at det ikke er en aprilsnar. For det første ble artikkelen lagt ut i går og for det andre ble dette nevnt allerede for et år siden: http://www.dinside.no/933573/snart-kan-veteranbileiere-og-bobilfolket-juble (28.04.15) Men 100% sikker er man vel kanskje ikke før i morgen Quote
Eirik Tømmerås Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Hvis du vil registrere et kjøretøy som bevaringsverdig så følger det med mange begrensinger. F.eks. du kan bare bruke kjørtøyet til motorhistoriske samlinger og løp. Osv... Quote
Jafo Posted April 1, 2016 Author Posted April 1, 2016 Vet at hvis du skal registrere et kjøretøy som "Motorhistorisk kjøretøy" vil det komme en del krav om orginalitet og at hvis du ønsker å forsikre en bil som veterankjøretøy gir forsikringsselskapet en del begrensninger på bruken, men at noe av dette skal påvirke 30 år gamle bilers EU kontroll har jeg ikke fått med meg? Quote
Eirik Tømmerås Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Jeg har en 1985 Yamaha xvz1300 og betaler for full kasko hos Storebrand kr 50,- pr. mnd uten begrensinger. Med LMK forsikring er det begrensinger i bruken. Quote
Jafo Posted April 1, 2016 Author Posted April 1, 2016 Jada, du velger jo selv om du ønsker å forsikre som veteran eller "vanlig" kjøretøy. Forsikres det som veteran skal kjøretøyet ikke brukes til daglig. Forsikringskostnaden er uansett ikke all verden Quote
Eirik Tømmerås Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Jeg fikk en overaskelse da jeg fikk tilbud på forsikringer i fjor og oppdaget at en mc kostet 600,- i året med full kasko(forsikret som veteran, og huket av for at jeg er medlem av en motorhistorisk klubb), det er ikke det man er vant til med sånne kjøretøy. Lederen av Harstad motorhistoriske klubb trodde ikke det var sant, hun sitter i styret i LMK... Quote
FrodeS Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Den helt store forskjellen her hadde ikke dinside fått med seg da dette ble lagt ut. Teksten "og registrert som bevaringsverdig" gjør hele forskjellen, og det har også vært med så lenge dette forslaget har vært ute på høring. Det er altså i praksis veldig liten forskjell, da de færreste bruksveteraner er registrert som "bevaringsverdig". Da dinside først la det ut, sto det bare at veteraner nå skulle godkjennes hvert 5. år, noe som naturlig nok var litt for godt/dumt til å være sant. Ikke første gang dinside er litt slurvete med journalistikken sin. Quote
Atmobil Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Ja jeg kan ta meg selv og min 85 230TE som eksempel. Denne er over 30 år men det som står i vognkortet er det samme som stod der da den var ny i 1985. Altså ingenting om bevaringsverdi og den må altså inn på kontroll hvert andre år som før. Helt greit for meg da jeg ikke liker at andre skal legge begrensninger på hvor og når jeg bruker min egen bil. Quote
Eirik Tømmerås Posted April 2, 2016 Posted April 2, 2016 👍 Jeg liker det heller ikke, så her blir ingen søknad om "bevaringsverdig" sendt. Quote
bige Posted April 2, 2016 Posted April 2, 2016 Forstår ikke problemet . Har en mustang cab 73 som er registrert som verneverdig med restriksjonene . bruk den vær sommer i 5år .stoppet i kontroller de har sjekket vognkort ikke kommentert noe . tilsammen kjørt 30tkm på de årene . Er ikke original "under huven" Quote
Eirik Tømmerås Posted April 2, 2016 Posted April 2, 2016 Forstår ikke problemet . Har en mustang cab 73 som er registrert som verneverdig med restriksjonene . bruk den vær sommer i 5år .stoppet i kontroller de har sjekket vognkort ikke kommentert noe . tilsammen kjørt 30tkm på de årene . Er ikke original "under huven" Da har du vel et potensielt problem med forsikringen om det skulle skje noe og bilen er brukt "ulovlig". Quote
E_S Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Stort sett er biler som er importert som "vanlige" og så har blitt veteranbil uten anmerkninger i vognkort mens de som er importert som veteranbiler har vognkortanmerkning om "bevaringsverdig". Det gir ingen store begrensninger i bruken uansett, formuleringen er "leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk", noe som gjør at med mindre man kjører rundt i en bil á la Bestemor Duck kan man bruke bilen som vanlig. Veteranforsikring eller ordinær forsikring er en annen sak og et forhold mellom eier og forsikringsselskap, ikke noe Staten legger seg oppi. Quote
bige Posted April 5, 2016 Posted April 5, 2016 Forstår ikke problemet . Har en mustang cab 73 som er registrert som verneverdig med restriksjonene . bruk den vær sommer i 5år .stoppet i kontroller de har sjekket vognkort ikke kommentert noe . tilsammen kjørt 30tkm på de årene . Er ikke original "under huven" Da har du vel et potensielt problem med forsikringen om det skulle skje noe og bilen er brukt "ulovlig". ser ikke noe problem med IF : Kjøretøy 30 år og eldre, men nyere enn 1963 – kjørelengde inntil 8.000. Trafikk/Ansvar, brann/tyveri og kasko kr 500,- pr. år og de leser ikke vognkortet når de forsikrer bilen .... Quote
Recommended Posts