gr8pics Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Skal det alltid foregå med plastdekselet på, eller kan man ta det av og spyle med god avstand? Erfaringer, eller fyfy advarsler for hva man evt bør holde seg unna her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christoffer Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Tok motorvask med dekslene av på min 320CDI i fjor sommer. Ble veldig rent og pent og ingen problemer. Var bilverkstedet som gjorde det så vet ikke hva de gjorde annet enn at det var rent etterpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christoffer Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 også tok jeg og vasket litt selv også etter at jeg hadde satt på dekslene igjen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Er bare å vaske i vei. Men du behøver ikke å spyle direkte på elektriske koblinger, slik som på dysene. Er egentlig mindre farlig å vaske motoren til cdi enn på eldre biler med elektronikk da elektronikken til cdi ligger utenfor motorommet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 1, 2016 Author Share Posted April 1, 2016 Takk, var det svaret jeg ønsket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 det stemmer ikke helt.er nok av elektronikk I selve motorrommet. men det som skal sies er at du BØØØØØØR ha tilgang på trykk luft for å blåse bort vann fra kontakter og sånn etterpå Det er sånn vi gjorde det hos BOS...når vi hadde jobber som der enten kunden ville ha "motorvask" eller lignende. spyl heller aldri direkte og over lengre tid direkte på el komponenter og kontakter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik e Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Tips. Kjør motor varm før vask,vask,start opp og kjør . Vannet og fuktighet tørker. 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 det stemmer ikke helt.er nok av elektronikk I selve motorrommet. men det som skal sies er at du BØØØØØØR ha tilgang på trykk luft for å blåse bort vann fra kontakter og sånn etterpå Det er sånn vi gjorde det hos BOS...når vi hadde jobber som der enten kunden ville ha "motorvask" eller lignende. spyl heller aldri direkte og over lengre tid direkte på el komponenter og kontakter. Begrepet elektronikk begynner å ta helt av. En elektrisk dings behøver ikke å ha elektronikk i seg. f.eks så består en dyse av en elektrisk coil som jo bare er en spole med en tynn kobber leder, det samme med mange/de fleste sensorer. Jeg kan ikke komme på at det er noe elektronikk i motorommet på min cdi, men i 190E´n min er det elektronikk i bl.a tenningsmodulen og ABS som står i motorommet. Elektronikk = transistorer, motstander, ic-kretser m.v Blir helt overgitt når jeg leser at en bil har elektroniske vinduer eller elektronisk setejustering! Det er da vitterlig elektriske motorer det er snakk om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Hehe, folk forveksler vel ordet elektronik og elektrisk, kan det være fordi det er strøm på begge? Vasket motor som jeg alltid har gjort, med høytrykspylern 5cm fra, rolig frem og tilbake... neida. Alt funket, vasket med kald motor, startet opp, har kjørt 6 mil etter det, alt ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Hehe, folk forveksler vel ordet elektronik og elektrisk, kan det være fordi det er strøm på begge? Vasket motor som jeg alltid har gjort, med høytrykspylern 5cm fra, rolig frem og tilbake... neida. Alt funket, vasket med kald motor, startet opp, har kjørt 6 mil etter det, alt ok Eller er det for at elektronikk høres kulere ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Nå har jeg sovet på det og det er faktisk én elektronisk dings i motorrommet, nemlig spenningsregulatoren på dynamoen, men den er helt innkapslet og vanntett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicky Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Null problem. Før dyseskifte så tok jeg av dekslene..og gikk amok med avfetting og prickbort og høytttrykk... No stress Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Det har jeg lurt litt på, hvis man bruker prikkbort på bart metall eller vanlig rust, tærer det ikke på metallet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicky Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Har nok oljesøl inni der så aldri tenkt på at det kan ruste der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slippern Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Har alltid tatt motorvaskene mine med alt av deksler og plast av.. Kaldt motor.. Duvelig med avfetting (avfettingen tørker/fordamper inn om motoren er varm!), så et lag med skom.. fram med pensel eller lignende og arbeid avfettingen og skummet godt inn i møkka.... Spyl av med høyttrykk, husk god avstand og aldri spyl på samme stedet over tid.. Gjenta om nødvendig! På bensinbiler kan det være nødvendig og ta av tennplugghettene pga fukt etterpå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.