gr8pics Posted March 31, 2016 Share Posted March 31, 2016 Hentet min "nye" S211 07 idag, kjørte opp fra Risør, alt ok, bortsett fra litt slakke hjullager, men når jeg kom frem til Drøbak luktet det litt brent olje på utsiden, ikke nede i motoren, men mer bak, en time senere dro jeg på butikken en tur, da luktet det samme inne i kupen, sånn lukt som minner om litt brent olje etter å ha kjørt litt hardt opp bakkene på fjellet på vinterstid, hvis noen kjenner igjen den lukten Hva kan dette være for noe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted March 31, 2016 Share Posted March 31, 2016 oljelekkasje? "leeeer" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted March 31, 2016 Share Posted March 31, 2016 neida..du har nok muligens kanskje en dyselekkasje..eller defekt eksospakning på turbo til katalysator... eller oljelekkasje fra veivhusventilasjon boksen ned på katalysatoren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted March 31, 2016 Author Share Posted March 31, 2016 Uansett hva det er, er det sikkert dyrt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 1, 2016 Author Share Posted April 1, 2016 Men fra spøk til atombomber, er det noe enkel måte å få sjekket dette på, ta av plast motor dekselet og se/lukte etter noe? Om det er noe olje lekasje, vil det synes på bakken også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megaoctane Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Hvis du tar av dekselet så tror jeg du vil se dyselekkssje ganske klart. Kjørte diesel drosje for mange år siden og da luktet det brent olje i bilen, som viste seg å være dyselekkasje. Heldigvis kjøpte du en 220 og ikke 280/320. en liten lekkasje på den motoren kan ødelegge turbo etc pga måten disse delene er plassert på. Uansett - lurt å få tatt ordentlig full service på en bil du ikke har alle kvitteringer fra verksted på. Viktigste er olje+luft+diverse filtre, og få tatt en ordentlig girservice. Det skal tas hver 60.000km, så hvis det aldri er tatt før så sitter du på en potensiell utgiftsbombe der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 1, 2016 Author Share Posted April 1, 2016 Ja, turbo skade var i tankene etter 3 timer på veien, men da hadde jeg vel merket det om turboen hadde røket. Skal dra til Svendsen etterpå, billig oljeskift om dagen. Dyrt å fikse dyselekasjer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 1, 2016 Author Share Posted April 1, 2016 Så skal jeg innom BOS å få en utskrift på alt som er gjort, etter en kjapp tlf til de før påske sa han at det så ut som bilen gnerelt har vært godt fulgt opp, men er spent på girkasse/olje og Airmatic deler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Forsøkte filme litt på undersiden igår, noen som klarer å skjønne hvor svettinga kommer fra? Ingen drypping noe sted. http://www.youtube.com/watch?v=-_vafV26Lak Ps, lukta har gitt seg litt nå, og det skal sies at den kom etter litt pådrag opp Oslofjordtunellen, altså kan det være noe som pipler ut kun ved høy belastning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Vakuumpumpen? Vask rent, kjør en tur og se igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Tok en motorvask igår, så får vi se om det hjelper... Har det noen betydning at det lekker fra den pumpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Ja. Jeg ble i alle fall fortalt at det kan lekke innvendig også, og så går det olje til bremsekraftforsterkeren. Jeg byttet den på ca 10min. Vakuumpumpen altså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Hmm, sjekke YT litt da, heter det vacum pump på engelsk, eller har den et annet navn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Ja, ganske sikker på det. Jeg handlet hos stjerneservice.no. Var greiest og passelig pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 14, 2016 Author Share Posted April 14, 2016 Da har jeg fått lokalisert kilden, det er en vanlig feil på 220 motorene, det lekker litt fra dysene, og renner sakte ut og lager en liten tarm med avleiringer rundt, når motoren er kald er det glassaktig, men blir seig guffe når motoren er varm. Finnes det noe bra guffe som løser opp dette, evt hva er beste måten å rense rundt dysene på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 ps. angående dyser på w211. dei skal byttes på 200 000 km. eller så begynner det å lekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 14, 2016 Author Share Posted April 14, 2016 Må, eller bør byttes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 bør. etter 200 000 km så kommer vist leaksjer. MEN må ikkje...starter og går. til koksen har tatt over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbgal! :O Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Dyser? Du mener sikkert dyse tetninger ( små ringer som tetter) vi har en c Klasse på 350K aldri byttet dyser på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 15, 2016 Author Share Posted April 15, 2016 Snakker om dette, ser faktisk ikke så hakkandes gæli ut? prøvde å skrape litt med kniv, løsner lett og er ikke den seige guffa enda, men spørsmålet er, hvordan får jeg renset ned imellom der, kan jo ikke begynne å spyle rundt der, tips? Forgasser rense til oppløsning kanskje, men hvordan få det opp og ut? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted April 18, 2016 Author Share Posted April 18, 2016 Blåste rent først, og brukte Turtles gel avfetting, og detailer kost, lot det stå i 10 min, og høytrykkspylte med 1cm avstand i 5 min, neida, siste var tull, men vanlig avstand, masse oljesuppe forsvant og nå ble det nesten gullende rent rundt alle dysene, så da var det kanskje ikke så ille? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gr8pics Posted September 19, 2016 Author Share Posted September 19, 2016 Må ta opp denne tråden igjen, blir helt kokko av å ikke finne ut av dette. Nå har jeg iaf funnet ut en ting i sommer, når klimaanlegget er på 21-22 c eller lavere lukkes spjelet forran vifta i motor rommet og kun kald luft blåses inn, da lukter det ingenting, men så snart spjelet åpnes kommer lukte inn med en gang. HVA er potensielle kilder her? Har ingen lekasjer i manifold, turbo eller eksos, ingen åpenbare røykilder. Lukter gammel kokset olje. Skal ikke påstå at det IKKE er dysene, men hva er alternativene her? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Har du byttet pakningene på dysene? Er det litt sur eksos er det nok det. Ellers kan det jo være en lekasje på f.eks en veivhusventilasjonslange Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.