Jump to content

Lukten av brent olje i kupe


gr8pics

Recommended Posts

Hentet min "nye" S211 07 idag, kjørte opp fra Risør, alt ok, bortsett fra litt slakke hjullager, men når jeg kom frem til Drøbak luktet det litt brent olje på utsiden, ikke nede i motoren, men mer bak, en time senere dro jeg på butikken en tur, da luktet det samme inne i kupen, sånn lukt som minner om litt brent olje etter å ha kjørt litt hardt opp bakkene på fjellet på vinterstid, hvis noen kjenner igjen den lukten  :shock:

 

Hva kan dette være for noe?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar av dekselet så tror jeg du vil se dyselekkssje ganske klart.

Kjørte diesel drosje for mange år siden og da luktet det brent olje i bilen, som viste seg å være dyselekkasje.

Heldigvis kjøpte du en 220 og ikke 280/320. en liten lekkasje på den motoren kan ødelegge turbo etc pga måten disse delene er plassert på.

 

Uansett - lurt å få tatt ordentlig full service på en bil du ikke har alle kvitteringer fra verksted på.

Viktigste er olje+luft+diverse filtre, og få tatt en ordentlig girservice. Det skal tas hver 60.000km, så hvis det aldri er tatt før så sitter du på en potensiell utgiftsbombe der.

Link to comment
Share on other sites

Så skal jeg innom BOS å få en utskrift på alt som er gjort, etter en kjapp tlf til de før påske sa han at det så ut som bilen gnerelt har vært godt fulgt opp, men er spent på girkasse/olje og Airmatic deler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått lokalisert kilden, det er en vanlig feil på 220 motorene, det lekker litt fra dysene, og renner sakte ut og lager en liten tarm med avleiringer rundt, når motoren er kald er det glassaktig, men blir seig guffe når motoren er varm.

Finnes det noe bra guffe som løser opp dette, evt hva er beste måten å rense rundt dysene på?

Link to comment
Share on other sites

Snakker om dette, ser faktisk ikke så hakkandes gæli ut? prøvde å skrape litt med kniv, løsner lett og er ikke den seige guffa enda, men spørsmålet er, hvordan får jeg renset ned imellom der, kan jo ikke begynne å spyle rundt der, tips?

Forgasser rense til oppløsning kanskje, men hvordan få det opp og ut?

 

59113053d6b620ee66929f86f00cd65c.jpgf2d360f8dd89d985db7ace765ef4ea7e.jpg13118ef66c0760140da44450df5bf26d.jpgc2175725e61b0e1a4a535a9cbf65958e.jpga6603046e7f70a6c42aca3913e8c5fee.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Blåste rent først, og brukte Turtles gel avfetting, og detailer kost, lot det stå i 10 min, og høytrykkspylte med 1cm avstand i 5 min, neida, siste var tull, men vanlig avstand, masse oljesuppe forsvant og nå ble det nesten gullende rent rundt alle dysene, så da var det kanskje ikke så ille?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Må ta opp denne tråden igjen, blir helt kokko av å ikke finne ut av dette.

 

Nå har jeg iaf funnet ut en ting i sommer, når klimaanlegget er på 21-22 c eller lavere lukkes spjelet forran vifta i motor rommet og kun kald luft blåses inn, da lukter det ingenting, men så snart spjelet åpnes kommer lukte  inn med en gang.

HVA er potensielle kilder her?

Har ingen lekasjer i manifold, turbo eller eksos, ingen åpenbare røykilder.

Lukter gammel kokset olje.

Skal ikke påstå at det IKKE er dysene, men hva er alternativene her?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...