Gunders88 Posted March 30, 2016 Posted March 30, 2016 Hei Har nå byttet skiver og klosser bak på min 211. Problemet nå er at på venstre side bak henger klossene på, slik at det blir varmt. Hva kan problemet være ? Stempel går fint inn og ut ved manuell testing. Har ikke deaktivert SBC med mer enn å låse bilen når jeg holdt på med bilen. Dette gikk fint, stemplene holdt seg i hvertfall rolige mens jeg holdt på. Må nye klosser kalibreres ? Hvordan gjør man dette ? Hva slags muligheter gjør at klossene henger ? Quote
Rudi Posted March 30, 2016 Posted March 30, 2016 man skal alltid deaktivere SBC, og fortelle sbc enheten at nye klosser er montert. Flere har hatt erfaring med at brems henger etter bytte av klosser og jeg mener det ble konstatert at tredjepartsklosser ofte var noe tykkere enn originale. Quote
Gunders88 Posted March 30, 2016 Author Posted March 30, 2016 man skal alltid deaktivere SBC, og fortelle sbc enheten at nye klosser er montert. Flere har hatt erfaring med at brems henger etter bytte av klosser og jeg mener det ble konstatert at tredjepartsklosser ofte var noe tykkere enn originale. Okei. Har du løsning på problemet ? Må jeg kanskje deaktivere og aktivere SBC på nytt med riktig diagnose utstyr ? Quote
lowman Posted March 30, 2016 Posted March 30, 2016 man skal alltid deaktivere SBC, og fortelle sbc enheten at nye klosser er montert. Flere har hatt erfaring med at brems henger etter bytte av klosser og jeg mener det ble konstatert at tredjepartsklosser ofte var noe tykkere enn originale. har skiftet på ørten slike..og aldri opplevd det.faktisk.at en må fortelle sbc enheten det.kan ikke huske å ha sett den menyen noen plass på star. men ja..det riktige er å deaktivere SBC..meen...så lenge du ikke åpner dører eller rører noe ..så går det fint. men det jeg reagerte litt på var at trådstarter sier at stemplene går fint inn og ut ved MANUELL testing? Quote
Gunders88 Posted March 30, 2016 Author Posted March 30, 2016 man skal alltid deaktivere SBC, og fortelle sbc enheten at nye klosser er montert. Flere har hatt erfaring med at brems henger etter bytte av klosser og jeg mener det ble konstatert at tredjepartsklosser ofte var noe tykkere enn originale. har skiftet på ørten slike..og aldri opplevd det.faktisk.at en må fortelle sbc enheten det.kan ikke huske å ha sett den menyen noen plass på star. men ja..det riktige er å deaktivere SBC..meen...så lenge du ikke åpner dører eller rører noe ..så går det fint. men det jeg reagerte litt på var at trådstarter sier at stemplene går fint inn og ut ved MANUELL testing? Det jeg mente var at stempelet går fint inn og ut når jeg klemmer inn stempelet med tang. Det går lett inn og lett ut når jeg trykker på pedalen. Men når alt er montert og jeg trykker på pedalen, så henger klossene. Glidere er rengjort og smurt opp igjen. Quote
carlsson w211 Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 man skal alltid deaktivere SBC, og fortelle sbc enheten at nye klosser er montert. Flere har hatt erfaring med at brems henger etter bytte av klosser og jeg mener det ble konstatert at tredjepartsklosser ofte var noe tykkere enn originale. har skiftet på ørten slike..og aldri opplevd det.faktisk.at en må fortelle sbc enheten det.kan ikke huske å ha sett den menyen noen plass på star. men ja..det riktige er å deaktivere SBC..meen...så lenge du ikke åpner dører eller rører noe ..så går det fint. men det jeg reagerte litt på var at trådstarter sier at stemplene går fint inn og ut ved MANUELL testing? må si meg enig i lowman sin kommentar, og kan heller ikke huske jeg har sett det noen plass i menyen på star, eller annet diagnose utstyr jeg har brukt. vist du vil deaktiver sbc og aktivisere den, så finnes det mange muligheter, enten via diagnose, egen håndholdte uniter som er beregnet for dette og lufting (f.eks magus sbc reset) eller du kan gjøre det ved hjelp av "snurre på hjulene" metoden men forøverig er det ikke et ukjent problemstilling. er vel stemplet som kniper litt når det er helt inne, verkstede vil si skift calipter, og det er nok det tryggeste. meen... uten at jeg anbefaller det så går det an å ta ut stemplet og pusse forsiktig på stemplet inners, og fjerne et par hundre dels mm av diameteren. ofte er dette nok til at den ikke kniper. har gjort dette selv på en del caliptere, men har da satt stemplett i dreiebenk, og slipt med fint våtpapir. MEN jeg anbefaller ingen å gjøre dette!!! gjør det bare vist du føler deg helt kompetent til å gjøre dette, og sjekk nøye for lekasje. vist jeg ikke husker feil er stemplet på w211 av kompositt så en må være forsiktig. lett for å skade dette, og ta for mye. vist du søker på w211 bremse på forumet vil du finne at det er flere som har hatt samme problemet. Quote
Eirik Tømmerås Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Hvordan kom du deg inn for å betjene bremsepedalen gjennom en låst dør uten å låse opp, og dermed aktivere SBC? Quote
Marevan Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Åpent vindu og kosteskaft ;-p Plusspoeng for kreativitet! Quote
Eirik Tømmerås Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Åpent vindu og kosteskaft ;-p Hmmmm.... Spørs om du ikke er på rotur nå. Jeg vil tro, uten å ha prøvd det, at en touching av pedalen vil aktivere systemet... Quote
slippern Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 http://tech.bentleypublishers.com/servlet/JiveServlet/download/86-4065-180596-2177/W211%20SBC%20Brake%20Disable_Enable%20Without%20STARDiagnosis.pdf Les denne! På siste side der man skal aktivere SBCen skal man snurre litt på hjulene slik at bilen vet hvor nært klossene er bremseskivene (eller noe i den duren). Har gjort dette 3 ganger med stor suksess på 3 forskjellige biler! Quote
lowman Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 det er noe som iafall der jeg jobba ALDRI blir gjort..og det er ikke noe krav i det hele tatt. Vi deaktiverte som regel SBC..men den snurre aktiveringa har jeg aldri sett noen gjøre..hverken lærlinger..eller "gamlefar" i huset.og vi har heller ALDRI hatt problemer med "bremser " som henger fordi at den " snurre aktiveringa" ikke er gjort. men ja..det er ingen som har sagt at du IKKE skal gjøre det på denne måten.. men saken er at du TRENGER ikke gjøre det sånn..for det er ikke DETTE som er problemet for trådstarter..vil jeg tro. Men somsagt..å deaktivere SBC er den "riktige" måten å gjøre det på ...så ja jo er fan av at det gjøres som det skal gjøres. Men somsagt så er det ikke dette som er grunnen til at trådstarter har problemet med "at bremsene " ligger på"...vil jeg tro. Men er umulig å si uten å ha sett jobben som er gjort..og vite HVORDAN alt er gjort til punkt å prikke. Quote
Gunders88 Posted May 19, 2016 Author Posted May 19, 2016 Gammel tråd, men svaret på dette var at bremseklossene var for tykke. Disse ble slipt ned med fil og alt virker fint. Har undersøkt litt, og som jeg forstår er utkopling av sbc kun for sikkerheten sin skyld, unngå klemmskader. Låser man bilen og ikke rører dører er dette godt nok ifølge autorisert mercedes verksted. Men det sikkert forskjellig praksiser på dette! Det med å snurre hjulene rundt for å kalibrere er bare tull. Lås bilen, demonter, monter og du er ferdig Quote
FrodeS Posted May 20, 2016 Posted May 20, 2016 Gammel tråd, men svaret på dette var at bremseklossene var for tykke. Disse ble slipt ned med fil og alt virker fint. Har undersøkt litt, og som jeg forstår er utkopling av sbc kun for sikkerheten sin skyld, unngå klemmskader. Låser man bilen og ikke rører dører er dette godt nok ifølge autorisert mercedes verksted. Men det sikkert forskjellig praksiser på dette! Det med å snurre hjulene rundt for å kalibrere er bare tull. Lås bilen, demonter, monter og du er ferdig Du får neppe skriftlig fra noe "autorisert verksted" at det er godt nok å ikke røre dørene. SBC kan aktivere bremsene på flere måter, og da er det 90 bar trykk som slippes løs. Greit å ikke ha ei tang innimellom for å klemme på stemplene da. Hvordan fikk du for tykke klosser? Hvor var det handlet? Kjøper man bremsedeler, så vil man jo helst at de skal være riktig. Quote
Gunders88 Posted May 20, 2016 Author Posted May 20, 2016 Det er jeg enig i, men poenget var at man ikke trenger å koble ut sbc for å skifte skiver og klosser. Det går ann å gjøre denne jobben helt fint uten å koble ut sbc. Om man tar "risken" med å ikke koble ut sbc får man avgjøre selv. Det med klossene vet jeg ikke, men fikk beskjed om at hvis man ikke kjøpte 100% orginale deler så kunne det være en bitte liten variasjon på tykkelsen. Det var ikke mye jeg filte av, kanskje en halv milimeter. Jeg kjøpte mine klosser og skiver på Meca. Quote
slippern Posted May 20, 2016 Posted May 20, 2016 Se igjennom denne instruksjonen laget av Mercedes selv http://www.benzworld.org/forums/attachments/r230-sl-class/273477d1258589242-pdf-repository-r230s-2004-sl500-manual-r230-sbc-disable Quote
Eirik Tømmerås Posted May 20, 2016 Posted May 20, 2016 Skjønner ikke vitsen med å kjøpe uoriginalt når man får originalt bremseklossesett bak for 410,- med medlemsrabatt fra mbspecialist. Bremser sparer man ikke kronasjer på, det kan man gjøre på wonderbaum og dill Quote
Rudi Posted May 20, 2016 Posted May 20, 2016 og da er det 90 bar trykk som slippes løs. Greit å ikke ha ei tang innimellom for å klemme på stemplene da. Heller ei tang enn fingrene Quote
Gunders88 Posted May 21, 2016 Author Posted May 21, 2016 Skjønner ikke vitsen med å kjøpe uoriginalt når man får originalt bremseklossesett bak for 410,- med medlemsrabatt fra mbspecialist. Bremser sparer man ikke kronasjer på, det kan man gjøre på wonderbaum og dill Jeg viste jo ikke på forhånd at Mercedes er så følsomme på varisjoner. Så det var ikke for å spare penger, Meca leverer gode godkjente merke produkter de. Quote
Tor Anton Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Har sett det på andre typer at uorg klosser blir for trangt. Jeg legger et 60papir på bordet å tar noen drag med klossen oppå å da er det bare å fortsette å montere. Ellers er det veldig ofte at metallet på klossen må ha en liten runde for at klossene skal gli løst og ledig. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Rudi Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Har sett det på andre typer at uorg klosser blir for trangt. Jeg legger et 60papir på bordet å tar noen drag med klossen oppå å da er det bare å fortsette å montere. Ellers er det veldig ofte at metallet på klossen må ha en liten runde for at klossene skal gli løst og ledig. Sent fra min D5803 via Tapatalk oftere og oftere opplever jeg at klossene må slipes til for å gå lett og ledig i klosseholderen... Quote
Eirik Tømmerås Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Skjønner ikke vitsen med å kjøpe uoriginalt når man får originalt bremseklossesett bak for 410,- med medlemsrabatt fra mbspecialist. Bremser sparer man ikke kronasjer på, det kan man gjøre på wonderbaum og dill Jeg viste jo ikke på forhånd at Mercedes er så følsomme på varisjoner. Så det var ikke for å spare penger, Meca leverer gode godkjente merke produkter de. Hvis ikke kostnaden betyr noe så var det vel bare å dra innom en MB forhandler? Quote
mbgal! :O Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Gamle sure gubber bare her. Ka er problemet med å spare litt ?? Å om delen er tilnærmet lik som orginale så funker jo det greit? :lol: Quote
Marevan Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Hehe. Gamle gubber er vel i utgangspunktet målgruppen til MB, er det ikke? For ordens skyld så kjøper jeg for ofte billige deler, og så angrer jeg. Men jeg har veldig skjeldent vært nødt til å bytte til dyrere. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.