magn(e)um Posted March 29, 2016 Posted March 29, 2016 Fikk en anmerkning på EU/pkk, og vil bare sjekke slik at jeg ikke bytter feil del... Er Yttre styrekule det samme som endeledd? Quote
Rudi Posted March 29, 2016 Posted March 29, 2016 husk hjulstillingskontroll etter bytte. Telle gjenger eller måle med skyvelær etc er ikke godt nok Quote
Marevan Posted March 29, 2016 Posted March 29, 2016 Og siden man bør det, så bør man vel bytte litt av hvert og likt på hver side slik at det blir bra og lenge til neste gang? Quote
Rudi Posted March 29, 2016 Posted March 29, 2016 Man bør sjekke tilstanden iallefall, og sørge for å bytte det som er dårlig. Om man bytter styrekule og tar en spissingskontroll etterpå så behøver ikke det koste all verden. Jeg tar en enkel sjekk med apparatet etter bytte av kule selv. Ingen full 4hjulskontroll. Quote
Eirik Tømmerås Posted March 30, 2016 Posted March 30, 2016 Etter bytte av endeledd har jeg kjørt bilen etterpå og justert på den siden leddet er byttet til rattet står beint under kjøring. Funker fjell... Quote
Rudi Posted March 30, 2016 Posted March 30, 2016 Etter bytte av endeledd har jeg kjørt bilen etterpå og justert på den siden leddet er byttet til rattet står beint under kjøring. Funker fjell... At rattet står rett forteller ingenting om at spissingen er korrekt. Så om du velger å gjøre det feil selv så syns jeg det blir feil å anbefale andre å gjøre det? Man kan være heldig å slipper slitasje og man kan være uheldig å slite ut dekkene fort med din metode. Har kontrollert dette selv på min caravelle, og med din metode ble spissingen 40´ feil, altså nesten en grad, selv om rattet sto riktig. Quote
Eirik Tømmerås Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Hvis spissingen er korrekt før man skifter ledd og man justerer der man har skrudd til rattet står rett er jo spissingen riktig. Hvorfor skulle den ikke være det? Alt står jo da som det har stått... Jeg har hvertfall ikke opplevd noen dekkslitasje med den metoden, men har opplevd slitasje og sporing når proffene justerer. Har faktisk måtte justere hjulene på "feelingen" innover etter justering hos de som "kan" det pga at hjulene har toe out og dermed leter spor. Quote
Rudi Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 og alt er nødvendigvis korrekt før man bytter et ledd? ingenting som endrer seg gjennom x år? jeg sier ikke at alt må bli feil, men sjansen for at det blir feil er der, og en hjulstillingskontroll skal alltid foretas når det byttes deler i en forstilling. å anbefale folk å gjøre det på feelingen blir helt feil, hva du gjør selv er ditt eget ansvar. Selv har jeg heldigvis utstyr til å måle/justere slikt hjemme selv. Quote
Norsk Kamelutleie AS Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Skifter man endeledd bare på ene siden er det riktig at spisingen blir riktig hvis rattet står i samme stilling som før bytte. Skal man skifte på begge sider må man ta en side om gangen og justere først den ene siden så rattet står rett,så kan en skifte på andre siden og justere til rattet står rett. Når det er sagt skader det aldri med en firehjulskontroll/ justering,bare pass på å bruke noen som kan jobben sin. Har hentet bil etter firehjulskontroll der rattet har vært helt ute av stilling 😬 Quote
Recommended Posts