Jump to content

W110 går ikke ordentlig. Hva kan det være?


[P-Man]

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en w110 med bensinmotor, mener det skal være en motor fra w115 200. Denne motoren går veldig merkelig, akkurat som om den ikke går på alle sylindre hele tiden. Den starter alltid med en gang uansett om den har stått lenge og det er kaldt ute, men den hoster og harker, og sliter fælt. Etterhvert går den ganske pent på tomgang, men må liksom lure den oppover turtallsregisteret, så hvis jeg gir mye gass så er det akkurat som om den enten blir druknet, eller ikke får bensin i det hle tatt. Jeg har byttet fordeler, bensinslanger og filter, plugger, renset forgasser.

 

Noen har sagt at det kan være registerkjedet som har hoppet over en tann, eller er det noen her som har en ide om hva det kan være?

All hjelp settes pris på.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er 3 ting som må stemme her. Stempelet på sylinder nr. 1 må stå i øvre dødpunkt (se merke på reimskive, 0 grader). Rotoren i fordeleren må stå på tenning på syl. nr. 1. Kamakselen må stå slik at begge ventiler er lukket på syl. nr. 1. Det er et merke på kamakselen . For å se dette merket, må toppdekselet av. Når veivakselen står på 0 grader, skal merket på kamakselen stemme. Skal se om jeg finner noen bilder etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, en Ford hadde aldri hatt slike problemer :lol:

 

Nå har jeg litt mer info om hva som er gjort tidligere. Det er foretatt komp. test og det er helt iorden. Når det gjelder timingen så er det riktig at den tenner på eneren når veivhjulet står i 0 grader. Men topplokket ble aldri fjernet for å sjekke kamakselen, så jeg tror og håper at det er her problemet ligger. Enten at kjedet er for slakt eller at det har hoppet over en tann.

 

Harald: Hadde du hatt noen bilder jeg kunne sammenlignet med, så hadde det vært helt overlegent.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis alt er i orden, hopper aldri kjedet over noen tann. Det kan skje om du turner motoren feil vei og kjedestrammeren er veldig slakk. Her er et bilde av merket på kamakselen. Det er ikke alltid det står nøyaktig slik når veiven står på null eller OT (obere totpunkt), det kan være litt forskjøvet alt etter hvor slitt kjedet er. Men du ser hvertfall om det er helt galt. Husk alltid å turne motoren riktig vei. Da er kjedet stramt på den siden som driver og slakkere på den siden med kjedestrammeren.

 

Her er bilde fra en 190-motor (M121):

arwYI.jpg

 

Dette er er fra en 200-motor (M115):

fEw8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun en forgasser, og det er den forgasseren som er original på m115 motoren, men jeg husker ikke hvilken type det er.

Har vært å sjekket timingen nå, og det virker som om kammen ikke liner helt opp på millimeteren.

Jeg tok også noen bilder så dere kan se selv:

 

Link to comment
Share on other sites

Bildene vises ikke....

Når min var litt umulig, skiftet jeg plugger til NGK BP7ES, nye pluggledninger (Billig Biltema for å utelukke at det var feil), ny coil med ny motstand, grundig rengjøring av fordelerlokk og rotor.

Byttet del for del, coil m/motstand gjorde størst utslag. Justerte så stift med følerblad og tenning med strobelampe.

Nå har jeg to forgassere som lager litt tull hvis de ikke er ordentlig synkronisert, det gjør ikke tuningjobben av motoren lettere...

Link to comment
Share on other sites

Nei, to forgassere er ikke noen drøm å tune inn hehe. Siden Harald skrev her at det går greit om ikke merkene på kammen er helt overens så tror jeg at timingen på motoren er riktig. Så da står jeg igjen på bar bakke når det gjelder å vite hva som er feil. Kanskje jeg må til med en strobelampe for å sjekke om tenningen er riktig.

Jeg har egentlig mest lyst til å bytte hele motoren da den ikke er original til denne bilen uansett. Det er kanskje mindre jobb enn å feilsøke noe mer på denne. 

Link to comment
Share on other sites

Den med W115 motor: (jeg regner da med at du har CD175 gasser)

1. Ta av luftslangen inn på gasseren, stikk en finger inn, løft stempelet, slipp det og se at det går jevn og fint.

2. Skru av den runde toppen på gasseren (4 skruer) og sjekk at gummimembranen på stempelet er uten sprekker. Vær nøye med å montere alt sammen som det satt.

3. Sjekk at det er olje på stempelet.

Link to comment
Share on other sites

Selv om komptesten var ok, kan det være toppakningen som er defekt. Det kan lekke litt kjølevæske inn i den  ene sylinderen ved avslått motor, pluggen blir fuktig og tenner ikke før motoren har gått litt. Da er fukten blåst ut og bensinen antenner. Det er heller ikke slik at du vil se vann i oljen fordi det er lite vann som kommer inn. Ellers kan du lukte på kjølevannet i radiatoren eller ekspansjonstanken. Lukter det bensin/eksos, er toppakningen defekt. Du må stikke nesa oppi med en gang du tar av lokket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært å holdt på litt til. Og det er riktig at det sitter en Stromberg 175CD gasser på den. Og såvidt jeg skjønner så er det en tur, og en retur på bensinen. Tilførsel slangen satt på det inntaket med pil ut fra gasseren(det jeg tror er returen), og returslangen satt på det inntaket som hadde pil inn(det jeg tror er tur). Så jeg byttet om disse i troen at det ville forandre noe. men neida....den gikk på akkurat samme måte som før, høres ut som en gammel diesel på tomgang, rakler og hoster... og med en gang jeg tråkker på gassen, så dør den ut. og så er den en sånn kopperskrue i underkant av gasseren, og den dryppet det litt bensin av før..Så strammet jeg den, og da ble den tett. Men nå renner den en konstant stråle av den og det går ikke å stramme den noe mer. Noen som har en løsning der?

Jeg har nå troen på at det er et gasserproblem eller kjedestrammeren som er årsaken til mine problemer.  Når jeg dytter opp stempelet i forgasseren med fingeren så glir det ikke ned igjen. Vil det gjøre at jeg får de symptomene jeg har?

Link to comment
Share on other sites

Under gasser er det en "stor" skrue, men den har to sekskanter. Den nederste er justering av bensinblanding, og den øvre delen er for å skru fast hoveddysa. Utapå denne store messingdingsen er det en o-ring som tetter mot flottørkammer som den går igjennom.

Slangen fra bensinpumpa skal inn på den med pil inn, og retur på den som peker ut.

Stempelet skal gli lett opp og ned, med oljedemping. Ta av toppen og løft ut fjæra og stempelet og sjekk om det er fullt av glye på glideflatene først. Sjekk samtidig gummimembran for hull og sprekker

Link to comment
Share on other sites

Endelig har jeg fått den til å gå. Jeg skrudde opp forgasseren, og membran var helt tett, men jeg tror stempelet var satt i feil. Jeg vasket hvertfall alt sammen, fikk stempelet til å gli ordentlig som dere har nevnt og så byttet jeg begge o-ringene på skruen under for de var jo heelt gåene. Ikke rart de lakk.  Satt bensinslangene på riktig utganger, og dermed gikk den straks mye bedre. Nå gjenstår bare å justere litt tenning og bensintilførsel samt få orden på vakuumslanger ogsånt, så tenker jeg den vil male som en katt.

Så takk for all hjelp så langt folkens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...