[P-Man] Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Hei. Jeg har en w110 med bensinmotor, mener det skal være en motor fra w115 200. Denne motoren går veldig merkelig, akkurat som om den ikke går på alle sylindre hele tiden. Den starter alltid med en gang uansett om den har stått lenge og det er kaldt ute, men den hoster og harker, og sliter fælt. Etterhvert går den ganske pent på tomgang, men må liksom lure den oppover turtallsregisteret, så hvis jeg gir mye gass så er det akkurat som om den enten blir druknet, eller ikke får bensin i det hle tatt. Jeg har byttet fordeler, bensinslanger og filter, plugger, renset forgasser. Noen har sagt at det kan være registerkjedet som har hoppet over en tann, eller er det noen her som har en ide om hva det kan være? All hjelp settes pris på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 fordeler? Forgasser? hvilken motor har du skrudd på ?hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[P-Man] Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Hehe, beklager. Det er en gammel 65modell, skulle stått w110 og ikke 210. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 ahhh har du tatt kompresjons test? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[P-Man] Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Ja, jeg mener å huske vi tok kommpresjonstest. Kan dobbeltsjekke imorgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 ville sjekka det..og jeg vil også ha sjekka register timinga..at tenninga er riktig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[P-Man] Posted March 29, 2016 Author Share Posted March 29, 2016 Det er nettopp der jeg tror problemet ligger. Har du eventuelt noen tips om hvordan jeg kan sjekke det? Jeg har lite erfaring med disse motorene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Det er 3 ting som må stemme her. Stempelet på sylinder nr. 1 må stå i øvre dødpunkt (se merke på reimskive, 0 grader). Rotoren i fordeleren må stå på tenning på syl. nr. 1. Kamakselen må stå slik at begge ventiler er lukket på syl. nr. 1. Det er et merke på kamakselen . For å se dette merket, må toppdekselet av. Når veivakselen står på 0 grader, skal merket på kamakselen stemme. Skal se om jeg finner noen bilder etter hvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[P-Man] Posted March 29, 2016 Author Share Posted March 29, 2016 Flott, det hadde hjulpet meg masse. Skal til bilen litt senere idag, så jeg kan prøve å knipse noen bilder jeg også, så vi vet akkurat hva vi har å jobbe med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Hadde dette vært en gammel Ford V6 forgasser, med de symptomene, hadde jeg sagt tomgangsdysene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[P-Man] Posted March 29, 2016 Author Share Posted March 29, 2016 Hehe, en Ford hadde aldri hatt slike problemer Nå har jeg litt mer info om hva som er gjort tidligere. Det er foretatt komp. test og det er helt iorden. Når det gjelder timingen så er det riktig at den tenner på eneren når veivhjulet står i 0 grader. Men topplokket ble aldri fjernet for å sjekke kamakselen, så jeg tror og håper at det er her problemet ligger. Enten at kjedet er for slakt eller at det har hoppet over en tann. Harald: Hadde du hatt noen bilder jeg kunne sammenlignet med, så hadde det vært helt overlegent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Hvis alt er i orden, hopper aldri kjedet over noen tann. Det kan skje om du turner motoren feil vei og kjedestrammeren er veldig slakk. Her er et bilde av merket på kamakselen. Det er ikke alltid det står nøyaktig slik når veiven står på null eller OT (obere totpunkt), det kan være litt forskjøvet alt etter hvor slitt kjedet er. Men du ser hvertfall om det er helt galt. Husk alltid å turne motoren riktig vei. Da er kjedet stramt på den siden som driver og slakkere på den siden med kjedestrammeren. Her er bilde fra en 190-motor (M121): Dette er er fra en 200-motor (M115): Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[P-Man] Posted March 30, 2016 Author Share Posted March 30, 2016 Flott, da drar jeg opp å sjekker senere idag, takk for god hjelp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bodehode Posted March 30, 2016 Share Posted March 30, 2016 Vet du hvilken forgasser du har? Evt. har du 2? Er det eksosspjeld på manifoilen? Nyttig link til gamle Mercer, på denne siden finner du også nedlasting av servicehåndbok Vol.1 og 2 1959-68 http://www.mbzponton.org/valueadded/maintenance/workshop.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[P-Man] Posted March 30, 2016 Author Share Posted March 30, 2016 Jeg har kun en forgasser, og det er den forgasseren som er original på m115 motoren, men jeg husker ikke hvilken type det er. Har vært å sjekket timingen nå, og det virker som om kammen ikke liner helt opp på millimeteren. Jeg tok også noen bilder så dere kan se selv: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bodehode Posted March 30, 2016 Share Posted March 30, 2016 Bildene vises ikke.... Når min var litt umulig, skiftet jeg plugger til NGK BP7ES, nye pluggledninger (Billig Biltema for å utelukke at det var feil), ny coil med ny motstand, grundig rengjøring av fordelerlokk og rotor. Byttet del for del, coil m/motstand gjorde størst utslag. Justerte så stift med følerblad og tenning med strobelampe. Nå har jeg to forgassere som lager litt tull hvis de ikke er ordentlig synkronisert, det gjør ikke tuningjobben av motoren lettere... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[P-Man] Posted April 1, 2016 Author Share Posted April 1, 2016 Nei, to forgassere er ikke noen drøm å tune inn hehe. Siden Harald skrev her at det går greit om ikke merkene på kammen er helt overens så tror jeg at timingen på motoren er riktig. Så da står jeg igjen på bar bakke når det gjelder å vite hva som er feil. Kanskje jeg må til med en strobelampe for å sjekke om tenningen er riktig. Jeg har egentlig mest lyst til å bytte hele motoren da den ikke er original til denne bilen uansett. Det er kanskje mindre jobb enn å feilsøke noe mer på denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 " post="448515" timestamp="1459498112"] Nei, to forgassere er ikke noen drøm å tune inn hehe. Da skulle du prøvd deg på ene mc´ en min. 1300 V4 med 4 forgassere som sitter inni V´en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Den med W115 motor: (jeg regner da med at du har CD175 gasser) 1. Ta av luftslangen inn på gasseren, stikk en finger inn, løft stempelet, slipp det og se at det går jevn og fint. 2. Skru av den runde toppen på gasseren (4 skruer) og sjekk at gummimembranen på stempelet er uten sprekker. Vær nøye med å montere alt sammen som det satt. 3. Sjekk at det er olje på stempelet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercedesmannen Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Selv om komptesten var ok, kan det være toppakningen som er defekt. Det kan lekke litt kjølevæske inn i den ene sylinderen ved avslått motor, pluggen blir fuktig og tenner ikke før motoren har gått litt. Da er fukten blåst ut og bensinen antenner. Det er heller ikke slik at du vil se vann i oljen fordi det er lite vann som kommer inn. Ellers kan du lukte på kjølevannet i radiatoren eller ekspansjonstanken. Lukter det bensin/eksos, er toppakningen defekt. Du må stikke nesa oppi med en gang du tar av lokket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[P-Man] Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Fint, da har jeg litt flere ting å pusle med. Takk for all hjelp og jeg sier ifra hvordan det utarter seg ettehvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[P-Man] Posted April 11, 2016 Author Share Posted April 11, 2016 Da har jeg vært å holdt på litt til. Og det er riktig at det sitter en Stromberg 175CD gasser på den. Og såvidt jeg skjønner så er det en tur, og en retur på bensinen. Tilførsel slangen satt på det inntaket med pil ut fra gasseren(det jeg tror er returen), og returslangen satt på det inntaket som hadde pil inn(det jeg tror er tur). Så jeg byttet om disse i troen at det ville forandre noe. men neida....den gikk på akkurat samme måte som før, høres ut som en gammel diesel på tomgang, rakler og hoster... og med en gang jeg tråkker på gassen, så dør den ut. og så er den en sånn kopperskrue i underkant av gasseren, og den dryppet det litt bensin av før..Så strammet jeg den, og da ble den tett. Men nå renner den en konstant stråle av den og det går ikke å stramme den noe mer. Noen som har en løsning der? Jeg har nå troen på at det er et gasserproblem eller kjedestrammeren som er årsaken til mine problemer. Når jeg dytter opp stempelet i forgasseren med fingeren så glir det ikke ned igjen. Vil det gjøre at jeg får de symptomene jeg har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Under gasser er det en "stor" skrue, men den har to sekskanter. Den nederste er justering av bensinblanding, og den øvre delen er for å skru fast hoveddysa. Utapå denne store messingdingsen er det en o-ring som tetter mot flottørkammer som den går igjennom. Slangen fra bensinpumpa skal inn på den med pil inn, og retur på den som peker ut. Stempelet skal gli lett opp og ned, med oljedemping. Ta av toppen og løft ut fjæra og stempelet og sjekk om det er fullt av glye på glideflatene først. Sjekk samtidig gummimembran for hull og sprekker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[P-Man] Posted April 11, 2016 Author Share Posted April 11, 2016 Endelig har jeg fått den til å gå. Jeg skrudde opp forgasseren, og membran var helt tett, men jeg tror stempelet var satt i feil. Jeg vasket hvertfall alt sammen, fikk stempelet til å gli ordentlig som dere har nevnt og så byttet jeg begge o-ringene på skruen under for de var jo heelt gåene. Ikke rart de lakk. Satt bensinslangene på riktig utganger, og dermed gikk den straks mye bedre. Nå gjenstår bare å justere litt tenning og bensintilførsel samt få orden på vakuumslanger ogsånt, så tenker jeg den vil male som en katt. Så takk for all hjelp så langt folkens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Flott at det løste seg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.