ArvAlf Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 Min S211 E320 4Matic 2007 (ikke airmatic) lager lyder ved sving som ikke jeg klarer å fange opp hvor de kommer fra! Lageret på mellomakslingen skal jeg bytte ila påsken. Men foruten om dette så durer/brummer bilen fælt når jeg svinger begge veier. Høres bedre og bedre når jeg dreier mer på rattet. Ved hjulene helt over er det en fæl resonans-dur i bilen, høres ikke fra utsiden, selv med vinduene åpne. Samtidig som denne lyden så høres det også en klang/klikk-lyd, nesten lik lyden fra en gåen drivknute, men bare at lyden kommer fra rett bak høyre fremhjul. Litt under bilen. Men denne er ikke konstant.. Forsøkte å gi litt gass og slippe med en gang, da kom denne klang/klikk-lyden hver gang! Hørtes ut som stål mot stål.. Har egentlig ikke mistanke om drivknute siden det ikke er konstant. Vanskelig å forklare dette, men det høres ikke bra ut. Men! Ved kjøring rett frem og slake svinger er det ikke en lyd! Foruten om fra lageret på mellomakslingen. Setter bilen på bukker straks, hva skal jeg se etter?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 se etter alt for å si det rett frem. Du må sjekke for slakk i alle kuler...knekt fjær,slakk i drivledd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 Hjullager? Føles det som om bilen bryter ved skarp sving i lav hastighet og egentlig vil rett frem? Er det en 320 eller en 320CDI ? Mange her inne omtaler CDI-utgavene som bare 320, da blir det lett feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 forøvrigt så skriver du ingenting om i hvilken hastighet dette skjer i?regner ikke med du klarer å ha FULL sving på bilen i 70 km / t``? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvAlf Posted March 27, 2016 Author Share Posted March 27, 2016 Beklager! 320 CDI selvfølgelig Virker ikke som om at bilen vil rett frem nei, klarer ikke å kjenne noe unormalt i rattet heller. Det er lav hastighet, har ikke sett på speedometret engang. Når jeg testet kjørte jeg i sirkel/åttetall på en parkeringsplass. Skal sjekke det jeg kan i morgen! Vil ikke teste fullt rattutslag i 70 nei.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 Jeg tenker defekt fordelingskasse, men det er nå bare meg.. Hvis du holder til i Oslo kan jeg godt teste en tur, jeg har hatt denne feilen på min E500 4Matic med påfølgende bytte av hele fordelingskassa. 320 bensin har nemlig ikke fordelingskasse med clutchpakke i midten, mens 320CDI har det så vidt jeg husker.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvAlf Posted March 27, 2016 Author Share Posted March 27, 2016 Jeg tenker defekt fordelingskasse, men det er nå bare meg.. Hvis du holder til i Oslo kan jeg godt teste en tur, jeg har hatt denne feilen på min E500 4Matic med påfølgende bytte av hele fordelingskassa. 320 bensin har nemlig ikke fordelingskasse med clutchpakke i midten, mens 320CDI har det så vidt jeg husker.. Nei holder nok til i nordre Nordland Hadde du lignende lyder, og kun ved sving? Hvor langt var din kjørt da du byttet? Min er kjørt 199 850km, rart om kassen ikke holder lenger enn det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 Det er nok lett å oppfatte det som ulyder, men merkes mer som vibrasjon/risting i hele bilen. Det merkes kun ved brå sving, og da som følge av at forhjul og bakhjul vil gå akkurat like fort (i praksis har du en sperre i midten når clutchpakka i fordelingskassa låser seg) Bilen min hadde gått rundt regnet 100kkm da det skjedde, og det er ikke en uvanlig kilometerstand å oppleve slike problemer ved.. Det er viktig at olje byttes på fordelingskassa hver 60000km (like ofte som automatkassa) men dette er det ikke så mange som tar seriøst.. Hvis du kjenner noen som har en bil med manuell innsjaltbar 4wd kan du prøve en slik bil med låst 4wd på og se om den oppfører seg likt som bilen din gjør nå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvAlf Posted March 27, 2016 Author Share Posted March 27, 2016 Det er nok lett å oppfatte det som ulyder, men merkes mer som vibrasjon/risting i hele bilen. Det merkes kun ved brå sving, og da som følge av at forhjul og bakhjul vil gå akkurat like fort (i praksis har du en sperre i midten når clutchpakka i fordelingskassa låser seg) Bilen min hadde gått rundt regnet 100kkm da det skjedde, og det er ikke en uvanlig kilometerstand å oppleve slike problemer ved.. Det er viktig at olje byttes på fordelingskassa hver 60000km (like ofte som automatkassa) men dette er det ikke så mange som tar seriøst.. Hvis du kjenner noen som har en bil med manuell innsjaltbar 4wd kan du prøve en slik bil med låst 4wd på og se om den oppfører seg likt som bilen din gjør nå.. Der sier du det ja.. kjørte for lenge siden en Toyota Corolla med manuelt innslag av 4wd, husker at det var noe rare lyder der også ja.. Har egentlig hatt en plan om å bytte alt av olje på bilen om ikke så veldig lenge, har bare kjørt den ca 10-12000km siden jeg kjøpte den.. Kom forresten nå over tråden du startet ang din kasse i 2013. http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=63532.0 Her var det mye som taler for at også jeg har en sliten fordelingskasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 Det er nok ikke en helt fjern mistanke.. Det er et kjent problem på flere MB-modeller, man kan lese mye om dette på engelskspråklige forum. I Norge er det ikke noe stort problem siden det virker som de fleste 211 med 4Matic er med små bensinmotorer (240/280) og disse har ikke denne delen i det hele tatt. Jeg antar de har kommet til at en løsning uten brems/sperre funker greit inntil man kommer opp i et visst moment, og at man over dette er avhengig av å ha en slik løsning på plass. Derfor er det på plass i motorene med mest moment (280CDI, 320CDI, 350 og 500 (jeg mener det var disse som har det, husker ikke i farta og abonnementet mitt på EPC har gått ut)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvAlf Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Det er nok ikke en helt fjern mistanke.. Det er et kjent problem på flere MB-modeller, man kan lese mye om dette på engelskspråklige forum. I Norge er det ikke noe stort problem siden det virker som de fleste 211 med 4Matic er med små bensinmotorer (240/280) og disse har ikke denne delen i det hele tatt. Jeg antar de har kommet til at en løsning uten brems/sperre funker greit inntil man kommer opp i et visst moment, og at man over dette er avhengig av å ha en slik løsning på plass. Derfor er det på plass i motorene med mest moment (280CDI, 320CDI, 350 og 500 (jeg mener det var disse som har det, husker ikke i farta og abonnementet mitt på EPC har gått ut)) Første jeg skal forsøke er å bytte olje på fordelingskassen. Vet du om dette en vanskelig? mtp plassering av plugger/type olje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Å bytte olje vil nok ikke hjelpe. Når kassa først har begynt slik har jeg ikke hørt om noen annen holdbar løsning enn å faktisk bytte kassa.. De som har vært hos Bergs automatservice her i Oslo har gjerne fått problemene på nytt.. Jeg har ikke sett på hvordan man bytter olje på den, må innrømme at jeg betaler andre for å knote under bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvAlf Posted April 7, 2016 Author Share Posted April 7, 2016 Nei, det gjør kanskje ikke det.. edit Blir mest sannsynlig å bestille herfra, bor i Norland så å kjøre til tyskland akkurat nå er ikke prioritert.. http://www.ebay.com/itm/170863247753?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&fromMakeTrack=true De har en bytteordning, betaler 1000Euro i depositum og får de tilbake ved retur av gammel fordelerkasse. Virker seriøs, og ser at andre har hatt gode erfaringer med de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvAlf Posted April 11, 2016 Author Share Posted April 11, 2016 Passer fordelerkasser fra f.eks E350/E500 722.6 på min E320 CDI med 722.6 gearkasse? Eller er det kun e320-fordelerkasser som passer på e320? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Jeg mener å huske at E500 har samme delenummer på fordelingskassa som E320CDI Hvis jeg ikke tar feil er forskjellen på kassene om de har en clutchpakke eller ei, uten andre forskjeller.. E350 TROR jeg har denne clutchpakken, E500 vet jeg at har det. Dieselmodellene mener jeg også har det.. Alt kan du finne i EPC, jeg har ikke fungerende abonnement for tiden og tenker å fornye først når jeg ser et behov for egen del. Firmaet du fant på ebay er ålreite, det er de samme jeg var hos. Sjekk før du bestiller at det er riktig delenummer på kassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.