Jump to content

Recommended Posts

Posted

Å koble til en chip på en 220CDI motor som har gått 450k km, hva er det som kan ryke, og hvilke deler er sensitive for de ekstra påkjenninger en chipping vil medføre?

Kan jeg kjøre "normalt" med en chip tilkoblet og benytte den ekstra kraften kun når jeg føler det er ekstra nødvendig eller spiller det ingen rolle til eller fra?

Posted

hele motoren blir jo utsatt for mer påkjenning når man chiper.Så du risikerer alt fra turbo..til selve motor innvendig.

Har sett havarier på 646 motoren..så det er ikke HELT ukjent at det faktisk KAN skje.

Det er jo også mange måter å "chipe" på..di billigste er jo strengt tatt bare en sak som "lurer" motorstyreenheten til å tro at det er anderledes rail trykk enn det som faktisk er....så den blir ofte kobla på selve railtrykk sensoren.Dette er den billigste og enkleste måten og "chipe" på.Andre måter er nok å programere annen software i selve styreenheten.

Trimminga står i konstant..og den kjører du med hele tia.Dette er ikke noe du tar av og på etter behov.

Posted

Trodde chippen åpnet for mating av mer fuel og høyere trykk, siden den kobles til trykksensoren.

Vet at den står på hele tiden, men om man ikke tråkker gassen i bånn hele tiden, så blir jo ikke påkjenningene ekstreme, tenker mer på om jeg begrenser den aktive kjørestilen til det minimum.

Hva med regkjede? Hjeloer det å overhale turbo? Andre sensitive komponenter?

Stiller bare masse spørsmål for å få best mulig oversikt, skjønner at man kke har garanti for noe, så det blir jo en vurdering utifra magefølelse, med mindre noen her forteller meg at det er høyrisiko :)

Posted

Trodde chippen åpnet for mating av mer fuel og høyere trykk, siden den kobles til trykksensoren.

Nettopp, og dette gjør den ved å lure motorstyreenheten med feil verdier.

Posted

Det er nok ikke så veldig mye "kontroller" en kan gjøre for å "gardere" seg egentlig.

Man kan jo måle disse tingene..kan få målt kompresjonen, visuell kontroll av Turbo om det er mye olje utenpå og inni i eksoshuset.Olje i framkant/innsug på turbo er ikke så veldig relevant da den olja som oftest er fra veivhusventilasjonen...Er det mye slakk inn og ut i selve turbo akslingen,så har du en turbo som ikke har så lenge igjen..noe du også ville ha merka med ulyd.sideveis slakk er normalt...selfølgelig til en viss grad.Vær veldig forsiktig når du evnt kjenner etter for slakk på akslingen..du skal være veldig forsiktig når du beveger på akslingen,spesielt sideveis da den ikke er beregnet for å ta opp store belastninger sideveis.

En annen ting er jo om du har merket det noe større oljeforbruk på bilen,,er det større oljeforbruk så vil ikke en chiping gjøre tilstanden noe bedre i alle fall.

Du kan jo også sjekke timing på register,og at det da ikke er for MYE slakk i forhold til oppgitt.Ofte så er slakken oppgitt på HELE LENGDEN på register kjede,,og det får du ikke målt FØR du har tatt ut register kjede...noe du kanskje da gjør VISS du finner ut at TIMINGEN er feil.Så å måle lengden på register kjede vil være ett neste steg i ett evnt TIMING problem.

bortsett fra disse tingene..så er det ikke så mye en kan sjekke :)

Posted

En annen ting som ikke er nevnt..er jo faktisk tilstand på girkassa.Er den gått 450k også..så begynner den garantert å bli slitt..og en chiping vil jo legge mer belastning på girkassen :)

Slurer girkassen fra før....er girskifta harde...hogger i gir....hopper ut av gir..ja da ville jeg i alle fall ikke begynt å chippe :)

Posted

ingen problem :)

Er faktisk litt usikker på om det er merker som du kan se ned i oljepåfyllingshullet.

Det er det på 651 motor som sitter i w212 e klasse..osv.men tror ikke det er det på 646 motoren..og da må du først av med dyser...og det er HER arbeidstimene vil være..Sitter dysene fast..så er det nesten  umulig å gi noe tidsaspekt på jobben.

Videre så er det å ta av toppdeksel.Det er i grunnen det hoved jobben består i.

men for å si det sånn...VISS du ikke hører noe ulyd /rassling...under kald oppstart..så har du nok garantert ikke problemer med dette.og det har vert svæææææææært få tilfeller som jeg har erfaring med iafall..der register kjede på 646 motor har vert slitt.

men vil nok tro at du kan regne fort minimum 2-3 timers arbeide på en kontroll av register kjede.Veldig vanskelig for meg å si noe mer enn det.egentlig :)

Posted

Ja, et par tusen kr for en sjekk, kan jo være rimeligere enn å betale for en bytte motor og skifte.

Når det gjelder rakling ved kaldstart, er det lettkjennelig lyd? Hvor lenge varer det før det gir seg etter at man starter opp, sekunder eller minutter?

Posted

blir nok mer enn ettpar tusen ja...regner du iafall 3 timer..så er jo timeprisen sikkert 1500kr jevnt over..så.

lyden bør ikke være lenger enn KUN ved oppstart..Er det rassle lyd..litt "metallisk" rassle lyd..som du kanskje hører best viss du får noen til å starte bilen når du står og hører rett ved motoren..er denne hele tia..så har du nok ett slitt register kjede.

Men somsagt...det har vel nesten vert få eller ingen 646 med register kjede som jeg har vert borti iafall.men 651 motor derimot..der har det vert mange.

Men det er veldig vanskelig somsagt å si noe om det du egentlig lurer på her..så alt som kommer fra meg her er i grunnen bare ALLE ting som du på en måte kan sette fingen på...og fremdeles være like "usikker" på om motoren vil "holde"

Det kommer også liksom ann på om motoren har vert godt vedlikeholdt.Har den hatt oljeskifta sine...og du kanskje overdriver oljeskifta litt nå i din eie.sånn at du får renska godt utav motoren av sot og avleiringer...så vil jo det være ett stort pluss.

Posted

Hos mitt verksted Biltunet i Ski jobber den gamle verksmesteren på Follo bil (MB) der er timesprisen 7-800, alltid fornøyd, og han vet med en gang hva som er feil.

Hørt om trøbbelet på W212 motorene, mange av de raser allerede rundt 100k, men de med dobble turboer skal vist være bedre...

Får se hva jeg gjør etterhvert her :)

Posted

ahh det var billig time pris :)

Er for øvrig samme kjede på enkel og dobbel turbo 651 motorene.

Men det som ofte skiller en med register problem kontra ikke register problem..er faktisk det at det har vert TAXI.

Taxier står veldig mye på tomgang..og det er i hovedsak tomgangs kjøringa som gjør at registerkjede slites mer.Se motorgangen på en diesel motor i super slow motion..så kan man fort set hvorfor dette med slitasje på register kjede skjer.

men ja..du får tenke litt på saken du ,må vel være ærlig og si at jeg ikke hadde brydd meg med å chipe en bil som var gått "såpass langt"

hadde heller brukt tid og noen kroner på å få motoren og bilen  i god fungerende stand,og bruke den som den er..og så se det litt ann :)