Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

 

Har en 220 CDI med en fæl turbo lyd. Lyden har vært der tidligere men nå har den blitt veldig høy. Bilen går som normalt, mister ikke motorkraft eller noe sånt. Er det slutten på denne turboen? Noen som har opplevd det samme?

 

Legger ved en video.

 

Posted

sjekk eksosmanifold pakningen du ...i fremkant mot register sia...du har mer eller mindre garantert eksos lekkasje der. :)da lager det sånn lyd...pga at det er tynn metall pakning.Da blir det sånn lyd.Det er omtrent det samme som når man tar sånn blad,og legger mellom tomlene..og blåser :)

 

For øvrig er det ikke unormalt med slakk i turboen den veien som du sjekka slakk.

Akslingen skal IKKE kunne trekkes inn og ut i turboen..Da er lagrene defekte.men slakk side veis er helt normalt..og du må for øvrig aldri gjøre den testen veldig hardt..for du kan ødelegge lagrene og tetningene inni turboen med å gjøre sånn..så alltid vær veldig forsiktig om du beveger skovlene sideveis for kontroll for slakk.

 

Det som skjer med manifold pakningen er at boltene til manifolden løsner..og i verste fall så er det gjengene i toppen som har gitt etter.

Posted

Takk for svar!

 

Så du tror ikke det er turboen som begynner å ta kvelden ?

 

Den satt veldig godt da jeg prøvde å dytte den inn og dra ut, rørte ikke på seg da. Bare sidelengs som på videoen. Og det var litt olje da jeg tok av slangen som gikk til luftfilteret..

 

Skal sjekke imorgen pakningen til eksosmanifolden som du sa. Mørkt ute nå så blir vanskelig. Men håper det er bare som du sier så slipper jeg å kjøpe ny turbo..

Posted

tror nesten jeg kan garantere deg at du ser eksos lekkasje i fremkant.Standard feil på denne motoren.

 

men det er ikke "bare bare" å fikse den lekkasjen heller altså..så..men ja..billigere enn ny turbo :)men mye arbeid å fikse det viss du har maks uflaks med defekte gjenger i toppen.

i så fall så anbefaler jeg Wurth sine løsgjenger som kalles for "Timesert"...dette leveres egentlig som ett sett..med gjenger...og verktøy.Det som er kult med disse type løsgjenger..er at selve løsgjengen er en hel innsats...solid gjengeinnsats...som gjør at du også kan bruke orginal bolt dimensjon etterpå.

Posted

Skal ihvertfall få sjekket det imorgen for jeg kan ikke kjøre med bilen slik lenger. Bråker veldig og når jeg bremser med gir i nedover bakke så kan jeg høre den lyden som du hører på videoen godt hele bakken.

 

Høres litt avansert ut, men kjenner noen mekanikere som kan sikkert hjelpe meg med det.

 

Kommer tilbake imorgen med en oppdatering :)

Posted

Har vært regn her siste dagene så vanskelig å få gjort noe.. pluss garasjen er under oppusing. Satser på at det ikke regner imorgen så skal jeg få sjekket det.

 

Men nå som jeg først er i gang.. Noen som vet hva slags felg størrelse jeg kan bruke på w210? er en 220cdi 2001 modell. passer f.eks. 235/35/R19 ???

 

Skal handle felger så fint å vite før gjør det :)

Posted

ja eieren må bare få fingeren ut å åpne panseret og lyse ned mot manifolden...skulle nesten tro det var motoroverhaling som skulle gjøres :)hehehe

Posted

Hei! En oppdatering etter at jeg sjekka bilen nå.

 

Du hadde helt rett lowman, det er pakningen fra manifolden som lager den lyden. Starta bilen og prøvde å holde der det var masse møkk fra eksos og blei med en gang bedre! Skal dra nå bertel o steen og kjøpe en pakning og se om det holder.

 

Oppdaterer igjen etter jeg har fått bytta pakningen.

Posted

konge med litt bilder og ja :)

 

godt at det ordna seg...var ganske ferdig den pakninga der ja..og heftig lekkasje.

Og bra du slapp noe knekte bolter i fremkant der :)

 

Bare hyggelig forresten..og ekstra kult når det ble iorden :)

Posted

Ja, glad det bare var pakninga og ikke de boltene.

Rensa turboen i samme sleng når jeg demonterte den som du ser på bilde

 

 

Hadde det ikke vært for deg så hadde nok bilen bare stått i garasjen :D

 

Posted

Ja, glad det bare var pakninga og ikke de boltene.

Rensa turboen i samme sleng når jeg demonterte den som du ser på bilde

 

 

Hadde det ikke vært for deg så hadde nok bilen bare stått i garasjen :D

 

hehe ja jeg så det.Ser bra ut :)

 

viss du sjekker turbo som han her ovenfor spør om....så er slakk opp og ned NORMALT....inn og ut er IKKE normalt.

Og husk..VÆR forsiktig når man sjekker slakk i turbo..ikke være hardhendt..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...