Jump to content

P Zero, ContiSportContact 5P eller Pilot Super Sport?


idart

Recommended Posts

Utgangspunktet er at jeg har brukt Pirelli Cinturato P7 (i flere varianter) på familiens biler; Mine to gamle E-klasser (W124 og W211) og sist på konas BMW 520 DAT. Vi har vært veldig fornøyd med disse. Spesielt med tanke på komforten de har gitt.

 

Det eneste jeg har å utsette på de er at på min gamle Mercedes så spant de på stedet av og til når jeg hadde behov for å komme meg raskt ut i trafikken. Min gamle W211 hadde 150 HK og 340 NM, bakhjulsdrift.

 

Nå har jeg kjøpt en nyere Mercedes, en E350 CDI 4MATIC (W212), 265 HK og 620 NM. Dimensjonen på sommerdekkene er 245/40R18.

 

Jeg er mest opptatt av retningsstabilitet (kjører mest på motorvei) og komfort (som i over humper, hull i asfalten o.s.v.). Jeg bryr meg mindre om rullemotstand og har ikke for vane å kjøre fort på svingete veier.

 

Etter mye lesing av omtaler og tester er jeg nede i tre alternativer:

- Pirelli P Zero

- Michelin Pilot Super Sport

- Continental ContiSportContact 5P

 

Pirelli P Zero dukker opp som det naturlige alternativet ettersom jeg har vært fornøyd med Cinturato P7. I ymse tester gjør P Zero det ganske bra; stort sett aldri best, men topp fem ofte. Men omtaler jeg har lest spriker ofte en del, skjønt det meste av det negative går på slitasje og det er jeg ikke så bekymret for (både med tanke på erfaring med Pirelli fra før samt at jeg kan godt leve med å bytte de litt oftere enn alternativene).

 

Michelin Pilot Super Sport får absolutt flest positive omtaler, men det er stort sett basert på omtaler fra utlandet (med bedre veier/mindre regn) og med sportsbiler. Det er også flere som nevner dette dekket i forbindelse med banekjøring, og det driver jeg ikke med. Jeg har latt meg fortelle at Michelin generelt, og Pilot Super Sport spesielt, er harde dekk. Bilen har ganske stive fjæringer (Avantgarde) og med den lave profilen på dekkene er jeg redd for at dette fort kan bli veldig hardt. Jeg er ganske sikker på disse har alt det grepet man kan ønske seg, men lurer på om dette rett og slett er "overkill" i forhold til behovet.

 

Continental ContiSportContact 5P dukket opp som en slags "mellomløsning". Som for P Zero spriker omtalene av ContiSportContact 5P ganske mye. Det er ikke lett å finne tester av dette dekket heller, men nærliggende dekk fra Continental gjør det stort sett ganske bra.

 

Jeg har har forsøkt å snakke med dekkleverandører som fører alle tre, men de tar alt for lett på det (f.eks. "vi foreslår <X> til alle MB og BMW").

 

Det jeg trenger er innspill fra noen som faktisk har brukt disse dekkene på Norske veier, helst på en E-klasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen meninger, men for all del, ingen fasit

 

Conti - hører ofte folk er fornøyd, men mange klager på levetid når vi snakker de brede dimensjoner.

Pirelli - ofte veldig bra dekk, men har lett for å få flatside når bilen har vært parkert en stund. Går over etter noen mil, men veldig irriterende.

Michelin - Har du noen gang hørt noen som kjøpte Michelin og sa de ikke var brukbare på akkurat den bilen? Kort sagt, jevn kvalitet som passer det meste.

 

Det er bare min mening og det finnes sikkert folk som mener noe annet.  :D

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

det virker som du har gjort grundige undersøkelser allerede. Som andre har nevnt finnes det vel ingen fasit og hva gjelder dekk koker det ned til personlige preferanser + hvordan de matcher både bil og felg.

Har selv hatt flere BMW og Mercedes-Benz de siste 6-7 årene, alle med sekssylindede dieselmotorer og tilhørende vekt og dreiemoment. Sommerhjul har vekslet mellom 17-19", som regel i bredden 245, på disse bilene. Kjører mye på motorvei men også endel på ordentlig dårlig og slitt asfalt med mye spor og ujevnheter. For min del er det ett merke som har utmerket seg positivt og det er Nokian. Særlig har jeg vært fornøyd med zLine serien (http://www.nokiantyres.com/summer-tyres/nokian-zline/) som er utviklet for mer kontinentale forhold enn Hakka-utgavene, jeg har også fått veldig gode priser på disse hos den lokale dekkforhandleren. Men Hakka Black er sikkert et enda bedre dekk for typisk nordiske forhold, tror det er flere av E-klasse eierne her på forumet som kjører med slike.

 

Oppsumert: Dersom jeg var deg, ville jeg satt Nokian på short-listen også. Ikke de mest støysvake men utrolig balanserte kjøreegenskaper. Og viktig for meg: suvernt de beste egenskapene jeg har erfart når det gjelder kjøring på våte veier - ikke minst evnen til å drenere vann uten at det trekker for mye i bilen.

 

Har forøvrig handlet en S212 nå i vinter og med den fulgte det Avantgardefelger i 17" som sommerhjul. Dekkene er Cinturator P7 med god mønsterdybde så planen er å kjøre med disse inntil det dukker opp noe passende 18" på bruktmarkedet. Jeg har aldri kjørt E-klasse med Pirelli før, så det kan jo bli spennede. Betryggende å høre at du har vært fornøyd. 

Link to comment
Share on other sites

Michelin Pilot SuperSport uten tvil

og Michelin Pilote Alpin PA4 for vinterkjøring

 

Jeg har bare kjørt med Michelin tidligere pilot Sport PS 2 og nå Pilot SuperSport på alle mine biler opp gjennom tidene.

Bilene min har ofte vært original levert med Continental, men originaldekkene sprakk faktisk på innsiden bak begge to.

 

Du får mange flere KM pr krone en noen annet dekk.

De er så gode at jeg til og med kjører med Michelin Pilot SuperSport på varebilen min også...

Link to comment
Share on other sites

Finnes flere Pirelli P-Zero, jeg har prøvd P-Zero Rosso, veldig støysvake, men sporer veldig. De som kun heter P-Zero er sportsligere, sporer ikke, men støyer veldig. Continental støyer litt er min erfaring, men ellers bra. Michelin-dekkene har jeg ikke erfaring med. Men har god erfaring med Goodyear Eagle Assymetric 2. De har også et litt mindre sportslig dekk som skal være bra.

Link to comment
Share on other sites

Michelin Pilot SuperSport uten tvil

og Michelin Pilote Alpin PA4 for vinterkjøring

 

Jeg har bare kjørt med Michelin tidligere pilot Sport PS 2 og nå Pilot SuperSport på alle mine biler opp gjennom tidene.

Bilene min har ofte vært original levert med Continental, men originaldekkene sprakk faktisk på innsiden bak begge to.

 

Du får mange flere KM pr krone en noen annet dekk.

De er så gode at jeg til og med kjører med Michelin Pilot SuperSport på varebilen min også...

 

Egentlig veldig merkelig at dekk-tester ikke tar med hvor lenge dekkene varer. At man kan kjøre flere tusen Km'er mer med ett superbra Michelin dekk kontra Conti Sportcontact 5 burde jo være en vesentlig ting når man skal handle dekk.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst; takk for alle svar.

 

Jeg begynte undersøkelsene rundt dette allerede i fjor høst og har dratt det ned fra en liste på ca. 8.

 

Nokian Hakka Black, Goodyear Eagle F1 og varianter av P Zero har vært nevnt her. De var alle på den originale listen, men ble eliminert etter hvert. Som noen har vært inne på så handler dekkvalg veldig mye om hva du ønsker å få ut av det - hva som er viktig for deg, og hvordan du kjører. Alle disse virket å være gode dekk, men ikke akkurat det jeg leter etter nå.

 

Etter tilbakemeldingene er det ganske klart at ContiSportContact 5P er ute. Jeg har ikke sett noen overbevisende grunner til å velge det. Like klart er det at P Zero nok er det logiske "neste steget" for meg, og jeg er glad for å høre at andre her har positive erfaringer med det. Likevel, med all den positive omtalen Michelin dekkene har fått her også så er jeg veldig fristet til å prøve det.

 

Som sagt så begynte jeg undersøkelsene i fjor høst. I mellomtiden har Michelin lansert et nytt dekk, i januar, som jeg var ikke var klar over; Pilot Sport 4.

 

I utgangspunktet sier Michelin at dette skal erstatte Super Sport, skjønt det hersker litt tvil om det. Andre mener det følger Exalto 2 -> Pilot Sport 3 rekken som et mer touring orientert dekk (som i og for seg passer meg bra). Det later uansett til at Pilot Sport 4 tilbyr noe mer komfort enn Super Sport og da later det til å være midt i blinken.

 

Så det jeg tenker å gjøre er å gi Pilot Sport 4 en sjanse. Hvis det viser seg at det blir for "sportslig"/for hardt, så blir det P Zero neste gang.

 

Har forøvrig handlet en S212 nå i vinter og med den fulgte det Avantgardefelger i 17" som sommerhjul. Dekkene er Cinturator P7 med god mønsterdybde så planen er å kjøre med disse inntil det dukker opp noe passende 18" på bruktmarkedet. Jeg har aldri kjørt E-klasse med Pirelli før, så det kan jo bli spennede. Betryggende å høre at du har vært fornøyd.

 

Som sagt så var det eneste jeg hadde å utsette på de at de av og til spant på stedet når jeg skulle raskt ut i trafikken, spesielt hvis det var litt motbakke. Antagelig en kombinasjon av bakhjulsdrift, dreiemoment og føre.

 

Det problemet har jeg aldri hatt på stasjonsvogn, ref. konas BMW 520. Selv om dreiemomentet der er mindre enn din E-klasse så tror jeg den "reddes" av den ekstra tyngden over bakhjulene.

 

Jeg har hatt ymse utgaver, og fant merkelig nok at XL utgavene virket noe mer retningsstabile. Kanskje fordi de er ganske myke i utgangspunktet og jeg brukte de på 16" med ganske stor profil på min E220? De er uansett veldig behagelige.

 

Egentlig veldig merkelig at dekk-tester ikke tar med hvor lenge dekkene varer. At man kan kjøre flere tusen Km'er mer med ett superbra Michelin dekk kontra Conti Sportcontact 5 burde jo være en vesentlig ting når man skal handle dekk.

 

Dette finner man stort sett ut av i fra omtaler skrevet av de som faktisk har kjøpt dekket og brukt det over tid. Og det som har blitt sagt om både Continental og Michelin ang. dette i denne tråden stemmer veldig bra overens med omtaler jeg har lest andre steder.

 

Og så er det slike som meg som egentlig ikke synes det er så vesentlig, så lenge jeg ellers er fornøyd med dekket. Vel, innenfor visse rammer; hadde det vært utslitt etter to sesonger så hadde jeg ikke kjøpt det igjen.

 

Støy har også vært tatt opp her. Det er jeg også mindre opptatt av - alle de aktuelle dekkene her ligger omtrent i samme område hva støy angår og det er helt innenfor det jeg fint klarer å leve med.

 

Det som forundrer meg mer er nok de som velger å bruke dekkene som en innsparingspost. Både sist når jeg kjøpte min gamle E220 og nå med E350 (begge kjøpt brukt) så kom de med helt horrible dekk. Jeg skal ikke nevnte merket, men min gamle E220 kom med sommerdekk til en samlet pris av rundt 3000,- for alle fire. Det ristet i bilen og i rattet - mye værre enn pigdekk.

 

Jeg mener ikke at det er galt å spare penger, men jeg lurer på om folk generelt er klar over hvor stor forskjell dekk kan utgjøre.

Link to comment
Share on other sites

De er ikke mulig å få både støysvake dekk og mange KM.

Jeg deler den oppfataningen du har vedr pris på dekk og pris på kjøretøy.

Det er helt tullete å kjøpe en flott bil og kanskje til og med fine felger og saldere på dekkkostnaden.

 

Det er viktig å kjøpe ordentlig dekk.

 

Feks har du en 212 med store felger, kan du ikke kjøpe deg billig dekk for 3.000,- og regne med at kjøre egenskapene er der etterpå.

 

Biler som er premium er og beregnet å kjøre med premium dekk.

 

Jeg tror alle dekk som kommer fra de store produsenentene:  Pirelli, Nokian, Michelin, Vredestein og Continental for å nevne noen, er bra dekk.

 

Det er viktig at de har egenskaper som passer mht Load Index, bredde/profil, innpress på felg o.l.

 

Men å kjøpe "jalldekk" eller brukte dekk med lite mønster i , ja da ber du jo om bråk og få dårligere kjøregenskaper enten på tørr asfalt eller på våt og sleipt underlag.

 

Tror nok også Conti er bedre, men jeg hadde en S-203 der Conti var  fabrikkmontert og de sprakk på innsiden bak, jeg fikk nye av Mercedes-Benz.

 

Jeg har funnet et bra dekk fra Michelin og prisen er ikke mye avvik fra de andre premiumprodsuentene, derfor har jeg valgt Michelin og det fortsetter jeg med så lenge de har mine dekk dimensjoner.

Det har faktisk ikke alltid vært like lett å få tak i.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

har ikke veldig mange meninger å komme med her

Men ettpar ting kan jeg si.Har kjørt med Conti sport 5 på min focus rs,og dekkene er gode dem.,men som nevnt..dem slites helt utrolig fort.

 

Har gått over til Michelin Pilot Super Sport på både min Focus Rs,, og w124 500en..har fått kjørt begge bilene en liten tur,og på mercedesn så var dekkene heeelt supre.forandra bilen for å si det mildt,med tanke på presis styring,bedre grep både på brems og aks og sving.

 

Focus "rs"...der merker jeg at dem støyer en del mer...foreløpig i alle fall.

Nå er det jo sånn at dekkene også skal "kjøres inn" en tanke..så en må liksom ha rulla vel oppimot 10 mil før dem "setter" seg..så

 

men foreløpig har jeg kun gode ord om disse dekka.

bortsett fra prisen :)men fikk god pris sånn sett..så det var ingenting å klage på

 

og kan heller ikke forstå folk som kjiper på dekk.Det er strengt tatt natt og dag å kjøre på gode kontra dårlige dekk.

Di VERSTE dekkene jeg noen gang har hatt er Minerva.og ett merke som heter Nordax..som egentlig er samme dekket (eller iafall samme mønsteret)så nok bare forskjellige navn på dem.Dem er "greeeie" nok på tørr asfalt..men på vått føre..så er det som å kjøre på is.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 11 months later...

Ja, følger opp denne. Bedre sent enn aldri.

 

Jeg kjøpte Pilot Sport 4.

 

I etterkant måtte jeg bytte bilen og har nå en E350 BlueTEC 4MATIC fra sent 2013 (årsmodell 2014 - W212 face lift). Jeg kjøpte Pilot Sport 4 til den også.

 

De er helt fantastiske! Rett og slett fantastiske. De sitter som limt til asfalten, også når det er vått.

 

Men: Jeg synes de er fantastiske fordi de er nøyaktig hva jeg så etter og ville ha, men det er et par ting å være klar over.

 

De er lit harde, men ikke så harde som jeg fryktet. Skjønt det har også med dimensjonen å gjøre. Jeg har de på 245/40 R18. Det hadde antagelig vært bedre om jeg hadde holdt meg til 245/45 R17, men jeg fant ingen felger jeg likte i den dimensjonen.

 

De har også ganske høye rullemotstand, så driftforbruket lider. For meg, på ruta jeg kjører hver dag med litt blandet kjøring, utgjør dette oppimot 0.1 L/mil. Det er av en eller annen grunn større forskjell i negativ retning på den nye bilen, kanskje på grunn av vekt.

 

Det største problemet er nok støy. De bråker, i hvert fall i den dimensjonen jeg har. På papiret skal det ikke vær mer enn ca. 4dB mer enn gjennomsnittlige touring dekk, men det hele har med frekvensen på støynivået å gjøre. Det er såpass at det har blitt merkbart vanskeligere å snakke i mobilen (via handsfree selvsagt) eller ha en dempet samtale med baksetet. Dette ser ut til å bedre seg noe etter ca. en sesong - det er som om de må "kjøres inn" på den måte, så blir de litt mindre bråkete. Jeg skal ikke overdrive denne forbedringen, men jeg syntes den var merkbar ihvertfall.

 

Slik jeg har forstått det så er Continental SportContact 6 i samme kategori som Pilot Sport 4, med svært sammenlignbare karakteristikker. SportContact 6 sitter kanskje enda litt bedre på tørr vei, men er kanskje litt dårligere på våt vei (slik jeg har lest det). De er oppgitt til samme støynivå, men fra det jeg forstår så er frekvensens en annen på SportContact 6 som gjør det mindre merkbart/plagsomt. Jeg hadde nok derfor forsøkt SportContact 6 hvis jeg kunne, men de begynner på 19" og det er helt uaktuelt (og ikke mulig heller på W212 4MATIC).

Link to comment
Share on other sites

Fin tilbakemelding fra idart.

 

Vil bare legge til at det er mulig med 19" på W212 E350 4Matic godkjent fra MB. Følgende oppsett er godkjent:

 

Foran: Dekk: 245/35 R19 93Y XL, Felg: 8.5Jx19H2, ET48

Bak: Dekk: 275/30 R19 96Y XL, Felg: 9.5Jx19H2, ET48

 

En bekjent av meg kjørte sin drosje-W212 med dette oppsettet. Det fungerer bra og ser helt knall ut!

 

Kan forøvrig også melde om at Pirelli P-Zero helt utmerket på min GL450 CDI. Sitter som limt på både tørr og veldig våt asfalt og har et helt greit støynivå. Da er dog dimensjonen en litt annen, 295/40-21. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Dekkprat blir man vel aldri ferdig med? :)

 

Bytta fra P7 til Nokian Hakka Black 2 på min w212 etter 10 år. Haha, snakk om slitesterkt dekk! P7 ga skarpere kjørefølelse, men de støyet og sporet. Hakka Black 2 støyer merkbart mindre, er mer lettkjørt og gir mer comfort, men ikke helt den samme skarpe følelsen i fx svinger som P7 ( selv om den såklart er presis)

 

Så litt smak og behag her - om man legger subjektive vurderinger til grunn. På objektive kriterier vinneren ofte brukes i dekktester vinner Nokian.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...