NilsB Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Hei er det noen som har oversikt over hvor rele og sikringen sitter til kompressoren ? Urolig vanskelig og finne på nettet til rett bil. Kompressoren virker når jeg kobler strøm rett på den. Mvh Nils Quote
carlsson w211 Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 vist jeg ikke husker feil så hva relet k67 i bagasje rommet... venstre side, kan det stemme og sikring ligger i F32(front pre-fuse box), trur det var ei 60 amp sikring Quote
NilsB Posted March 21, 2016 Author Posted March 21, 2016 Takk det stemmer, fant relet ligger på venstre side bak, har ingen spenning inn på relet når bilen går. men ohmet ledningen ned til kompressoren så rett rele.. Men sikringsboksen F32 ligger rett ved av batteriet, har prøvd og demontere men kan ikke se noen sikringer. dette ser jo mer ut som en koblingsboks. Den ser slik ut. (skjønte ikke hvordan en la til bilder i forumet) https://www.braun-teile-shop.de/autoelektrik/sonstige-autoelektrik/sicherungsdose-vorsicherungsdose-f32-a-2125400450-plus-anschluss-mercedes-w207-w212-amg-e63/a-15706/ Er det en form for automat sikringer her?? bilen er en W212 2010mod. e220 cdi stv. hilsen Nils Quote
carlsson w211 Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 kom plutselig på at jeg hadde en link der bilde av relet ligger, men nå ser jeg at du har funnet det. legger med linken uansett. mye fornuftig der. les igjenom den, så får du kanskje noen tips. http://www.benzworld.org/forums/w212-e-class/2366953-honeymoon-my-new-s212-over-airmatic.html nå har jeg aldri tatt sund en f32 på w212, men regner med at det er tilsvarende w211 og da må ta den helt ifra, dvs ledningene av for å splitte den. er ikke sikker på at du får kjøpe sikringen løse engang. jeg fikk iallefall bare et rart blikk når jeg var inne å skulle ha ei 150amp sikring til w211 for ei stund sia. men nå var hu som satt i skranken helt ny, fikk beskjed om å komme tilbake senere, når sjefen hennes var tilbake. jeg dro heller på vraken å henta en brukt f32 å tok ut sikringa der. har du målt på linje 30 på relet? får du spenning inn der? vist du gjør det så ska sikringa være i orden. har du airmatic? da har du 2 sikringer til, dog ikke som går til kompressoren da. men til de svarte boksene lokalisjonen på disse finner du på oversikten av sikringer til bilen. husker ikke helt i farten hva det var. vist du ikke har tilgang til wis, så er det like godt å kjøpe en kopi av wis/epc på ebay, koster vel knape 100 kr og da har du både dele katalogen, wiring manual, og maintenance manualen. gjør ting enklere. selv om det er ganske håpløst å feilsøke uten tilgang til star diagnose, iallefall når det gjelder luft fjærene. Quote
lowman Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Takk det stemmer, fant relet ligger på venstre side bak, har ingen spenning inn på relet når bilen går. men ohmet ledningen ned til kompressoren så rett rele.. Men sikringsboksen F32 ligger rett ved av batteriet, har prøvd og demontere men kan ikke se noen sikringer. dette ser jo mer ut som en koblingsboks. Den ser slik ut. (skjønte ikke hvordan en la til bilder i forumet) https://www.braun-teile-shop.de/autoelektrik/sonstige-autoelektrik/sicherungsdose-vorsicherungsdose-f32-a-2125400450-plus-anschluss-mercedes-w207-w212-amg-e63/a-15706/ Er det en form for automat sikringer her?? bilen er en W212 2010mod. e220 cdi stv. hilsen Nils Det er en boks ja som du ikke kan åpne som må skiftes komplett. i utgangspunktet...mener sånn sett at jeg har åpna en engang..men klarer ikke å huske helt hva det endte med tilslutt. Quote
NilsB Posted March 21, 2016 Author Posted March 21, 2016 Takk igjen, nyttig link. Det er kun luft bak/nivå regulering Jeg har ikke spenning på pinne 30 på relet, Plukket ut F32 boksen som og summet meg frem til ledningen som går bak til relet. Den sitter som en av tre ca 6mm2 ledninger i en plugg som kan trekkes av. Når jeg summer igjennom F32 boksen, fra batteri inn, så er det kun denne ene kontakten som ikke har kontakt. men det er flere små kontakter på denne boksen som en kan lure på hva er til.? Det ser ikke ut til at den er ment å åpne, skulle gjerne vist hva funksjonen er til den er?, må jo være noe mer en et koblingsstykke. Kan jo som sagt tvangs kjøre kompressoren fra et bilbatteri, men bilen hever seg ikke. Har dette med at fordelings ventilen ikke har spenning? Tar jeg av slangen pumper den luft. har EPC og prøvde og kjøpe dags pass for WIS men fikk det ikke til, nå kjøpte jeg en kopi fra ebay så får vi se hvordan det virker. Noen forslag til diagnose verktøy? har flere feil på bilen som Distronic og dødvinkel assistent som ikke virker. Nils Quote
NilsB Posted March 22, 2016 Author Posted March 22, 2016 http://bilder.mbentusiastklubb.no/images/2016/03/22/SJdHx.jpg Slik ser den ut inni Prefusebox F32 til w212 2010mod. Quote
carlsson w211 Posted March 23, 2016 Posted March 23, 2016 personelig så gjør jeg aldri noe feilsøking uten å ha kjørt diagnose først, og evt diverse tester. alt for tidkrevende og dyrt og gjette seg frem. eks sist gang jeg feilsøkte på min bil var airmatic visit workshop hver gang bilen var kald. diagnosen sa lekasje i systemet. kjørte de testene som kunne kjørest med star, og den gikk igjenom på alt. mistenkte at pressure relife på compressoren fusket siden alle tester var ok, og det ikke var noe lekasje på systemet. skiftet denne ventilen og siden har alt vært i skjønneste orden. og feilsøke på denne feilen uten diagnose og kjørt diverse tester, hadde bare blitt vill gjetting, og tatt lang tid. for å ikke snakke om de ganger diverse systemer har blitt koblet ut fordi du har fått en feilkode, og vil ikke aktiveres igjen før feilkoden har blitt slettet. snakket med en på jobb, han sa som lowman sier at han hadde fått beskjed om at han måtte skifte hele prefuse boxen, men han hadde tatt den sund og reparert denne, hvordan han hadde gjort dette aner jeg ikke, men regner med han bare hadde erstatten den sprengte sikringen med en ny midi fuse, og om han hadde loddet, eller klinket/skruet denne fast aner jeg ikke. men alt er mulig. han snakket iallefall om det kostet han 50kr og en og en og en halv timers arbeid og fikse denne feilen. nå ser det ut som du har tatt sund din boks så regner med du har målt den og funnet ut om det er noe sikring som er ødelagt i boksen din. ebay kopiene av wis fungerer utmerket, men en må prøve å få den så ny som mulig. bare å følge de instruksjoner som står enten på coveret, eller ligger i ei tekst fil som følger med. det eneste er at det tar ganske mye hard disk plass. lurer på om den versjonen jeg har tar 65gb. kjekt å ha, bruker den for det meste på å finne wiring, og torque verdier. og av og til når jeg skal kjøpe brukte deler så er det kjekt med p/n på delen for å søke på nettet og ebay, selv om jeg også har tilgang på epc på nettet lykke til Quote
NilsB Posted March 29, 2016 Author Posted March 29, 2016 http://bilder.mbentusiastklubb.no/8ir http://bilder.mbentusiastklubb.no/8iy Det var en 60 amp sikring som gikk til luftkompressoren som var brent av i prefuse boksen. og da er det slik at en må bytte hele boksen. siden den likevel var ødelagt og i påvente av en ny brukt boks skal dukke opp fra Danmark åpnet jeg den og sagde av en av de sikringene som ikke var i bruk, modifiserte den slik at den midlertidig kunne erstatte den avbrente sikringen. den var riktignok bare 50amp men kompressoren skal egentlig bare trekke 20 amp i start øyeblikket og 8/10 amp under drift så virket fint denne fiksen. Har likevel bestilt en ny kompressor fra Tyskland etter å ha åpnet den kompressoren som står på bilen, den går men så ut som den hadde vært varm. luktet svidd lakk fra ankeret. ligger ved noen bilder ved hvis noen kan gjøre nytte av denne fiksen. Funksjonen til F32 prefusebox er utenom å være en sikrings boks som en ikke kan bytte sikringer i, er at det er en pyro sikring som skal brenne av og kutte all strøm til bilen hvis en airbag går av. spennende og se om den virker den bukte som jeg venter på, er jo ofte at det er knuste biler delene kommer fra. Takker for svar Nils Quote
FXDC Posted January 3, 2021 Posted January 3, 2021 Ser denne tråden er gammel, men jeg har tilsvarende problemer i dag. Lille juleaften seeg min S212 -11mod. ned på vei hjem under kjøring etter handletur. Dette skjedde bare en km hjemmefra så jeg kjørte sakte og forsiktig hjem. Kompressoren har vært sliten lenge så jeg antok at denne hadde tatt kvelden. Kjøpte ny fabrikk overhalt original kompressor hos Auto-trio og byttet denne samt rele og luftfilter. Men bilen vil ikke løfte seg. Sikring 12 og 68 er sjekket og i orden. Leste denne tråden og fant ut at jeg ikke hadde strøm på linje 30 på releet. Er det da helt sikkert at jeg må ha ny F32 pre fuse boks ? Bilen har gått ca 364k km. Quote
Recommended Posts