Jump to content

Cityhopper's 2010 S212 E300CDI Avantgarde


cityhopper

Recommended Posts

For noen uker siden ble det bytte av bil igjen. Jeg hadde da kjørt 07 S211 i omlag ett år, var egentlig veldig fornøyd med den - masse artig utstyr, god å kjøre - rett og slett en god bil. Men så etterhvert at vedlikeholdet på den ville begynne å koste sitt og det ble fristende med å finne seg noe litt nyere. Så, etter en del leting på nettet kom jeg over en S212 med riktig motor og som nylig hadde blitt satt ned i pris. Fikk etterhvert avtalt en levelig innbyttepris på min gamle bil så da ble det handel.

 

Endte altså opp med en 2010 S212 E300CDI med ca 107 000 km på klokka. Bilen er ganske snaut utstyrt, likevel er mye av det jeg synes er viktig på plass: V6'er, originalt hengerfeste, Avantgarde, skinn og Command. Det jeg savner mest fra den forrige er Distronic, men slikt kan jo ettermonteres. Må jo også si at det er litt behagelig å slippe bekymre seg for Airmatic på en gammel S211 m 225 000 km på klokka, selv om det er fint å kjøre med.

 

Synes også denne bilen har en veldig fin fargekombinasjon utvendig og innvendig. Så det var jo også medvirkende til at den ble valgt.

 

Her er utstyrsliste, takk til MB JON for den:

 

Paint code 1: 755U TENORITE GRAY METALLIC PAINT

Equipment: 254A LEATHER - BROWN

Engine no.: 642850 40 968575

Transmission: 722902 02 736041

SA code

030 ELECTR. REGULATED DIESEL FUEL PUMP

050 AEJ 19/2

061 STEUERCODE FUER KRAFTSTOFFPUMPE

108 CONTROL CODE MARKETING

200A LEATHER

202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN

213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING

229L GERMANY

230 PARKING GUIDANCE

236 DAY DRIVING LIGHT

254A LEATHER - BROWN

255B No code designation available

260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION

260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH

279 ELECTRONIC GEAR RANGE SELECTION

280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB

287 THROUGH-LOADING FEATURE

291 PELVIS AIRBAG (PELVISBAG)

294 KNEE AIRBAG

2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY

302B HEAD UNIT LANGUAGE - GERMAN

332B INSTRUMENT CLUSTER/HU LANGUAGE - GERMAN

386 MOBILE PRE.-INSTALLATION (MTUS)

401 FRONT SEAT CLIMATE CONTROL

427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED

428 STEER.WHEEL GEARSHIFT BUTTONS/SHIFT PADDLE PAINTED

474 DIESEL PARTICULATE FILTER

477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER

518 UNIVERSAL COMMUNICATIONS INTERFACE (UCI)

527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION

550 TRAILER COUPLING

580 AIR CONDITIONER

600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT

608 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH (IHC)

619 CORNERING ILLUMINATION

622 HEADLAMP WITH ILS, RIGHT-HAND TRAFFIC

677 AVANTGARDE/STANDARD SUSPENSION

690 EMERGENCY SPARE TIRE (MINI SPARE)

736 TRIM PIECES - ASH TREE WOOD BLACK (2A70)

755U TENORITE GRAY METALLIC PAINT

800 AEJ 09/1

875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM

915 FUEL TANK WITH GREATER CAPACITY - VOLUME 2

928 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 5 TECHNOLOGY

954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES

967 COC PAPER EURO 5 TECH. W. REGISTRAT .CERT. PART 2

A21 SHIFT BY WIRE

A22 NEW CONVERTER GENERATION

A24 JOINT FLANGE, 4-ARM 120

A35 SOFTWARE 1

A36 TORQUE CONVERTER HOUSING AGA

A41 SOFTWARE 2

A49 CONVERTER WITH 3 FRICTION DISKS

A52 R- VALVE BODY ASSEMBLY WITH VGS 3

B12 WHEEL REPLACEMENT TOOL

F212 MODEL SERIES 212

FS COMBI - VEHICLE

G902 TRANSMISSION CODE VERSION 02

GA AUTOMATIC TRANSMISSION

HA REAR AXLE

J52 ADDITIONAL CODE FOR DAMPING MAT

K10 SOFTWARE CONTROL FOR STATIC CURVE ILLUMINATION

K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING

K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM

L LEFT-HAND STEERING

M013 ENGINE REDUCED PERFORMANCE

M019 SERVICE REPOSITIONED

M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER

M642 V6 DIESEL ENGINE OM642

P35 LIGHT PACKAGE (FFO)

R01 SUMMER TIRES

R11 17" LIGHT ALLOY WHEEL 5 DBL-SPOKE DESIGN ALL-ROUND

U01 REAR BELT STATUS INDICATION

U60 PEDESTRIAN PROTECTION - ACTIVE ENGINE HOOD

U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN

V73 SPEED- + LOADINDEX 99Y XL

VL FRONT AXLE HALF, LEFT

VR FRONT AXLE HALF, RIGHT

 

Har ikke så voldsomme planer for bilen, det er jo familiebefrakteren dette som brukes i det daglige. Men er på jakt etter originale 18" five spoke felger, dessuten må den vel få DAB+ etterhvert og kanskje Distronic+ med tiden. Kommer også til å sette den inn for Mercasol understellsbehandling nå etter påske, den har jo gått i Tyskland frem til nå så det er greit å skåne den for norsk saltlake.

Er nå uansett deilig å kjøre, merkes også at det er en litt større bil enn S211 - særlig innvendig. Ser frem til å hekte på vogna og dra nedover Europa i sommer.

 

Et par bilder fra dagen jeg henta den i Trøndelag:

 

pga0jlS6xMhxLKeSDOXc-X0auzC3khVqXEqfJtqYwebgxnr6mXMwLIi02Rlo7tFfTpKLHwvCWre1kcv611vk8MOsFdkXIg1QQjS8fzeFy_yrmjeG7YSlGmnASa6PpgMhsty4vadnjIJHBWltog9W11aYd1VlfgPVYNbbDvXNd-8ljG94LhfpVDQ9SNF9DLH8R_eXIbZUkzr_LI6GX5Ud2PC8WLXuO_AvPz7LLym5d1LzQlvIFZ4uLFY-PWfNNptjj8G0I790XkR-kEje7AY9jrR7kNtFpZ-xp20gcxkBJ8K2pyIw3ukoi4Dr0BpL1deRtLcrvwrPYQko3pY1NIjN7wC1guwRFDFwWMi1eMT3lRl9cnweIUZYvB2jA_Ai7WHTCw01NVnIkDo4M_dpCjuRGRfMip3RRrVbXz3hHREdgejgblFW2YRDxl9fwWjsR3hXdV4JS2IEz1cz1-r34zCkqaQ_PPyW74TsLUNbvz3OEfHUfyVNDgmju8dYNeNateM_XfbWY51r6bIDwMbP20-t17VONIwVasY9uFuEDNhEtOoc9RRc4OgElpim4Xj2huCuTEE39w=w1112-h625-no

 

OYlXWyrVtq0vZVIjvbkVq4RttqOeLQ4zgZY84tIpiq7Ntv9tUIw84dTalNlqaavGIzG3UkhycneWy6Sco0M9q16mHDptV-RRXjGy_FvmHdjYBv1PzI-je5ONM7eXcENztxhIMDT6gXX36A3oXQqQxbGtNSV4s9aLdDc5US0YHc62ac42k8gxSuf6JLSMjHhUI8IHd0VBVQ5VSpf2JKdEvky_CwNx1c_D9RvZu0vyw7bRdMKGb4rvFikL_ibuFy7di1CxA92kIPhSni32-8Ciae_rj4wnd5vsNr-QBLqyZOd9zU_tBaOYOELxUV0TM8BetXCvDeLCzGkKDNsy60E3rmoG11YVRo-2luY2wShS7KQorzCHtI1ci8CSBJLBZ03zF16XIdOIgl8be7ZFP3w1E0HvWWQYMeXT055kADm1xoW8NeRdCk98UKWNFdo69GZVzgY-LJRbyu2uZ3MB2nOM6QN_CkjjOR7GJRYcCaQutRbEp43grAtLpekowXfjM9xfC-sazq6QVUstM4EDfTti87x_oh65w_lfZxXRpH7bqFhAuwuuXy-viuu3TwOIMiCc5H5lZQ=w1112-h625-no

 

Ble en fin langtur hjemover:

 

_6_TnKFc1JBDfx00k-un_1a4TIeAqSiqawdmeB4tiIpYZm_xLH2OWmqGmwkcIHbuFq3Id6SCeLiJXeHUDOubspF8CvcsxXNp36YHyFWGiGhDHgWmceKF9t77Rj-XUZ429DkxSEFDOMmeRbLI4ymGW2KlpbqYtcv_PESUen01WFzC5vSKAWS6Z5yBNqk8-m64rRSiHpB_rwXdnwrUiaV8giGNBn3mcwjk3n9rElzwZbqSzqHNOoZAWbYDw0l5oR2fh0n-vHwvd1lNTv0-Yq0g0kOaY6IlQoZIvdF24yEfEsLKe075yA3u0RUJjhTcOTKK8kYF8EH-FxBpvy1U5SLjJ6Y4tyEgfuGSFSV3N9c5C7YIUp2-Zj3j0jVSGK34S5U6oFIbedNNIh58dtoR4NjeS70fZHrnOV-GlJgTqDnl12F7tcLRI3FkjHdc1o5n7FRsoZjhL89Sg1KhgTPWAASce0YEm5XGaoB8zy1KH01d4muR9OKxUARr2Fxp4dkoO1GhxnRpRoq2pcgc3P6TJLiUD1Wvj_c_W8n6McdtVEfc7e5g2KcEhfVyigL0TChh1voWJsYvMw=w1112-h625-no

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har de droppet dette rommet på S212 facelift? Det ligger vanligvis et reservehjul og jekk der men på langturer fylles det opp med regntøy og støvler og slikt som en håper ikke det blir bruk for.

Ser jeg må få av plasten på listen der ja...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott bil ja!  :thumbright: Må være en relativt sjelden motor her til lands? Har sett bare 212 300 hybrid ellers.

Absolutt en motor jeg kunne ha tenkt meg selv. Får se om dukker opp noe lignende neste år når det nærmer seg bilbytte ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde latt den folien bli på innstegschrommen så lenge som mulig jeg og  8)

Mine foreldre kjøpte en 92-modell W124 i 98, og denne hadde beskyttelsesplasten på alle fire terskellister fortsatt  :shock:

Skjønner ikke helt at folk klarer å kjøre rundt å spare på ting til neste eier personlig..

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott bil ja!  :thumbright: Må være en relativt sjelden motor her til lands? Har sett bare 212 300 hybrid ellers.

Absolutt en motor jeg kunne ha tenkt meg selv. Får se om dukker opp noe lignende neste år når det nærmer seg bilbytte ;)

Ja, tror ikke det ble solgt W/S 212 med typenr 220 (3.0 V6 cdi m 204 hk) gjennom det offisielle forhandlernettet. Denne versjonen ligger feks ikke inne i listene til forsikringsselskapet så de klødde seg litt i hodet. Men dette er bare antagelser, kanskje noen som bekrefte eller avkrefte?

250 cdi har jo akkurat samme effektuttak og er sikkert vel så kvikk som denne - men jeg er litt sær og synes  sekssylindret motor er litt mer stas

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde disse foliene på min E300 hybrid som jeg brukte som taxi,tok dem av forrige uke etter 220000km da jeg solgte bilen.

Da er det moro å handle drosjekjørt bil 

I 211'n jeg har, var folien på bagasjeromslista inntakt etter 2 år og 230000km som taxi, foreldrene mine lot den være der. Den ble tatt av når jeg overtok bilen på ca. 358000km. Folien var da skikkelig stygg, men under var det  forholdsvis greit 

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott bil ja!  :thumbright: Må være en relativt sjelden motor her til lands? Har sett bare 212 300 hybrid ellers.

Absolutt en motor jeg kunne ha tenkt meg selv. Får se om dukker opp noe lignende neste år når det nærmer seg bilbytte ;)

Ja, tror ikke det ble solgt W/S 212 med typenr 220 (3.0 V6 cdi m 204 hk) gjennom det offisielle forhandlernettet. Denne versjonen ligger feks ikke inne i listene til forsikringsselskapet så de klødde seg litt i hodet. Men dette er bare antagelser, kanskje noen som bekrefte eller avkrefte?

250 cdi har jo akkurat samme effektuttak og er sikkert vel så kvikk som denne - men jeg er litt sær og synes  sekssylindret motor er litt mer stas

 

Ja, det er helt klart mer stas med en sekssylindret motor synes jeg, selv om de ikke nødvendigvis er raskere. Karakteren er en helt annen - og ikke minst lyden :)  Dette er vel også kjent for BMW-entusiastene. Min bror jaktet spesielt etter 11-mod 525 d fremfor nyere nettopp pga de to ekstra sylindrene. Godt at noen enda er litt "sære"! Selv får jeg leve med, og neglisjere lyden fra, bilen min enn så lenge da jeg ellers er strålende fornøyd! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde latt den folien bli på innstegschrommen så lenge som mulig jeg og  8)

Mine foreldre kjøpte en 92-modell W124 i 98, og denne hadde beskyttelsesplasten på alle fire terskellister fortsatt  :shock:

Skjønner ikke helt at folk klarer å kjøre rundt å spare på ting til neste eier personlig..

 

Jeg er litt enig med deg, men litt moro for en selv å ta vare på det lenge. Det blir jo det samme som å sette på setetrekk. Man sparer setene til nestemann egentlig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...