Jump to content

Påtvunget Vito 114

AassBayer

Recommended Posts

Godtfolk.

Jeg har en datter som trenger spesialtilpasset bil, og det har vi fått tilsagn av NAV for. Jeg trodde vi kom til å ende opp med en VW Caravelle, men NAV har gitt oss tilsagn for en Vito 114. Pga Vitos rykte og Mercedes sin manglende evne til å akseptere at noe som helst er galt med bilene deres, ble jeg mildt sagt deprimert av NAVs avgjørelse. Jeg håpet på Caravelle da jeg har kjørt Skoda i 5 år og syntes Møllersystemets måte å håndtere service og reklamasjon på er uten konkurranse.

Nå som jeg har fått tenkt meg om, kikket litt på utstyrslisten og ekstrautstyr, så er jeg ikke så deprimert lenger. Jeg trenger dog litt mer trøst...

• Er Vito fortsatt belemret med dårlig rykte?
  • Er det W447 som er gjeldende karosseri?
  • Er 4x4 versjonen som står i prislisten det samme som 4matic teknologien eller er vi over på Haldex løsning?
  • Er det riktig at Mercedes nå fullforsinker karosseriet til Vitoen?
  • Har lyst til å oppgradere til 116 4x4 (må betale mellomlegg selv), er det verd det?
  • Setene som var på visningsbilen til NAV var tragiske, blir det bedre med oppgradering til komfort? Hva er forskjellen?
  • Er kunstskinnet til Mercedes som de bruker i Vitoen blitt noe bedre? Leste at dette sprakk etter 2-3 år.
  • Er det Mercedes kvalitet på kjøreegenskapene på Vito? Eller er det "kassebil" i ordets rette forstand?

Har hatt elendig inntrykk av Vitoen og var strålende fornøyd med E280T 4matic'en jeg hadde 1 år. Hadde vært fint om jeg ble like fornøyd med Vitoen.

Takk til alle som hjelper med svar og noen trøstens ord her.

Jeg har en 08 mod 115 (W639) som er rulla 250K og det er kun mellomakslingene som er bytta.. Ingenting annet er rørt utenom normale slitedeler...

Bilen er nydelig å kjøre (jeg har varebil) og en W447 er nok bare blitt enda bedre...

Automatkassa fungerer kjempebra.. Jeg ikke 4x4..

Ikke sliter jeg med rust heller, men den første Vitoen (W638) var vel litt bob-bob der..

Det dårlige ryktet henger mest tilbake fra tiden med Vito 638 (1997-2003).

639 ble mye bedre, fikk rwd og senere awd og de senere versjonene her er også bedre mot rust.

Jeg har hatt mange 639, den siste en 2011. Fantastisk bil og aldri noe tull. Jeg synes ikke Caravelle er i nærheten en gang, hverken på bruk eller kvalitet.

447 som er siste Vito/V-klasse kjenner jeg ikke bortsett fra å ha sett på den, men jeg er ganske sikker på at MB har passet meget godt på ikke havne i samme felle som 638. Det forbauser meg faktisk at det velger å kalle den Vito, for det navnet er vel utskjemt for alltid.

Det viser jo din oppfatning av Vito fra tidligere.

Jeg har i dag en GL, og det vel bare to biler jeg kunne tenke meg å bytte den i, og det er en Cayenne eller en V-klasse 447.

Om du skal oppgradere til større motor? Kommer an på deg selv. Jeg hadde ikke stusset, mens andre ikke ville kjent om det var 114 eller 116. Det kommer mye abn på bruken av bilen.

Vær oppmerksom på at Vito har simpel innredning sammenlignet med V-klasse. Det er som WV transporter mot Caravelle Highline/multivan.

Jeg har en 08 mod 115 (W639) som er rulla 250K og det er kun mellomakslingene som er bytta.. Ingenting annet er rørt utenom normale slitedeler...

Bilen er nydelig å kjøre (jeg har varebil) og en W447 er nok bare blitt enda bedre...

Automatkassa fungerer kjempebra.. Jeg ikke 4x4..

Ikke sliter jeg med rust heller, men den første Vitoen (W638) var vel litt bob-bob der..

Godt å høre. Dette høres mer ut som MB. 8) Hjertelig takk!

Jeg har hatt mange 639, den siste en 2011. Fantastisk bil og aldri noe tull. Jeg synes ikke Caravelle er i nærheten en gang, hverken på bruk eller kvalitet.

Akkurat hva jeg ville høre. Min far som er svoren MB fan, mistet helt motet etter å ha kjørt en W638 et par år. Det har skremt meg for jeg trodde ikke han kunne omvendes.

447 som er siste Vito/V-klasse kjenner jeg ikke bortsett fra å ha sett på den, men jeg er ganske sikker på at MB har passet meget godt på ikke havne i samme felle som 638. Det forbauser meg faktisk at det velger å kalle den Vito, for det navnet er vel utskjemt for alltid.

Det viser jo din oppfatning av Vito fra tidligere.

Ja, ikke sant...

Om du skal oppgradere til større motor? Kommer an på deg selv. Jeg hadde ikke stusset, mens andre ikke ville kjent om det var 114 eller 116. Det kommer mye abn på bruken av bilen.

Dette blir jo primærbilen. Vil jo ha litt gøy til far også.  8) Vi får se hvor mye lommeboka tåler å blø. Det skal krysses av på ekstrautstyrslista også.

Vær oppmerksom på at Vito har simpel innredning sammenlignet med V-klasse. Det er som WV transporter mot Caravelle Highline/multivan.

Jeg vet... Men så lenge kjøreegenskapene og bilen er av MB kvalitet, så kan jeg leve med det. Er litt redd for kasselyden, men får håpe det blir noe støydemping bak der etter ombygging.

Men hvorfor heter Vito 4x4 og ikke 4matic?

• 7 years later...

Da er jeg tilbake på forumet etter noen års dvale :-D

En liten follow-up på denne. Jeg fikk den tidligere omtalte Vitoen levert høsten 2016 og her kjørt den siden - må jo "slite" med den siden det er en NAV bil. Nå er jeg veldig glad for at det ikke ble noen Caravelle. Vitoen har rullet problemfritt og passert 80' km nå. Kjøreegenskapene syntes jeg er som en Mercedes, men interiøret gir ikke god feelingen.

Alle mine bekymringer som jeg flagget i 2016 er for lengst glemt. Trengte en ny "konebil" og har nylig ervervet meg en 2014 B220 4Matic. Nå måtte jeg drive litt reasearch for å finne tilbake til brukeren min på forumet igjen og klarte det etterhvert.