Jump to content

RedLine 75w90 På s211 diff?

Christoffer

Recommended Posts

Hei

Så i en annen tråd om samme emne at Olaf skriver at han sammen med andre proffe og amatører anbefaler redline 75w90 på alle differ uansett merke med eller uten sperre.

Jeg har synging fra min diff desverre og har byttet olje på den til det som anbefelas av mb uten at det hjalp.

Ble fortalt av en kar med en Corvette C5 slet med synging i sin diff og han hadde hatt på RedLine ShockProof anbefalt av Steinar Stolen (Amcar..) og det funket veldig bra.

Hvis noen har noen andre erfaring så hører jeg gjerne fra dere.  Bilen det gjelder er en s211 2004 mod med bakhjulstrekk.

Jeg fylte denne på 190´n som sang/ulte litt og det ble betraktelig bedre, men vanskelig å si 100% før jeg får av vinterdekkene. Nå skal det sies at det så ut som om den olja som var på ikke var byttet noen gang på 275.000 km...

Bruker samme olja på E´n, men den diffen har aldri hatt noen ulyder.

IMG_0211.thumb.jpg.8a05a9956416303351f4c7f0d8d7efff.jpg

Hei Christoffer.

Problemet er jo at en syngende diff indikerer at noe er slitt. Grunnen til at Red Lines oljer er anbefalt av mange, er at de lages av en base som er helt rene polyol estere. Esterbaserte syntetoljer bygger oftest en tykkere men samtidig bedre smørende oljefilm på metall, og lyder som skyldes stor klaring kan ofte dempes p.g.a. tykkelsen på oljefilmen. Jeg har faktisk sett omtaler av at den oljen sitter så godt på metall at den er vanskeligere å vaske bort enn annen olje!

Red Line Schock proof er en diffolje som er laget for bla. dragracing, og inneholder micropartikler som bygger en enda tykkere oljefilm, og skulle derfor i teorien være mere egnet for å ta vekk lyder enn den vanlige 75W90 giroljen, men den er sikkert ikke billig!

http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=4

http://www.redlineoil.com/content/files/tech/ShockProof%20Gear%20Oil%20Tech%20Info.pdf

Men det er jo litt som å ta smertestillende når du har vondt, årsaken til smerten fjernes ikke!  :D

Du har sikkert endel slitasje i tennene både i pinion og drev, og det forsvinner jo ikke av seg sjøl. En bedre olje kamuflerer jo bare problemet en stund.

Jeg har en veldig omfattende diagnoseoversikt av diff-ulyder, jeg må bare lete litt i div. minne, så skal jeg legge den ut her så fort jeg finner den.

Med vennlig hilsen, Olaf

Oj, jeg må visst ha vært full da jeg bestillte oljen som jeg nevnte ovenfor da jeg ser prisen er 322,- liter, men den er nå syntetisk da, og diffen er blitt stillere :D

TITAN SINTOPOID FE 75W-85 er en fullsyntetisk differensial og aksel olje. Denne oljen gir økt drivlinje effektivitet i personbiler på grunn av sitt lave viskositets nivå. Den kan redusere drivstofforbruket og har de beste kaldstarts egenskaper. TITAN SINTOPOID FE 75W-85 er basert på en moderne, og vellprøvd additiv teknologi og en fullsyntetisk baseolje av svært høy kvalitet. Oljen har også spesielle friksjon tilsetninger som reduserer effekt tapet fra friksjon i gir og lagre, og forbedrer girkasse effektivitet og sikrer ytelsene til differensialen. Driftstemperaturen til oljen reduseres vesentlig ved konstant bruk.