Jump to content

Recommended Posts

Posted

På Viano'en, 2,2 CDi 4 Matic som har gått 400' er det ganske mye lyd fra bakakselen.

Har byttet olje på centerdiffen og frontdiffen og olja var ganske svart begge steder, og tappepluggene hadde en del spon.

Drivverkslyden endret seg ikke etter noen av disse oljeskiftene.

Tenkte først å bare bytte til en "problemløserolje", Castrol 75w140 (het tidligere SAF XJ), men så ombestemte jeg meg og skaffet en brukt bakaksel fra en bil med en kilometerstand på rundt 200'.

men idag når jeg byttet olje foran så jeg det var brukt "rød" olje der, er det andre oljer enn automatgirolje som er rød?

Kan noen ha helt på automatolje bak også, som hvertfall trenger Hypoid-olje?

Nå er det jo ikke all verden med skruing som trengs for å bytte bakakselen, men hvis den blir mer stillegående med skikkelig olje så vet en jo heller ikke hvordan den "nye" bakakselen er..

Kan det være en plan å starte med å tappe av olja, for å sjekke status og deretter bestemme seg for å bytte olje eller diff? eller er det bare å skru ned diffen?

Posted

Jeg vet jo ikke hvem du har som diff-leverandør eller hva du må betale en mekaniker , men et par oljeskift med litt kjøring imellom for å skylle ut gammel olje, og så en topp olje til slutt må jo være billigere enn en ny diff?  :?

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Skrur selv, så den kostnaden er moderat

Spørsmålet er vel egentlig,hvor mye gnagelyd blir borte med oljeskift og for hvor lenge?

Posted

jeg har brukt omega 490(tror jeg) på noen kasser og differ å den er rød.

Den skal henge lengre på drevende å ha en bra effekt.

Vet ihvertfall på en bil så trillet den lettere å lyd i drivverk ble borte. Mange anbefaler denne, å den er rød i fargen.

• 2 weeks later...
Posted

Forsøkte et oljeskift uten noen endring i lydbildet, byttet deretter diffen og gnagelyden forsvant.

Men fremdeles uling som startet rundt 60 kmt og bare blir værre og værre og i Motorveihastighet så ille at normal samtale ikke var mulig.

Bakre lager på mellomakselen ble skiftet aller først, og det gjorde at en hzzzz-lyd forsvant. Misstenkte nå at det var det fremre lageret som lagde denne støyen, men et skifte til sommerdekk senere og jaggu var ulinga borte...

Så stalltips (som kan tolkes to veier):

Ikke kjøp Maxxis Presa Spike vinterdekk hvis du ønsker å å kommunisere med kona på tur (eller gjør det hvis du helst IKKE vil det)

Tror nok det fremre lageret også bør skiftes over litt tid, men det er ikke like påkrevet som det føltes ut på påsketur

Posted

vito 4x4 skal ha girolje foran og bak,og da som du sier hypoid olje bak....og aut olje ( eller da selfølgelig riktig spec olje..meen det er en ATF olje) på senterdiffen.

husker ikke spesifikasjjonenen på giroljene...men tror det er 75w90..men det må du nesten sjekke.

har du forøvrig sjekket hjullagrene..?er langt ifra sjelden at det ryker hjullager på 639...både foran og bak.

Det samme gjelder trapping i vinterdekk..så det må du også få sjekka

Posted

75w90 foran og (hypoid) bak, automatolje (husker ikke spec) på centerdiffen, stemmer ja.

Noe av det første jeg tenkte på med hjullager, ikke noe slakk og absolutt ingen endring av lyd i sving venstre/høyre, så de er frikjent :)