Crosscab Posted March 17, 2016 Posted March 17, 2016 Jeg har defekt indre høyre parksensor bak på min '06 GL og er blitt fortalt at bakfangeren må ned for å komme til. Noen tips til hvor alle skruer og klips sitter eller er dette lett synlig? BOS opplyser at dette er en times jobb for to mann, en til å skru og en til å holde fangeren, så jeg regner ikke med at det kan være så vanskelig.. Quote
lowman Posted March 17, 2016 Posted March 17, 2016 det er ikke vanskelig i hele tatt Det er å løsne fangeren..og ta den av :)husk å ikke rive av ledningsnettet til parktronicen Quote
Crosscab Posted March 17, 2016 Author Posted March 17, 2016 Jo takk, den delen er grei. Men hvor sitter skruene, kommer jeg til alle fra undersiden? Quote
RuneT Posted March 18, 2016 Posted March 18, 2016 Jeg skal til med samme jobb. Åpne lukene i sidene bak, så tror jeg skruene lowman nevner, blir tilgjengelige. Ellers regner jeg med å føle meg frem. Kan ikke gjøre mye galt her. Quote
Crosscab Posted March 19, 2016 Author Posted March 19, 2016 "Kan ikke gjøre mye galt her..." Nuvel, litt plunder og heft kan man jo lage for seg selv i letingen etter de rette skruene. Sidepanel og deksel i bunnen må ut, to skruer og noen plugger holder pyntelista på innlastingsterskelen. Sikkert mulig å fjerne dekselet i bunnen uten å ta av pyntelista men enklere når den er tatt ut. Innerskjermer må løsnes i bakkant, litt forsiktig med et lite flattjern så kan pluggene brukes på nytt. Totalt åtte stk 10mm skruer/muttere måtte av, fire fra innsiden og fire fra utsiden: -To stk muttere sitter gjemt i hull langt ute på hver side omtrent rett under refleksen. Disse mutterne går vannrett bakover. -To stk skruer går loddrett ned i skjermen helt ute på siden. På høyre side sitter skruen ved siden av skruen som holder høyttaleren, tilsvarende på venstre side men der uten høyttaler. -To stk skruer holder plasten fra undersiden rett ved hengerfestet. -To stk skruer holder plasten helt fremme ved hjulbuen, disse går rett oppover og blir synlige nå innerskjermen legges litt til siden. Et tips er å la hengerfestet sitte på, da faller ikke plasten ned. Lednigene til sensorene går på venstre side, jeg lirket plasten ca 20cm bakover slik at jeg kom til og fikk byttet sensorene uten å ta plasten helt av. Totalt tre timers arbeid med leting, feiling og uten forkunnskaper, kan sikkert gjøre det på under timen neste gang. Skal uansett ta meg en fortjent dugnadspils i kveld, sparte 6500,- på å ta jobben selv! Quote
lowman Posted March 19, 2016 Posted March 19, 2016 bra du fikk ordna det.. men hvordan du kan mene at du sparte 6500kr på å ta jobben sjøl...den ser jeg ikke helt. BOS tar ikke 6500kr for å gjøre den jobben.Da har du vert borti ett mindre seriøst pristilbud. Quote
Crosscab Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 Jeg fikk oppgitt en pris på 1800,- pr sensor og jeg byttet begge de to innerste når jeg først var i gang. Jeg kjøpte sensorer fra Bosh til 350,-/stk. Som sagt ble jeg fortalt at dette var en jobb for to og med lakkering(?) fikk jeg et prisanslag på 5000,- for å bytte kun den ene defekte sensoren. Jeg ba ikke om noe skriftlig tilbud eller sjekket med flere leverandører siden jeg tenkte at dette må jeg da klare selv. Litt rundt regnet med deler og leiebil sparte jeg da de 6500,- dette kunne kostet. Firmaet er seriøst nok men det er mulig han som ga meg overslaget ikke hadde full oversikt over jobben. Om jeg har spart 6500, 4000 eller kanskje bare 3000 betyr ikke mest, følelsen av å kunne ordne det selv er vel så viktig. Quote
lowman Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 helt enig..at det å mestre jobben sjøl er kult men synes det er VEEEELDIG rart at di har gitt en pris på TO mann på EN time..det er jo ikke SÅNN man gir pris... alså...ja du "trenger" på en måte litt hjelp kanskje til å løfte fangeren..for å være SKRÅSIKKER på at du ikke mister den..eller når du skal ha den på at di langsgående delene av fangeren ikke skraper oppi bakskjermen.. men å prise jobben med TO mann i en time er bare helt latterlig. hvor er dette hen? Quote
Crosscab Posted March 23, 2016 Author Posted March 23, 2016 Jeg fikk overslaget av et Mercedes verksted her på Østlandet, de har vært rimelige og raske på andre reparasjoner så jeg kommer nok til å bruke dem igjen. Quote
Recommended Posts