Jump to content

Lambdasone w124 m104 og m111

Mattis93

Recommended Posts

Hei jeg lurer på litt om er lambdasonen på w124 m104 og m111 likedane? Ettersom jeg forstår det står går de overens med kontaktene men det er forksjellige delnummer på de m104 0005403817 og m111 0005424217. Har det noe hensikt å bruke den fra m111 på m104 blir det feil?

ofte er forskjellen på delenummeret lengden på ledningene eller type kontakt på "like" sonder.

Mine m111 og m104 har forskjellige kontakter,men like sonder.

Lambdasondene blir generelt delt inn i hvor mange ledninger de har. f.eks 1, 2, 3 eller 4 ledninger.

Sett på andre forum at de har kjøpt sonde på ebay å de har fått motorfeil. Selv noen levert av mekonomen har gitt feil.

Nå er bl.a. auda mere kresen på denne enn disse gamle 124.

En av historiene ang mekonomen så ble det en sak av det da de mente de hadde satt inn org.sonde,men det var en med kun bosch nummer å ikke mb-nummer. Da de satte inn en med MB-nummer var problemet borte. Dette kan selvfølgelig være tilfeldighet selv om det ble skrevet om flere tilfeller.

Da det er sagt er det de med sonde fra biltema som ikke har hatt noen problemer.

Jeg prøvde den fra m111 og bilen ble nokså værre på tomgang og den backfirer mer en den gjorde med den gamle som var dårlig av før. Så jeg handler meg nok en ny en men igjen da, de orginale bosch  og mb lambda sonene er svin dyre forhold til de universale med samme del nr. som er halve prisen igjen, der må man lodde kontakten fra 4 polet mb kontakten igjen da om det lønner seg det eller å handle den orginale.

Som sagt, de koster ikke mer enn ca 800kr for bosch på ebay. Ikke fra Kina, men ekte bosch fra Tyskland. Er nok den samme som i org eskene fra mercedes. Tror ikke bosch produserer forskjellige kvalitet fot samme delenummer.

• 2 weeks later...