TAN1954 Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 En forunderlig sak med min W211 240T: Forhistorie: Parkerte med fullt rattutslag til venstre i P-hus. Etter start får jeg feil på svingbare lys, ABS, EPS. - Forsvant dagen etter ved start Måneder etterpå parkere igjen med fullt rattutslag til venstre i (samme) P-hus Etter start får jeg feil på ABS, EPS - Forsvant IKKE dagen etterpå. Kjører slik noen dager, er der hver gang jeg starter Feil på sensor-ring bakaksel og en ABS føler....byttes på verksted. Bytter også batteriet foran da det var indikasjon å at det var dårlig - Henter bilen på verksted. Alt er OK etter start Kjører 10 km og varselet for ABS, EPS kommer på. - Forsvant dagen etter ved start Men nå, hver gang jeg kjører 9 - 10 km etter start så kommer varselet på, men ikke på dager da jeg kjører kortere. Og når dette skjer....så pumper luftfæringen seg knallhard i løpet av et minutt, selv en Roadster blir myk i sammenlikning. - Verksted leser ut feilkoder igjen på sensoren i dag....jeg skal tilbake dit om en uke, men vi river oss alle i håret i dag... Så gjør jeg en test i dag: Starter opp , ingen feilmelding. Alt bra, fjøring bra... Kjører en kort tur fra jobben til (samme) P-hus og parkerer med fullt utslag til venstre. - Handler en time, starter opp....og før jeg når utgangen har jeg ABS og EPS feil igjen ! - Og fjøringen blir knallhard etter noen hundre meter Åndenes makt? Forhekset P-hus...? Det sies det også sitter en svingesensor i rattet.(?) Det siste halvåret har jeg hatt "Opp på bukk" symbolet som kommer når jeg passerer ca. 50 med mer/t...noe jeg tror skyldes at luftkompressoren er hårfint under 40s grensen....men kanskje det er noe annet...det kommer ALDRI på hvis jeg ikke kjører en km eller to... Bare et trykk på piltaster på rattet så er "Opp på bukk" symbolet borte og det gir heller ingen feilmelding... Kanskje noen har en forklaring / tips / teori.....? Jeg har ingen annen enn brudd/kortslutning som har noe med fullt rattutslag til venstre å gjøre...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 Jeg tipper på defekt styrevinkelsensor, men dette kan man normalt finne med diagnose. Den er relativt lett å bytte, jobben er gjort på under en time om man aldri har gjort det før. En DIY for å bytte sensoren: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=67857.0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bizflyer Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 Jeg har litt samme problem. Byttet begge ABS sensorene bak etter at den ga feilmelding på ABS, EPS og Servicebreak. Så gikk det greit i ei uke. Så er det som trådstarter. Etter å ha kjørt 5-10 minutter kommer feilmeldingene opp igjen. Parkerer jeg over lang tid (et par timer) så går det 5-10 min igjen før det kommer på. Parkerer jeg kortere tid kommer det nokså umiddelbart etter jeg starter å kjøre. Ryggesensorene mine ser også ut til å leve sitt eget liv. Når jeg rygger ut av p-plass løser 2 røde lys på hver side og en pipelyd kommer selv om det er fritt utsyn bak. Svinger jeg litt brått skjer det samme. Noen som har en ide om hva dette skyldes? Dårlig kontakt på abs-sensoren bak som jeg bytta for 2 uker siden? Kanskje klage på jobben de gjorde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted March 15, 2016 Share Posted March 15, 2016 Jeg har litt samme problem. Byttet begge ABS sensorene bak etter at den ga feilmelding på ABS, EPS og Servicebreak. Så gikk det greit i ei uke. Så er det som trådstarter. Etter å ha kjørt 5-10 minutter kommer feilmeldingene opp igjen. Parkerer jeg over lang tid (et par timer) så går det 5-10 min igjen før det kommer på. Parkerer jeg kortere tid kommer det nokså umiddelbart etter jeg starter å kjøre. Ryggesensorene mine ser også ut til å leve sitt eget liv. Når jeg rygger ut av p-plass løser 2 røde lys på hver side og en pipelyd kommer selv om det er fritt utsyn bak. Svinger jeg litt brått skjer det samme. Noen som har en ide om hva dette skyldes? Dårlig kontakt på abs-sensoren bak som jeg bytta for 2 uker siden? Kanskje klage på jobben de gjorde? De to røde lysene indikerer at det er feil med ryggesensor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TAN1954 Posted March 16, 2016 Author Share Posted March 16, 2016 Takk for tips begge to. De fikk ikke andre feil enn ABS føler og ring, på diagnosen denne uken, men i dag har det faktisk forandret seg og EPS og ABS og breakservice kommer på etter knapt en km kjøring. De får lese av igjen til uken, de var også inne på svingsensoren som en mulighet. Men hvorfor luftfjæringen blir knallhard...den er ikke logisk....og den virkningen hadde jeg ikke før jeg hadde den på verksted. Noe sier meg kortslutning til jord et sted... Jeg får gjøre et forsøk til på verkstedet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted March 17, 2016 Share Posted March 17, 2016 Hvem tok diagnose? Og med hva slags utstyr? Ved bruk av vanlig OBD2-feilkodeavleser får man ikke tilgang til alt, sånn hvis du har brukt det. På bilen min ble det lagret feilmeldinger fra styrevinkelsensoren da denne var defekt. Jeg synes det er rart at man ikke finner mer enn det du sier med diagnose.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TAN1954 Posted March 17, 2016 Author Share Posted March 17, 2016 Hei Kenneth, Diagnose ble avlest hos Mercedes verksted (Sportwagen), men utstyret kjenner jeg ikke. Så ut som et større system de hadde. Etter en rask og kort tur på motorveien i høy hastighet kom ABS og EPS på mye raskere tirsdag kveld, deretter virker det mer tilfeldig om det kommer på etter 0,2 km km eller 3 - 4 km. Men nå kommer jeg aldri så langt som 4 km kjørt før ABS og EPS slår ut og fjæringen så stivner til. I dag gikk faktis automatkassen i fri og motoren ned i tomgang når APS og ABS slo inn. Da rullet jeg i sakte kø innover ved Oslo. Litt småsvett før litt manuell giring "startet" girkassen igjen etter 4-5 sekunder og jeg fikk kjørt videre. Skjedde ikke senere i dag når varselet kom på. Fulle rattutslag med motor i gang trigger ingenting. Jeg tenker i baner som.... en løs ledning som noen ganger kortslutter til jord...eller vakkel i en sensor/ledning. Jeg hadde et lignende problem på min S-klasse med alle mulige bremse-varsler...kom og gikk....tilslutt fant jeg feilen: Kortslutning eller vakkel i førersidens sidespeil: Et slag på speilet og alle varsler på feil på blinklys- og bremser forsvant. Skal åpne og sjekke det speilet mer i sommer. Slike elektronikkvarsler er noe "herk"....ikke minst for lommeboken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.