Jump to content

Kjøpstips SL(129)


Tor Anton

Recommended Posts

Det viktigste er nok å sjekke at all leamikken i forbindelse med taket, og at det virker som det skal. Elektronikken her er dyr etter hva jeg har hørt. Ellers er dette en relativt tung bil. En 500 veier vel rundt 1900 kg så vidt jeg husker. Det kan nok føre til slitasje på hjuloppheng, spesielt om den har gått noen kilometer her til lands. Bærearmer må skiftes dersom kulene er slitt, da disse er sveiset på arma, f.eks.

 

Personlig har jeg prøvd en 280(M104). Motormessig synes jeg det er litt for knapt i en slik bil. Regner med det blir litt det samme med en 320. Synes ikke dette er en bil som skal piskes på høye turtall for at det skal flytte seg. Dermed er det beste motoralternativet 500(hvis du ser bort fra den tidligste modellen, som jeg tror har en variant av KE-jet'en), med det momentet den gir på lave turtall. 600 tror jeg du bør holde deg unna. På de tidlige 280 og 320 har vel heller ikke 5trinns automatkassa det beste ryktet.

 

Som du er inne på er ledningsnettet på motor en svakhet på både M104 og M119. I alle fall de tidlige modellene. Hvor skillet går er jeg usikker på. Noen sier 1996, andre senere. Uansett koster det ikke altfor mange kroner for nytt uoriginalt. Ellers er jo en løsning også noen kvelder med loddebolten og ledning med skikkelig isolasjon.

 

Ellers er det vel bare å google "kaufberatung r129" så får du nok opp en del info om du kan litt tysk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

280 og 320 er samme ulla. Ingen som er bedre eller dårligere enn den andre, det er i bunn og grunn nøyaktig samme motor, bare med litt forskjellig volum. Samme sterke og svake sider på begge to. Svakheten er vel primært motorledningsnett, gasspjeld og til en viss grad toppakning. Mange ganger er oljelekkasje i forkant oppe på motoren leppepakningen, ikke toppakningen.

 

500 kjenner jeg ikke noe mer til enn det jeg har hørt, men samme med ledningsnett her også, ellers skal den være solid. Er det ikke slik at de første hadde fordelere mens de siste fikk "moderne" tenningssystem?

 

600 har noen helt avsindige vedlikeholdskostnader om noe som er 600-spesifikt ryker, og etter min mening er det en kjedeligere motor enn 500. Selve motoren er solid, men det er mange 600-spesifikke deler som kan gi enhver slag og panikkanfall.

 

5-trinns automat av type 722.5 er ikke særlig bra. 5-trinns 722.6 er bra.

 

Ellers er jo bilen i bunn og grunn en slags blanding av W124 (understell/bremser) og W140 (motor/drivverk/utstyr), så mye som gjelder disse kan nok overføres til R129. Defekt tak er ikke billig å fikse.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel to "feil" som gjør at folk skygger unna V12 motoren, det ene er villigheten til prising på alle deler og arbe, og det andre er hvor mange mekanikkere finnes det i Norge som virkelig kan denne motoren og som kan gi den det den fortjener?

Jeg har vel ikke hørt så mye negativt utover det.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjenner til flere som har hatt 500E og sl600 samtidig å driftkostnadene, service og deler har vært mye dyrere på 600.

snakket med en på gol som sa at en ikke skulle snakke kostnader med å ha en 600 da disse var urimelig høye,men at lyd og kjøreglede gjorde opp for noe av dette  :D

Fra en mekanikers ståsted så var disse gamle motorene en risk å skru på da bl.a. ledninger ofte røk ved reparasjoner på ting og tang. Det er vel ikke bare kvaliteten på ledningene,men det + at det var mye varme i disse motorrommene.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt min 500SL I fire år og det største problemet har vært KE-Jetronic. Men etter en tur til Stadler så fungerer motoren 100%. Jeg har hatt mange med 300 og 500 på besøk men det som går igjen er at ingen har tatt seg rå til en skikkelig service på KE-Jetronic systemet.

 

Så mitt råd til de som skal kjøpe seg en R129 ta med en person som har en slik bil og legg inn 15-20 lapper for en sevice av KE-Jetronic systemet samt (pluggledninger, fordelerlokk, rotor) i budsjettet ved kjøp av R129.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vurderer selv å kjøpe en 129 men da en 600, ser det skrives mye om denne og blir for usikker. Er det noen som vet om denne skal gå på kun 6 sylindere ved tomgang? den jeg prøvde (ligger på finn nå) påstod det. Men jeg synes den gikk på 6 sylindere hele tiden da den brukte over 14 sek på 0-100. Ble skeptisk og tror jeg går for en 500.

Link to comment
Share on other sites

m120 motorer skal ikke gå på 6 syl. på tomgang. Da er noe feil.

Har selv prøvekjørt en slik å de skal ikke bruke 14sek på 0-100. Du merker kraften med engang.. Helt rå sak. Du skal bli presset ned i setet å når du når ca 60km/t følte værtfall jeg det at jeg plutselig ble trykket enda kraftigere inn i setet å den startet virkelig å skyte fart.

Skulle jeg hatt en r129 hadde det ikke vært noe annet m120 som ville vært akutelt.

Har også prøvekjørt en C215 (cl600) m137 motor. Rå sak det også. Men bilen/interiøret og det blir nok for nytt for min del.

Link to comment
Share on other sites

det er vel nok av spesifikke ting å komme med på m120 motoren som er endel mer "herk" enn en mindre m119.

og når det kommer til priser så er det også noe helt annet.

 

har vert borti ettpar m120..både i real life..og har også sett ettpar eksempler på diverse forum og youtube.

 

og bare problematikken med "miljø" ledningsnettet er ett problem som ikke bare potensielt er..men det ER dyrt.og ekstremt tidkrevende..og det er en ting som bør oppgraderes om man ser spor av oppløste ledninger.Dette gjelder faktisk ikke bare ledningsnett til selve motor..men også bak torpedo der som styreenhetene ligger.

 

Når det kommer til mekaniske ting på m120..så vet jeg ikke så mye om hva som pleier å gå galt..men det er en mye mer tungskrudd motor..da den er svær..og da krever mer plass i ett motorrom..som gjør at det blir TRANGT å komme til om det skulle være enten dynamo..eller vifte..eller vannpumpe..noe en nok kan risikere å komme borti nå som motorene begynner å bli eldre .

 

Det andre er jo at det er DOBBELT Av alt..det er liksom to spjeld..to luftmassemålere...osv osv osv..det er en utrolig komplisert motor..som gjør at ting naturlignok kan bli dyr å ha om en ikke gjør nok research på forhånd ...som gjør at en kan sjekke disse tingene før man kjøper.

 

men det er liten tvil om at lyden og bare NAVNET V12...er stas ..og i en r129..så er det jo nydelig med en v12...selvom det nok mest "fornuftige" ville vert å ha en m104 motor i.kanskje tilogmed en sliter av en m103.. og i neste omgang kanskje en m119

 

men det er nå bare min mening :)

Link to comment
Share on other sites

har forøvrig lenge hatt lyst på en R129 sjøl..da jeg synes det er den fineste to dørs/to seters cabrioleten som noen gang er laga..som er god blanding av ny og gammel teknologi..som gjør at det er en bil man faktisk kan ha uten å bli ruinert på mange måter. viss man da ikke får seg en 600 med maks uflaks av antall feil :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...