Jump to content

Kjøpt bil med "oppdatert SBC" i servicehistorikken

Lars77

Recommended Posts

Hei!

For ett år siden kjøpte jeg meg en W211 220CDI, 2004 modell.

Bilen har komplett servicehistorikk fram til jeg kjøpte den, alt fra BOS Skien.

I november 2012 har forrige eier vært inne med "Service brake lyser", på 177758km:

Korttest, utføres.

SBC Oppdatert"

Dette kostet rundt 900kr. Hva er det de da konkret har gjort? Betyr det at jeg ikke trenger å bekymre meg for SBC-trøbbel på en god stund enda (kjerra har gått 225k nå).

Hei.

Denne ville jeg sjekket litt nøye. I utgangspunktet er det 5 mill aktiveringer. "Oppdatering" gir 2 mill til. Etter det skal enheten byttes eller overhales.

Hvor mange km den holder varierer veldig. Noen er på bremsen hele tida, andre nesten aldri.

umulig å si "hvor lenge" du er fri for SBC trøbbel

Men det som egentlig skjer er at SBC enheten er programert med antall "timer" "gå Tid" ....etter dette så får du en "service brake" varsel

Dette er laget sånn for å sikre funksjonen i selve pumpa inni SBC enheten.Den skal ikke gå lengre enn så og så lenge.

Det er da en ny oppdatering som bestemmer om den aktuelle enheten i din bil kan gå "lengre" tid før "pumpa inni SBC enheten er "utslitt"

Det er "ofte" at det går med kun en oppdatering av softwaren...dette gir deg "ekstra tid" ,men det er på en "korrekt" måte.

Er ikke noe å bekymre seg over før du evnt får varsel igjen.

SBC "problemene"  vil du alltid ha så lenge du har SBC i bilen.På ett eller annet tidspunkt så må du nok skifte SBC enheten i bilen din..men ingen poeng i å gruble på når det skjer.