Jump to content

Recommended Posts

Posted

Av og til (oftere og oftere) i det siste har bilen vært veldig tungstarta, og når den først har starta lyser ASR og ABS lysene konstant.

Men om den starter fint på første forsøk lyser desse lysene ikkje. Ka kan grunnen til dette startproblemet være. Det er mulig dette kun skjer ved kald start, for når motoren er varm starter den fint. Men har det vært startproblemer ved kald start, lyser abs og ASR lys sjølv om motoren blir starta og stoppa med varm motor.

Sikkert veldig vanskelig å skjønne ka eg meiner, men all hjelp og tips mottas med glede.

Posted

Overspenningsrele eller dårlig batteri eller dårlig kontakt ett sted! Sjekk jording og ellers alle kabler mellom dynamo og batteri. Mye rare feil på Mercedes ved dårlig batteri/strøm eller lignende.

På min gamle bil,en W124,230E,så lyste ABS lampa konstant etter oppstart,når jeg hadde dårlig med strøm.Fant ut at en celle i batteriet var kortsluttet.Byttet batteri og alle feil forsvant.

Posted

Jaja det måtte jo komme, det er vel standardsvar at oversp rele er gåent, hehe.

Eg kan jo åpne det å kikke litt. Er det mange forskjellige typer rele på markedet eller er det kun ett med en og ett med to sikringer.

Har nok av 124 eg kan låne fra. Kan jo ta fra min 230, er det samme så lenge antall sikringer er likt?

Ellers så begynner eg å lure litt på om det kan være to feil som tilfeldigvis kom samtidig. En på ABS/ASR systemet og en med kaldstart.

Posted

Om ABS/ASR slår seg av samtidig er det som oftest en av 3 feil.

Lav ladespenning, feil på ABS-sensor eller som de nå har nevnt feil på OVP-releet. (det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt når jeg har snakka med deg tidligere. dumme meg. :/ )

Ifølge min EPC skal 300TE ha 201 540 37 45

Posted

Har nå sjekket litt.

Sikringen på releet var i orden.

Fikk start på motoren etter litt kjør med starteren, endel faktisk.

Målte spenning på batteriet før, under og etter start. Målinger med litt lunk i motor.

12,5v før start og 14,3v med motor igang.

Målte spenningen med et Fluke instrument som kan registrere max/min samt gjennomsnitt.

Den laveste verdien var 9.90v, regner med at det var når starteren gikk.

Varsellysa lyste etter at motor var starta.

Så stoppa eg og starta den et par ganger til og da var laveste verdi 10.10 når starteren slo inn.

Varsellysa lyste fortsatt når motor gikk.

Posted

Men kan eg bruke et rele fra 230e,e320,e220,300ce(den har to sikringer, min 300 har bare en)

Kanskje der problemet ligger? Uoriginal OVP?  Min har 2 sikringer og er original, aldri hatt noe trøbbel av noe som helst slag av det du sliter med.

Posted

Mulig det. Eg trur faktisk svogeren (300ce) min har et rele med 2 sikringer liggende.

Ka er forskjel på rele med en og to sikringer egentlig? Eg har en på begge bilene, brodern har en på sin 94 E320 og svogern har to på sin 300ce. Og ut i fra det delenummeret som du posta,Eivind, så er jo det et 201 nummer.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...