Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min Mercedeshistorie starter tilbake i 1988, da jeg med god hjelp av min far pusset opp min første bil, en '64 Mercedes 220S:

YfRhM.jpg

Denne bilen levde nok et relativt hardt liv som ungdomsbil og med noen bakaksler på samvittigheten kan jeg signere på at de ikke tåler all verdens...

Motoren fikk etterhvert overhalt topp, som medførte at blokka sa takk for seg og etter et kjapt motorbytte hadde bilen fått seg en 250 motor fra en /8. Med toppdeksel og forgassere fra den gamle 220'en var det ikke mye som "sladret" om motorbytte.

Bilen gikk ganske godt og hold følge med XR3i hvertfall opp til 140 :)

Ikke mange bilder fra denne utover dette:

Dca7J.jpg

Posted

Etter noen år ble den solgt til fordel for noe som brukte litt mindre bensin, og deretter fulgte en broket historie med mye rart, '73 Passat (med M3 bredding), delebil til passaten, Volvo 244 (med 264 front)Toyota Model F (vare), Honda Civic, Volvo 760 GLE, Daihatsu Charade turbo (1,0 3 cyl bensin), Volvo 480 ES, Opel Asta 1,6 16v Comfort business line + (firmabil), Ford Mondeo 1,8 (2. gir for å holde 80+ opp skulleruddumpa med Campingvogn), VW Sharan (automatbytte på hver 90'), Mitsubishi Galant GLSi 4x4 (ombygd til GTi 4x4), et par delebiler til Galanten, Mitsubishi SpaceStar 1,3 (med senk og 17") Renault Grand Scenic (til tross for ryktet har den bare gått og gått) og Mitsubishi iMiev (mjau'en)

Midt inni her fikk vi av min far en 200 automatic med lav kmstand i bryllupsgave, men med etter hvert tre barn, hus og anna ble det aldri tid til å fikse den opp, kom ikke lengre enn å bytte calipere rund baut på nærmere 10 år:

O1Xtv.jpg

Baksetet var nesten ikke brukt:

GCsfS.jpg

Og masse dokumentasjon:

Ql5Eo.jpg

ueSvJ.jpg

Satt på henger for transport til Skien:

ziVDH.jpg

MDtlf.jpg

Ble byttet i noen penger og prøvetur med disse:

mqZvg.jpg

DcIpn.jpg

Fellalli og AMG E55K

Den E55K'en var virkelig noe for seg selv, skikkelig dr. jekyl og mr Hyde :)

Posted

Grunnen til at 200'en ble solgt var at far min truet med å selge denne:

gCKV9.jpg

Kunne ikke la den gå ut av familien, og 2 gamle biler på gårdsplassen var ikke helt i henhold, så da måtte 200'en gå.

250'en er registert og kjørbar, selv om den går på 5,5 cylindere og en stund hadde den en fiiiin James Bond effekt, Bremsepumpa lakk og bremseveske rant inn i bremseservoen, når en trykket på pedalen ble dette via vacumslangen pumpet inn i motoren.. Ikke mulig å se lysa på bilen bak i tett kø i Vålerengatunellen... Den har fått ny pumpe og ny bremseservo og går gjennom EU relativt greit. Frøkna på 10 vil bli kjørt i den til alle bursdager (i sommerhalvåret) så derfor kalles den Bursdagsbilen.

Oppdaget nå at jeg ikke har noen skikkelige bilder av den i nyere tid utover dette:

0hcJi.jpg

Noen dårlige bilder av interiøret:

xBFs0.jpg

1KcGo.jpg

5ZJzp.jpg

Og et dårlig bilde utvendig:

oCsXZ.jpg

Skikkelige bilder av denne blir pri denne sommeren :)

Bilen har skinn, originale (men ettermonterte nakkestøtter), elektrisk soltak, 5 gir noe rust og en motor som bruker i overkant med olje.

For rundt 10 år siden ble den lakket opp på nytt etter en mindre skade, men noen bobler og klarlakken flasser.

Noen mener den har feil ratt, (skulle hatt et tynt ett) og enklere baklykter:

BDkYl.jpg

Men det er slik bilen alltid har vært i familiens eie så det blir nok beholdt :)

Merk "tidsriktig" 3 baklys, montert en gang på 80-tallet...

Posted

Så kommer ny-bilen, som vel må kunne kalles et rullende prosjekt.

OdDtI.jpg

6fwNg.jpg

Taxi-kjørt '07 Viano 220 CDi 4Matic med 400.000 på telleren.

Bilen ser ganske bra ut, men nærmere inspeksjon avslører at den svarte lakken er kastet oppå den originale sølv. Noen småting med rust rundt håndtaket på bakluka og nedkant av dekselet for dieselpåfylling, men hjulbuene bak ser bra ut, trenger riktignok et strøk lakk i steinsprutsonen. Bremser og hjuloppheng er bra, motoren virker OK, men turboen er slapp og lekker litt olje, Automatkassa oppfører seg eksemplarisk, (bortsett fra ved pådrag på lave turtall da den nok hadde forventet at turboen skulle ha levert mer luft).ingen vibrasjoner og bilen ligger støtt på veien. En stor fordel er skyvedør på begge sider.

Et mer alvorlig problem er en skrapelyd i drivverket, en hzzzhhzz lyd som følger bilens fart fra 0, misstenker fordelingskassa men Kenneth hos Berg Automatservice var ikke helt sikker på det. Regner med at han får lyttet på lyden i morgen, så da vet jeg kanskje mer.

Ellers har bilen 8 seter i sort skinn, Ambiente interiør med skinn i dørsider, liksom (?) tre i dashbord, store radioen med telefonstyring (pr kabel??!?!!) og ekstra høy bakkeklaring.

Det meste av søm i rattet har revnet, så jeg får prøvd meg som skredder og førerstolen har en revne, ellers virker inredningen veldig bra. Klimaanlegget klarer å holde mer jevn temperatur enn det meste annet jeg har kjørt i det siste :)

zDLH5.jpg

Fuby6.jpg

Q0DvA.jpg

1YTkG.jpg

Alle bilder fra annonsen.

Bilen var annonsert med CC, men den har ikke CC og ifølge Mercedes Norge Varebil har motoren min med kode OM646 ikke engang støtte for CC, litt kiipt...

Bilen har Webasto med styring fra bilens kjørekomputer, men pumpa er trolig defekt...

Følgende kjente feil (inklusive de allerede nevnt) har jeg notert meg så langt:

Lyder fra drivverk

Slapp turbo + oljelekkasje turbo

Rift førerstol

Søm til ratt

Vannpumpe Webasto

Armlener baksete

Plast rundt spak for å legge bakseter bakover

Lekkasje spylerveskedunk

Bakrutepusser

Stopper for luftestilling høyre bakvindu (går opp, men lar seg ikke lukke igjen før åpning har "timet ut")

Koppholdere bak

Deksel rundt innvendig døråpner bakluke

Dørstoppere begge sider "klikker" under åpning/lukking

Takantenne bak er knekt i foten

Lys i klimastyring

slakk viftereim

Flasset lakk i skjøter/overganger

Slappe gassdempere bakluke

Starter slår ikke alltid inn

Lekk spylervesketank (tidligere eier har kjøpt ny, men ikke montert)

Prisen var, hvis den hzzzz'n er billig å fikse trivelig, og selv med en del kostnader bør det være mulig å selge uten tap, men alt er vel dyrere enn man tror, og bil noe man taper på uansett :)

Totalt sett trives jeg veldig i vår "nye" bil, selv med en del feil og mangler :)

Posted

For dere som er vant til Merc er det nok ikke noe spess, men den er utrolig stødig på veien, med stor bil og ekstra bakkeklaring på grunn av 4Matic'en ser du over det aller meste.

Ser til og med ned på de med "vanlig" Viano.

400' merkes ikke overhodet (bortsett fra slapp turbo og ulyd), ingen knirk, girhendelen går akkurat slik en forventer og bilen ser jo fremdeles nesten ny ut :)

Bilen er den "mellomlange", på 499, den lange er 520, og den måtte jeg nok gjort noe med arbeidsbenken i garasjen for å få inn. Nå kan jeg kjøre inn uten å være redd for å ta borti noe, men har ikke mer enn 10 cm mellom hengerfeste og garasjeport.

8 voksne sitter helt greit i bilen med bagasje for en sydenferie, men det blir nok ikke helt plass til 2 ukers skiferie for alle 8 :)

Edit: Baksetene står på skinner og kan skyves frem og tilbake. Setene (1+2) kan også tas ut (den 2-seteren må en være to for å løfte ut) enkeltsetet er nok tyngre enn de som står i første og andre generasjon av VW Sharan.

Det er også mulig å snu andre seterad (beltene er integrert i setet) slik at en kan tilby pokerlag på ferieturen :)

Posted

Fine biler, Jafo!

Jeg liker å se at gamle biler brukes, de råtner fort hvis de står for mye!  :D

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Vianoen var innom Bergs automatservice idag, og de var heldigvis ganske sikre på at hzzzzhzzz lyden ikke var relatert til hverken, automat, fordelingskasse, frontaksel eller bakaksel men rett og slett bakre oppheng av mellomakselen, som jo må sies å være en av de desidert rimligste feilkildene :) Måtte vist presses på plass så da valgte jeg å takke ja til en time i morgen, så da håper jeg at jeg får tilbake en betydelig mer stillegående Viano.

Nesten litt ergerlig at jeg ikke oppdaget det selv når jeg var under, røsket i fremre del av akselen (foran fremre oppheng) uten å kjenne noe særlig slakk, og har ikke merket noen form for vibrasjoner i bilen.

250'en brukes med et stort smil hver sommer.

I fjor fikk den prøve seg som trekkdyr for vår veteran campingvogn, en '79 Tabbert - Karolivogn er det vel noen som kaller disse gamle Tabbert'ene:

i3jYT.jpg

Bilen var godt vant til å trekke henger i sine yngre dager, men dette ville den ha seg frabedt.

Ekstra vekt => ekstra mye pådrag => ekstra mye varme + en termostat som ikke ville åpne helt opp = ekstra mye røyk, tåkelagt campingvogn og ikkeeksisterende tomgang.

Noen som har forsøkt å rygge på plass en campingvogn rundt en 90 graders sving i litt bakke med fotbrekk uten tomgang? kort sagt: "en interessant opplevelse"...

Turen gikk forøvrig til nærmeste vekt for å se hvor mye/hvor lite vi eventuelt kunne ha med oss på tur og resultatet var heller nedslående for tillat hengervekt på Mercen...

Posted

Haha, det høres ut som du har vært oppe til 'Campinglappen'! Du får være snill med gamlingen og overlate trekking til Vianoen!  :D

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

...

Bilen var annonsert med CC, men den har ikke CC og ifølge Mercedes Norge Varebil har motoren min med kode OM646 ikke engang støtte for CC, litt kiipt...

...

Her tror jeg de som sitter på Mercedes sin Facebook har surret litt eller svart på feil spørsmål.

OM646, er koden for 220 CDi motoren som ble introdusert i 2003 Motoren ble i 2010 erstattet av OM651 (med 163 hk fremfor 150).

Så at det ikke skulle være mulig med CC på OM646 kjøper jeg ikke, særlig når de aller fleste av Viano'ene på Finn fra 2006-2008 og alle med 4-matic har CC hvor alle bruker OM646 motoren...

Mulig at man fikk noen snik-utgaver av OM646 med 88hk eller noe i 2010 som ikke kunne ha CC kan være en mulig forklaring på svaret jeg fikk.  FÅr trille innom en forhandler å sjekke litt mer :)

Posted

Tror jeg bare benytter Rolls Royce terminologien: Tilstrekkelig :D

Den tankes når den er tom og med stoor tank går det på noen kroner.

For å være ærlig så har jeg ikke målt :)

Posted

220'en har ifølge vegvesen.no byttet navn til X-2200 og ble registrert i distrikt Brekstad for 10 år siden. Status avregistrert siden 02.07.97

200'en fant jeg ikke noe på, men kan jo skyldes at reg nummeret 16-42-69 ikke helt følger "dagens standard". Bilen ble satt på et stort tørt lager og bør ha en stand som gjør at den burde kunne sees på veien igjen.

Posted

Det var en flott og kledelig vogn til den fine bilen  :D Hvordan er forbruket på den med og uten vogn?

Vogna har blitt brukt hvert år siden vi kjøpte den i 2013 og ga den en lett renovering før første tur.

Tar med noen bilder av den tatt rett etter renovering:

pGZI8.jpg

Polert utvendig. "Såpestykkefelgfene" som stod på er byttet til noen litt mer "kantete" som passet bedre i mine øyne.

E6f1T.jpg

Alle speil hadde kledelig strietapet som ble fjernet og speilene malt opp i hvitt. Campingkunst kjøpt fra Kina.

YaRl.jpg

Alt av tekstiler innvendig skiftet, den hvite fargen på putene matcher fargen på speilene.

Siden vogna er fra 78, har jeg tenkt tanker på å bytte til en bil fra rundt der som kunne passe som trekkvogn, men det er ganske greit å vite at kjøregreiene fungerer når man er på ferie (om da en snart 10 år gammel Viano med 400k på telleren er riktig kan trolig diskuteres...)

Posted

Fikk endelig igjen Vianoen idag, kart og terreng stemmer ikke så først på det femte lageret fant de et i riktig dimensjon. Hvis noen siden skulle trenge lager til akkurat denne bilen er det et 32 mm lager som trengs.

Så da er hhhzzzhh lyden borte, men den kamuflerte bare litt bakaksellyd, som ble betydelig mer merkbar uten hzzhzz'en på toppen. Skal prøve oljeskift og no tilsetning før jeg går videre med bytte/overhaling...

Noen med gode tips til olje/tilsetning for en Viano-bakaksel?

Posted

Hehe, nei, har da folk til slikt  :lol:

Er nok hjemmefrontssjefen som står for det, fargevalget skal jeg påta meg skylden for :)

Posted

Mulig det er variasjoner som avgjør om det er mulig eller ikke, men Steve 'MBenzNL' har da ettermontert original CC på både sin egen og andres Vito/Vianoer. Såvidt jeg husker var det bare å montere hendel og kode det inn. Send ham en Mail på mbenzl@gmail.com for å sjekke om han kan hjelpe deg :-)

CC på hans Vito 109CDI er forøvrig praktisk for å sikre full fyring på autobahn; med en toppfart på 140km/h er det bare å aktivere på 150-160km/h i nedoverbakke, så fikser bilen resten :-D

Posted

Var innom min lokale MB forhandler igår, han klarte ikke å finne noen grunn til at bilen ikke skulle kunne ha CC. 2600 + et par timers montering for nytt.

Posted

Skiftet olje på centerdiffen til Vianoen i går. Olja var tyntflytende, men ganske svart.

Magneten på tappepluggen var full av spon, selv om Berg mente at det ikke kom noe (u)lyd herifra, så må vel det kunne kalles litt bekymringsverdig.

Oljeskift gjorde hvertfall ingen forskjell på lyden i bilen, på desibel'en nøyaktig det samme som før oljeskift.

• 4 months later...
Posted

Historien med bilens ulyder viste seg å ha en enkel forklaring, selv om det var litt knot å komme dit.

Jeg startet med å bytte bakaksel (til en brukt en):

S8tQ0.jpg

Overraskende enkelt å bytte på denne bilen. Mulig å vri den slik at stikkakslingene kan trekkes ut uten å demonteres.

Uten videre bedring av lydbildet.

Så kom våren og sommerdekkene på, og vips var lyden borte. Det viste seg at vinterdekkene hadde stått på mens bilen hadde hatt feil på hjulstillingen og et av dem var ekstremt skjevslitt slik at lamellene på det var nærmest 3-kantet, og lagde ulelyd...

Gleden ble kortvarig for snart begynte turboen å fungere så dårlig at bilen gikk i "limp mode". Det viste seg at den i tillegg til å renne olje hadde spjeldene for variabel turbogeometri 100% stuck. Fikk kjøpt en brukt turbo billig (sammen med en del andre deler) hvor spjeldene gikk som de skulle, men en tydelig turbolyd avslørte at denne også hadde gått noen mil, så løsningen ble en turbo Cartridge fra ebay som var utrolig enkel å montere. Bare å plukke av fremre delen på turboen, og skru en 5-6 skruer:

MCgU8.jpg

Ble en helt annen bil å kjøre :) men (alltid et men :( )

EGR feilmeldinger...

Leter frem EGR ventilen (helt innerst på motoren på venstre side) og joda den er skrudd med Torx muttere. Et nytt verktøysett senere er den ute (også overraskende enkelt), renset, smurt og remontert, og så O2 sensor feilmeldinger, som sa at bilen gikk "lean" mens den i praksis spydde ut sort-røyk (som muligens var årsak til nedsoting av turbo og EGR).

Ny sensor bestilt og fikk selvsagt feil.. Var tilbake på Mekonomen morgenen etter og de bestilte opp en ny som kom klokka 14:00, klokka 16:00 kom svigers som skulle låne bilen og den nye sensoren ble montert mens de ventet.

Turen svigers hadde til Sverige gikk uten en eneste feilmelding. ENDELIG tenkte jeg, men (igjen) på vår feiretur med Campingvogn kom vi til Elverum før motorlampa lyste igjen.

Nye EGR meldinger (F*&¤%&¤#&N)

Nytt Torx muttersett kjøpt inn (Med 25 års genommsnittsalder på kjøregreiene har jeg med en del verktøy, med det første torx settet ble jo selvsagt ikke med) og EGR ventil igjen demontert.... *HEI, vent litt, var ikke denne kontakten litt løs da, joda Kontakten hadde ikke klikket i lås og hadde sklidd langt nok ut til å gi mer eller mindre sporadiske feilmeldinger *

Etter kontakten ble satt skikkelig på (tydeligvis en svakhet (når bilen har høy kmstand?)) var det stilt, men (igjen) under feilsøking så jeg også meldinger som tyder på at vacumpumpa til turbospjeldene ikke alltid gir nok... så det blir nok mer som må byttes før ting er 100% på stell...

Utover det er Viano 4-Matic en perfekt bil for vogn. Ingen fuktig campingplen for sleip, sterk nok til å holde følge med trafikken opp de bratteste bakker og tung nok til at vogna skjønner at det ikke er vits i å finne på noe tull :)

YVjuv.jpg

Før ferien fikk jeg også lappet hullet i førersetet med 3M's sett for slikt. Plassering og strekk (og muligens kompetanse) gjorde nok at det ikke ble strøkent, men det stoppet hvertfall videre revning.

Nye lyktespylerdeksler ble bestillt, lakkert og montert.

I ferien fikk jeg også ånden over meg og tråklet sammen skinnet på rattet igjen.