Jump to content

Recommended Posts

Posted

husker ikke om d er 5 eller om d var 5.1  mn den kan IKKE blandes med noen andre bremsevæsker!

 

Det er Dot 5 som ikke under noen omstendighet kan blandes med andre typer bremsevæske.

Posted

dot 5 er silikonbasert og må ikke blandes med noen av de andre typer bremsevesker.

hovedforskjell ellers mellom dot 3 og dot 4 er renhetsgraden, der dot 4 har mindre vann i seg.

dot4+ har høyere kokepunkt, ofte opp mot, og over enkelte av dot5.1, brukes ofte på nymotens bremse systemer som f.eks sbc, og nyere abs systemer.

dot5.1 brukes ofte innen racing. har også høyt kokepunkt.

største forskjellen mellom dot4+ og dot 5.1 idag er forskjellen mellom viskositeten, der noen anbefaller å bruke 5.1 vist systemet skal oppereres i arktiske strøk.

 

på enkelte gamle/veteran biler så bør en unngå å bruke dot5.1, da det har vist seg at denne kan være såpass kraftig at o-ringer og slanger kan gå i oppløsning (vist bremsesystemet ikke har vært overhalt i nyere tid)

 

på mange biler står det enten i motor rommet, evt på bremsevæske beholder/tropp til bremsevæske beholder hvilken type bresevæske som skal brukes.

 

ellers: http://www.epicbleedsolutions.com/resources/faq/difference-between-dot4-and-dot51-brake-fluid/

Posted

Tips for bytting av bremsevæske:

Gå på apoteket og kjøp en diger 40ml sprøyte (plass til ca 50ml), og en passe lengde oljebestandig plastslange (Biltema) som passer på nippelen på bremsekaliperen. Sett på slangen på sprøyte og kaliper, løsne nippelen og sug!

Sprøyten er stor nok til å suge fra bremsevæskebeholder til fjerneste kaliper (høyre bak), og du kan stoppe underveis, skru igjen nippelen på kaliperen og sjekke nivået i bemsevæskebeholderen når det passer.

En veldig enkel løsning for å bytte bremsevæske helt uten bistand!

 

(det leveres faktisk tilsvarende som originalverktøy fra Chrysler!)

 

Med vennlig hisen, Olaf

Posted

Bruker selv en motive powerbleeder. Vell verdt pengene hvis man holder på mye alene da man kan lufte bremsene helt alene uten mye tull. Man har bare bremsevesken på flasken skrur slangen på beholderen under panseret så pumper man trykk på flasken. Da er det bare å gå å løsne på et og et hjørne i slengen.

 

http://www.ebay.com/itm/Motive-Products-European-Power-Brake-Bleeder-w-Adapter-PN-0100-/271887389937?hash=item3f4dc054f1:g:D74AAOSwl9BWGMMz&item=271887389937&vxp=mtr

Posted

Dere har alt for mye penger!  8)

Jeg kjøpte alt tilbehør for godt under en 50-lapp!  :lol:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

så all bremsevæske er garantert byttet ut etter 50ml?  :)

Posted

Nei, jeg uttrykte meg kanskje feil, du får plass til bremsevæske fra beholder til ett og ett hjul i sprøyta. Poenget var at den skal være stor nok til den største lengden i ett sug, fra beholderen på venstre side i motorommet og helt tilbake til høyre bakhjul. Ved bytte av kun bremsevæske uten å bytte veldig slitte klosser, er det jo max volum i kaliperen, så da kan det hende at du må gjøre det med to sug, men da må du jo fylle på mere væske underveis også. Er du i tvil, kjøp en enda større, de er jo billige!  :D

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...