Egil A Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Skal bytte bremsevæske i en 300E W124 1991. Hva skal jeg bruke og hva er forskjellig på 4, 4+, 5 og 5,1? Quote
Hans Kåre Isdal Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 det einaste eg ser er at 5 er med den som ikkje tar til seg fukt. og er brukt i rally biler og banebiler og slikt. pga. at dei ikkje mister effekten i høg varme. 4 er vanlig type. Quote
alelys Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 husker ikke om d er 5 eller om d var 5.1 mn den kan IKKE blandes med noen andre bremsevæsker! Quote
Eirik Tømmerås Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 Dot4 er "vanlig" bremsevæske og er kompitabel med dot3 som var før. Quote
KennethJ Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 husker ikke om d er 5 eller om d var 5.1 mn den kan IKKE blandes med noen andre bremsevæsker! Det er Dot 5 som ikke under noen omstendighet kan blandes med andre typer bremsevæske. Quote
Norsk Kamelutleie AS Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 Bruk den som Mercedes anbefaler, enkelt og greit 😊 Quote
carlsson w211 Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 dot 5 er silikonbasert og må ikke blandes med noen av de andre typer bremsevesker. hovedforskjell ellers mellom dot 3 og dot 4 er renhetsgraden, der dot 4 har mindre vann i seg. dot4+ har høyere kokepunkt, ofte opp mot, og over enkelte av dot5.1, brukes ofte på nymotens bremse systemer som f.eks sbc, og nyere abs systemer. dot5.1 brukes ofte innen racing. har også høyt kokepunkt. største forskjellen mellom dot4+ og dot 5.1 idag er forskjellen mellom viskositeten, der noen anbefaller å bruke 5.1 vist systemet skal oppereres i arktiske strøk. på enkelte gamle/veteran biler så bør en unngå å bruke dot5.1, da det har vist seg at denne kan være såpass kraftig at o-ringer og slanger kan gå i oppløsning (vist bremsesystemet ikke har vært overhalt i nyere tid) på mange biler står det enten i motor rommet, evt på bremsevæske beholder/tropp til bremsevæske beholder hvilken type bresevæske som skal brukes. ellers: http://www.epicbleedsolutions.com/resources/faq/difference-between-dot4-and-dot51-brake-fluid/ Quote
Olaf Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 Tips for bytting av bremsevæske: Gå på apoteket og kjøp en diger 40ml sprøyte (plass til ca 50ml), og en passe lengde oljebestandig plastslange (Biltema) som passer på nippelen på bremsekaliperen. Sett på slangen på sprøyte og kaliper, løsne nippelen og sug! Sprøyten er stor nok til å suge fra bremsevæskebeholder til fjerneste kaliper (høyre bak), og du kan stoppe underveis, skru igjen nippelen på kaliperen og sjekke nivået i bemsevæskebeholderen når det passer. En veldig enkel løsning for å bytte bremsevæske helt uten bistand! (det leveres faktisk tilsvarende som originalverktøy fra Chrysler!) Med vennlig hisen, Olaf Quote
modzona Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 Bruker selv en motive powerbleeder. Vell verdt pengene hvis man holder på mye alene da man kan lufte bremsene helt alene uten mye tull. Man har bare bremsevesken på flasken skrur slangen på beholderen under panseret så pumper man trykk på flasken. Da er det bare å gå å løsne på et og et hjørne i slengen. http://www.ebay.com/itm/Motive-Products-European-Power-Brake-Bleeder-w-Adapter-PN-0100-/271887389937?hash=item3f4dc054f1:g:D74AAOSwl9BWGMMz&item=271887389937&vxp=mtr Quote
Eirik Tømmerås Posted March 3, 2016 Posted March 3, 2016 Har en vacuumlufter fra Biltema. Brukte den sist til å lufte koblingen på 190´n, kjempeenkelt når man er alene å holder på Kobler den bare til trykkluft og så blir det vacuum(???) Quote
Olaf Posted March 3, 2016 Posted March 3, 2016 Dere har alt for mye penger! Jeg kjøpte alt tilbehør for godt under en 50-lapp! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
alelys Posted March 3, 2016 Posted March 3, 2016 Dere har alt for mye penger! Jeg kjøpte alt tilbehør for godt under en 50-lapp! Med vennlig hilsen, Olaf så all bremsevæske er garantert byttet ut etter 50ml? Quote
Olaf Posted March 3, 2016 Posted March 3, 2016 Nei, jeg uttrykte meg kanskje feil, du får plass til bremsevæske fra beholder til ett og ett hjul i sprøyta. Poenget var at den skal være stor nok til den største lengden i ett sug, fra beholderen på venstre side i motorommet og helt tilbake til høyre bakhjul. Ved bytte av kun bremsevæske uten å bytte veldig slitte klosser, er det jo max volum i kaliperen, så da kan det hende at du må gjøre det med to sug, men da må du jo fylle på mere væske underveis også. Er du i tvil, kjøp en enda større, de er jo billige! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Recommended Posts