Jump to content

Nokian innrømmer juks i dekktester

FrodeS

Recommended Posts

Trådstarter hopper glatt over at Continental også har innrømmet juks. Men det har ingen innvirkning på Naf´s dekktester da de kjøper dekk hos forhandler.

Jeg kjøpte mine første Hakkapelliita i 1983 og allerede da var det kjempegode dekk. Så ble det noen år med Gislaved som da om mulig var enda bedre, hvertfall til den biltypen jeg kjørte da. De gode nordiske dekkmerkene Gislaved sammen med Viking dekk er nå kjøpt opp av Continental, og i hvertfall Gislaved er et billigmerke i Continentalgruppen fikk jeg opplyst da jeg henvendte meg til NAF etter den siste dekktesten. Så nå er det tilbake til Hakka igjen, denne gang Hakkapelliita 8 på 190´n, fantastiske dekk...

Conti ble vel bustet for juks for 10 år siden eller så. Det tror jeg de fleste har fått med seg.

Denne gangen var det Nokian, og det er ganske nylig. Sikkert gode dekk, men trist at de begir seg ut på juks.

Syns tester av slikt er tull uansett...

Kjører med dekkene som jeg selv ble mest overasket over.

Lite som sitter på humpete is med vann på.. Slikt føre jeg har vintern gjennom.

Tror de aller fleste som tester ting jukser med ett eller annet, kommer jo mer å mer frem nå så VW ble oppdaget.

Dekktester er vel ikke tull? Er jo greit å vite hvilke dekk som scorer best på hvert felt så kan man jo kjøpe dekk etter de forholdene som er der man befinner seg. F.eks er det noen som setter kjøring på bar asfalt høyest, men som ikke kan kjøre på sommerdekk hele året da det er dager med snø også.

Og så er det noen som bor som meg og trenger det beste på snø...(vi har omtrent ikke is her da det høvles så grundig på snødekket at enten er det snø eller, når mildværet kommer så er det bar asfalt :) )

Derfor har vi piggfrie på E´n, og kona ville ha pigg på den lette 190´n.

Synte også dekktester er bra, jeg har ikke råd til å gå og kjøpe en haug med dekk for å finne ut hva som funker...

Dekktester er vel ikke tull? Er jo greit å vite hvilke dekk som scorer best på hvert felt så kan man jo kjøpe dekk etter de forholdene som er der man befinner seg. F.eks er det noen som setter kjøring på bar asfalt høyest, men som ikke kan kjøre på sommerdekk hele året da det er dager med snø også.

Og så er det noen som bor som meg og trenger det beste på snø...(vi har omtrent ikke is her da det høvles så grundig på snødekket at enten er det snø eller, når mildværet kommer så er det bar asfalt :) )

Derfor har vi piggfrie på E´n, og kona ville ha pigg på den lette 190´n.

Man må ha mange ting i hue når man leser dekktester. Det er klart at hvis testfolka kontakter fabrikken for å få dekk til test, så er det ikke akkurat annen og tredjesortering de får.  :lol:

En annen ting er vekttall de ofte bruker. Her kan det ofte skraltes og valtes så man kan velge vinner med litt jobb.

Det som hadde vært moro å sett er en sammenligning på dekk som er halvslitt.

Ikke tvil om at de har en helt egen type cord i sine dekk...... Fantastisk å klare over 335 tusen kilometer i timen...  :D Ref tekst under bildet på siden som det ligger link til lengre opp i tråden... Sikkert ikke mange pigger igjen etter den turen.....  :D

"IKKE JUKS: Testfører Janne Laitinen satte verdensrekord på is på Nokian-dekk med 335.713 kilometer i timen på den Botniske Viken den 15. mars 2013."