Tommeln Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Kan noen hjelpe meg? 2001 mb c180 w203 bensin 29.02.16 skulle starte opp bilen så virket ikke noe i speedometeret som tank måler lamper å så videre, helt mørklagt. Alt virker ellers, Kjørte 15 mil med den etter dette. Sjekket\hvert ut med alle sikringene i all 3 sikringsboksene. Målte om det var sikringen nr 42 Som er til speedometer ifølge skjema, Målte den å der er det støm. sjekket sist sikringene på sam modulen i bakskjermen. startet opp bilen etter dette var ingen forandring. Nå starter den ikke, ingen reaksjon når jeg vrir om nøkkellen, ellers virker alt av elektrisk bortsett fra speedometer. Byttet sam modulen i bakskjermen for noen mnd siden fra en 2007. Der va det noe irr på enkelte sikringer... kan det vere denne? 01.03.16 Tok av batteripolen i dag i noen timer å da jeg satt den på igjen startet bilen å alt av varsel lamper lyser i speedometer mens bilen går og når jeg stopper den å tar ut nøkkelen. Jeg tok av å på batteripolen igjen å da var speedometer mørkt igjenn å starter ikke (samme som tidligere) Her er det elektrisk/elektronisk feil men hva? Med sam modul fra 2007 mod skal den tåle å bli frakoblet batteriet? Er takknemelig for forslag. Quote
Lillegutt Posted February 28, 2017 Posted February 28, 2017 Fant du ut noe mer rundt dette? Dette er aksakt beskrivelse av det jeg opplever med min C180 2005 S203. Det er ikke hver gang den oppfører seg slik, men stadig oftere. Flest ganger er det bare instrumentpanel og alle lys som er dødt, men enkelte ganger er det også at den ikke vil starte i det heletatt. Min er foreløpig helt original, ikke byttet noen SAM eller annet de siste to årene. JHH Quote
Lillegutt Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 Jeg har nå skiftet ut bakre SAM med en fra en 2003 220CDI, men problemet vedvarer helt som før. Mulig det er en antydning til bedring, men det kan også være tilfeldig. Det positive er at dersom jeg får start med virkende instrumenter og periferiutstyr, så virker alt som det skal. Til og med tankmåleren. Så nå sitter jeg på akkurat samme sted som trådstarter. Det jeg ser som alternativ akkurat nå er å sette den inn på BOS for en grundig sjekk, eller prøve en annen SAM. Den var såpass billig og enkel å skifte at det kan være verdt et forsøk til før jeg setter den på verksted... Aynyone else...?? JHH Quote
Simen Malerbakken Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 Hva sier diagnosen? Brukt SAM er jo bare tull, den er jo kodet til chassisnr så bare flaks at det virket. Quote
Lillegutt Posted March 23, 2017 Posted March 23, 2017 Diagnose vil vel være det samme som jeg kaller en grundig sjekk hos BOS i innlegget mitt ovenfor. Yet to be done... Jeg valgte å sjekke forum, bytte SAM for den nette totalsum av NOK 302,- og 10 minutters praktisk innsats, før jeg bestiller time hos BOS og bruker en halv fridag på å hente og levere, samt får en regning på 500,- for diagnosen. Bare min prioriterte rekkefølge for problemfiksing. Men.... Det kan se ut til at jeg muligens har funnet problemet, og løst det. Jeg må bare la bilen få bevise at den er fortsatt problemfri over noe lengre tid enn foreløpig nå to dager. Jeg fant en post som beskrev samme symptomene, hvor siste innlegg angav at han hadde et problem med nøkkelen. I hans tilfelle var det en kobberspiral inne i nøkkelen, det var et brudd i, men at det også like gjerne bare kunne være nok å skifte til nytt batteri. Jeg skiftet batteri på nøkkelen, og har ikke hatt feilslag på to hele dager, hvor jeg tidligere hadde 2-3 feilslag hver gang før jeg fikk korrekt start. Av alle nøkler jeg har hatt dårlig batteri på, så er dette første gangen det har vært slike symptomer ved dårlig batteri... https://mbworld.org/forums/c-class-w203/651725-help-electrical-system-failure-w203.html Jeg fant også ut hvorfor enkelte biler som bytter SAM får problemer med tankmåleren. Dette er på grunn av at det er benyttet en SAM fra en facelift bil på en pre-facelift bil, eller motsatt. ved faceliften endret de måler og giver på tanken, og dette vil derfor gi annen type signal. At SAM er programmert mot chassinr. kan vel ikke stemme, for jeg er ganske sikker på at chassinr på donorbilen var noe annet enn på den jeg har, og likevel funker den helt feilfritt. Men at den er programmert i forhold til utstyrsnivået på bilen den sitter på kan nok stemme, selv om jeg mistenker at de er programmert relativt likt, hvor bilen tar i bruk den delen av programmet som trengs basert på hvilket utstyr som finnes. Det understøttes vel forsåvidt også av at man får kjøpt ferdigkodet chip basert på type bil og eksisterende delenummer på SAM, og ikke spesifikt utstyr som er montert. Og det er jo ikke eget SAM delenummer for hvert chassinummer. Men dette er bare min logikk, som jo kan være helt feil... http://www.codecard.lt/electronics/2j74y/mc68hc908az60-2j74y-processor-already-programmed-with-software-you-need/prod_127.html JHH Quote
Marevan Posted March 23, 2017 Posted March 23, 2017 Godt jobbet! Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Lillegutt Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 Jeg skiftet batteri på nøkkelen, og har ikke hatt feilslag på to hele dager, hvor jeg tidligere hadde 2-3 feilslag hver gang før jeg fikk korrekt start. Av alle nøkler jeg har hatt dårlig batteri på, så er dette første gangen det har vært slike symptomer ved dårlig batteri... Tenkte bare jeg skulle verifisere at ny nøkkel nå har resultert i total fix av hele problemet. Ingen feilslag eller merkelig oppførsel siden nøkkel ble skiftet for et halvt år siden. JHH Quote
Recommended Posts