TyskeMaskin Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Gikk nylig til innkjøp av en MB S-Klasse 280SE 1981. Defekt speedometer og km-teller + Defekte vindusviskere. Ellers fremstår bilen bra til å ha kostet 20 000,-. Jeg lurer på om dette er noe en kan fikse selv, og hvis ikke, hvor mye vil dette koste å få fikset? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Gratulerer med bil! Nå skal ikke jeg påstå noe på 116, men det kan hende speedometervieren har tatt kvelden og bør byttes. Dette skal ikke være noe hokus pokus å bytte selv. Antar det er like enkelt som på 123, og da demonterer du kneplate under rattstamme og ser om du kan få dyttet ut innstrumenthuset ut bakfra. Om du følger speedometervaieren i motorummet, kan du klippe av stripset som den er festet til. På den måten frigjør du noen cm og du kan dra innstrumentpanelet enda lengere ut, og da er det lett å komme til vaieren bak innstrumentet. Når det gjelder vindusviskere, er det antagelig motoren som er gåen. For sikkringer har du selvsakt gått over? Ofte holder det med en skikkelig rens med fint sandpapis og WD40 eller lignende el-spray Quote
TyskeMaskin Posted February 29, 2016 Author Posted February 29, 2016 Takk for svar. Sikringene har jeg sett over ja. Med bytte av speedometervieren, hvor kan jeg finne en reserve på dette? Søke forumer eller leite rundt på internett? Godt beskrevet av hvordan jeg skal gå frem. Jeg har ikke fått sett så veldig nøye på vindusviskerene. Er det mulig de har størknet fast? Eller er det normalt at motorene streiker? Takk for svar igjen Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Når det gjelder vaieren, så bør du sjekke hvilken type du har. På 123, så er det to forskjellige. En flat og en rund ende som går inn i kassa. Men dette kan du jo lett sjekke ved å demontere den fra kassa først. Eller ringe BOS å høre på understellsnr ditt. Eventuelt legge ut nr her, så kan noen med EPC sjekke for deg... Quote
Stian Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Har w126 wire på speedometeret? Jeg trodde det var en induktiv giver på girkassen som ga signal. Quote
Recommended Posts