Jafo Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Har potensielt kjøpt meg noen problemer her nå. En 2007 Viano 220 CDi 4-Matic med 400.000 på telleren, registrert 02.02.07. Bilen er (som de fleste av disse) en forhenværende taxi i Ambiente utgave, med 8 seter. Rimelig pen innredning i sort skinn og "kjapt" lakkert i svart utvendig. Teknisk bra stand mtp hjuloppheng og andre EU-relaterte ting, men langt fra strøken. Prisen var trivelig og for å få en bil men under halvparten av kmstanden må prisen 5-dobles. Det mest alvorlige problemet er en "skrapelyd" eller synging fra drivverket, som følger farten (helt fra "0"). Pådrag/trille/motorbrems gjør ingen forskjell. Automatkassa girer pent uten noe slag mellom D/N/R og heller ingen lugging eller ekstra ulyder ved maks sving både høyre og venstre. Eier hadde hatt bilen på verksted som mente at det ikke var noe galt... Etter kjapp googling ser jeg at dette trolig er fordelingskassa. Høres det sannsynlig ut? Neste problem som jeg opplevde som underlig var at under prøvekjøring fungerte bilen bra, men etter noen mil på vei hjem, er det endel "slakk" (slag i drivverket) mellom pådrag/motorbrems i lav fart. Er 99% sikker på at dette ikke var tilfellet under prøvekjøring. Tilfeldig eller har eier/verksted forsøkt å kamuflere dette med en "midlertidig" løsning? Relatert til fordelingskassa? Etter noe mer googling fant jeg en tråd her på forumet som sa at fordelingskassa måtte byttes sammen med automatkassa? stemmer dette? Hvis fordelingskassa kan byttes alene, er det mulig for en "hjemmemekker" å bytte denne selv? Quote
Jafo Posted February 29, 2016 Author Posted February 29, 2016 Neste raritet er mangel på CC pinne. Bilen ble annonsert med CC og CC må da være standard på Ambiente? Kan noen ha knekt/ødelagt CC-pinnen/og eller blink-pinnen og fått tak i en standard blink-pinne og montert den? Quote
RuneT Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Fordelingskasse har jeg ikke greie på, men cc-pinne er en egen pinne og kommer fra et eget hull bak blinklyspinnen på rattstammen. Hvis de har fjerna cc-pinne og du ikke har et ledig hull i plastdekselet rundt rattstammen på venstre side, så må de ha bytta dekselet også. Jeg ettermonterte cc-pinne på en av mine Vianoer. Kjøpte pinne for ca 1700 og rattstammedeksel for noen hundrelapper og monterte. Derette innom BOS som legger inn utstyrskode for cc, sender en fil til Tyskland og får tilbake en kode fra Tyskland som aktiverer funksjonen. hele greia kom på under 2500,-. Quote
Jafo Posted February 29, 2016 Author Posted February 29, 2016 Så alt av motorer og hjerne for å styring ligger med andre ord klart, det er bare pinnen som er forskjellen, ingen hull i dekselet. Bare synes det er så rart at den ikke har det når den f.eks har Webastostyring fra kjørecomputeren og radio'en med telefonstøtte... Quote
KennethJ Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Ang. fordelingskasse ville jeg tatt kontakt med disse: https://w-w-auto.de/ De klarer å lese mail på engelsk, men svarer på tysk. Quote
Jafo Posted March 1, 2016 Author Posted March 1, 2016 Har sett de Tyskerne blitt nevnt flere ganger, så det er slettes ikke umulig at jeg ender der, selv om jeg misstenker en lydbeskrivelse oversatt til Engelsk som deretter blir oversatt til Tysk kan være en utfordring å diagnosere Opplever at lyden kommer lengre bak, men ulik lydtetting kan jo gi et slikt resultat... Får finne fram jekken (som knapt nok trengs med bilens bakkeklaring) og se litt på undersiden Quote
KjetilP Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Vito og Viano 4 Matic før facelift oktober 2010 hadde alle en svakhet på forstillingen. Lurer på om det var foringer til travers som var dårlige og jeg vet det kom noen oppdaterte greier som var noe bedre, men klakkingen kom tilbake på de og. Dette vet BOS alt om hvis du spør dem. Håper det var til hjelp. Quote
Jafo Posted March 2, 2016 Author Posted March 2, 2016 Jekket opp et forhjul og krabbet under. Det er er en liten lekkasje på simringen på akselen som går forover på fordelingskassa, og en del slakk, kunne nok vri forhjulet en 10 cm før det sa et lite "klakk" i fordelingskassa. Det så ikke ut som tidligere eiers verksted hadde skrudd opp oljepluggen, men hadde ikke no'n 14mm (?) umbrako, så fikk ikke sjekket om det var olje/hvordan olja var. Så dagens spørsmål: Er det 14mm umbrako som MB benytter for disse oljepluggene? Hva slags olje skal fordelingskassa ha? vanlig girolje? Har lest her om tilsetningstoff for å dempe slike lyder, hva anbefales? Videre har jeg fått sjekket at Webastoen fungerer, men ikke gir varme i kupe'en, så da er nok pumpa der defekt. Tips til sted å kjøpe ny? Må sjekke opp disse foringene, takk for tips Quote
Jafo Posted March 2, 2016 Author Posted March 2, 2016 Jo, så spurte jeg Mercedes (via FB) om Cruise Control og fikk et litt kiipt svar (for min del): Vi kan se av bilbestillingen at bilen er bestilt uten Cruise Control. Våre arkiver går bare tilbake til 2010, slik at vi ikke har ytterlige utstyrslister tilgjengelig. I 2010 var det Cruise Control tilgjengelig for enkelte motortyper, din OM646 var ikke en av disse. Så jeg tolker det dithen at uten større endringer (motorstyring/servomotor/whatever) så kan jeg heller ikke ettermontere dette.. kjett... Quote
Jafo Posted March 3, 2016 Author Posted March 3, 2016 Bare for å poste foreløpig resultat i denne tråden. Vianoen var innom Berg's Automatservice idag og fordelingskassa ble "frikjent", sammen med automat og fremaksel og bakaksel. De lyttet seg frem og fant at bakre oppheng til mellomakselen var defekt og at fremre oppheng begynte å vise spor av slitasje, så begge lagrene blir skiftet i morgen. Hadde jo vært kjekt om det var så enkelt Quote
Recommended Posts