Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som enkelt og raskt kan fortelle hvordan brekkwiren på S211 sitter? 2004 E240 4matic. Jeg skal bytte den høyre bak. Ute ved hjulet er greit nok, men hvordan kommer man til i andre enden?

Posted

Løsne mellomakslingen og ta løs alu.deksler i tunnelen. Må være sånn, da jeg hadde bilen på MB-verksted på eu-etterkontroll og de fikset bremser som hang bak. De hadde smurt opp sjakkel og de nevnte platene lå løs bak i bilen...

Posted

Uten at jeg har peil, har du sjekket om du har et blikkdeksel inni under bakseteputa?

Har 2, men de er ned til tanken.

Skal ut og sjekke litt nå snart

Løsne mellomakslingen og ta løs alu.deksler i tunnelen. Må være sånn, da jeg hadde bilen på MB-verksted på eu-etterkontroll og de fikset bremser som hang bak. De hadde smurt opp sjakkel og de nevnte platene lå løs bak i bilen...

Øh. Skru fra hverandre halve bilen for å bytte den wiren?

Posted

neida, løsner varmeskjoldene så kommer du til  oppi der. litt trangt men det går :) Ca under baksetet, men under bilen da såklart.

Aha. Ikke som i 210, der det er inni bilen, altså?

Posted

det gikk "greit" å bytte. Knot, men det gikk da. Veldig greit å ha med noen på jobben.

Problemet nå, er at ny wire er for kort, så "greia" som dytter ut skoene går ikke helt sammen. Jeg så ingen åpenbar måte å slakke noe, men det må jo være en strammemekanisme som tar opp slakk i wirene et sted?

Posted

autostrammeren sitter under bilen, under baksetet den.

Huh?

Mekanismen der begge wirene bakover er festet sitter jo mye lenger fremme. Midt mellom forsetene omtrent. Derfra og bakover går bare wirene helt ut til bakhjulene.

Posted

Mekanismen sitter omtrent mellom forsetene. Wirene bakover er 174 og 175 cm lange. Det er ganske greit å skru ned dekslene, og man kommer sånn delvis til. Unbraconøkkel med kule i enden er nok en forutsetning. Enten det, eller et ledd av noe slag, for det blir ganske mye vinkel. På bildet ser man wiren som kommer forfra (opp på bildet), og en av de som går bakover. Midt i "vippa" som holder wirene bakover, er det et hull, der unbraco passer inn. Bildet er tatt skrått inn fra siden. Drivakslingen er ca. rett under unbracohullet.

Når det ikke er spenn på wirene, kan dette skrus mot venstre, og da følger halvmånen med tenner med rundt. Samtidig som man holder unbracoen, kan vippa dyttes bakover. Halvmånen med tenner står konstant fjærbelastet, så hver gang det blir slakk her, vipper den et hakk rundt, og strammer opp litt. På bildet er den strammet omtrent halvveis.

Siden alt sto i spenn, fikk jeg ikke beveget på den. Jeg løste det ved at kona tro inn brekket, og jeg holdt igjen den grå armen med en skrutrekker. Vippet av kabelen forover, og fikk løsnet opp.

gxAHV.jpg

Posted

Med tiden blir ikke "alt" bedre hos Mercedes...

Det der ligger vel åpent på min da dekslet(ene) ligger inni bilen.

Regner med at du etter hvert legger ut en diy på det der?

Man kommer ikke bedre til unbrakoen ved å slippe ned mellomakslingen i opphengslageret?

Posted

Med tiden blir ikke "alt" bedre hos Mercedes...

Det der ligger vel åpent på min da dekslet(ene) ligger inni bilen.

Regner med at du etter hvert legger ut en diy på det der?

Man kommer ikke bedre til unbrakoen ved å slippe ned mellomakslingen i opphengslageret?

Jeg kom greit nok til med unbracoen og en tang. Litt knot, men ikke verre enn at det gikk helt greit. Ser egentlig ingen grunn til å slippe ned noe som helst. Jeg syns egentlig løsningen er ganske god. Det sitter langt fremme, og langt oppe, så det var ikkno rust eller noe som satt fast der. Fungerte akkurat som det skulle. Det var jaggu på tide, for absolutt alt annet har sitti dønn fast på denne bilen. Jeg har byttet hjullager bak, og måtte samtidig bytte abs-føler og brekkwire. ABS-føleren kunne jeg muligens ha spart meg for, men det har vært feilmelding på den tidligere, og den satt så dønn fast at jeg måtte til med feit skrutrekker og ganske stor hammer for å få slått den ut fra innsiden. Selve lageret, som egentlig bare skal skrus løs, måtte jeg slå løs med en liten slegge.

Ikke så ofte jeg sier det, men her var løsningen bedre enn på 124'ene mine :-)

Posted

Har du størrelsen på unbrakoen så jeg får sett etter en med kule. Regner med at jeg må under å ta tilbake selvjusteringen når jeg har hatt av wiren ved bakhjulet?

Mener det var 5 mm.

Jeg har et sett med vanlige unbrakonøkler. Ekstra lang hadde ikke vært noen ulempe. Jeg vurderte å kappe den, og sveise på en pipe eller noe i enden, men det gikk greit å bare holde den i kjeften på leatherman og vri rundt, mens jeg dyttet med lang skrutrekker.

Jeg håper å komme med noen DIYer snart, bytte bensinpumpe, hjullager, brekkwire. Må bare få hue litt over vannet først. Nå er i hvert fall neste MB Tidende klart fra min side, og går i trykken i dag. Da er det "bare" mva-oppgaven for firmaet igjen, og litt skruing på et par biler til, så kommer det seg :-)

Dette settet:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Skrutrekkere-og-Bits/Ovrige-skruverktoy/Unbrakonokkelsett-mm-9-deler-2000032379/

Den største av de "små". 5mm.