Geir Tore Simonsen Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Jeg har lenge hatt mistanke om at jeg hadde en liten lekkasje på airmatic uten å være helt sikker, ettersom bilen måtte stå veldig lenge for at den skulle sige såpass ned at det var merkbart. Men i høst begynte det å bli litt mer merkbart, så jeg tok en runde med lekkasjespray. Bilde 01 Bilde 01 viser lekkasjen i overgangen lufttank/slange på venstre side bak. Ettersom disse delene både er svindyre i innkjøp og veldig arbeidskrevende å skifte hvis man skal følge WIS, bestemte jeg meg for å prøve meg på en reparasjon i stedet. Bilde 02 Skruene som fester lufttanken er delvis blokkert av dieseltanken, man kommer til å skru men de er for lange til å fjerne helt. Bilde 03 Etter å ha senket trykket i belgen til ca. 3 bar med star koblet jeg slangen fra fordelingsblokka. Bilde 04 For å få ut lufttanken måtte jeg ta ned bakre eksosanlegg på venstre side og fjerne slangeklemmen. Jeg hadde regnet med at lekkasjen var mellom slange og stuss, men ytterste del av stussen så egentlig ikke så verst ut. Bilde 05 Her er det tydelig at det har korrodert helt gjennom stussen. Bilde 06 Slik så stussen ut etter sandblåsing. Jeg hadde egentlig tenkt å prøve å reparere dette med kjemisk metall, men ombestemte meg da jeg så at det var hull helt gjennom. Bilde 07 Første gang jeg prøver å sveise aluminium. Det freste mye til å begynne med pga. urenheter, men begynte å flyte litt bedre etter hvert. Bilde 08 Var kanskje litt generøs med varmen, det ble en del å fjerne innvendig. Det skal strømme mye luft her så jeg brukte roterende fil til å opprettholde tverrsnittet. Bilde 09 Etter første runde med sveising og filing. Bilde 10 Koblet på en slange jeg hadde liggende, og trykktestet reparasjonen med 8 bar. Tydeligvis litt porøsitet i metallet. Bilde 11 Ny runde med sveising. Bilde 12 Og enda litt til. Det tok hele 5 runder før jeg fikk til en utforming jeg var fornøyd med som samtidig var tett. Bilde 13 Etter å ha fått stussen tett ga jeg hele tanken en ny runde i sandblåsekabinettet, og grunnet og lakkerte den. Regner med jeg slipper å plages mer med denne. Bilde 14 Satte på litt varme for å få lakken skikkelig herdet før montering. Brukte ikke noe spesiell lakk, bare spraybokser fra Biltema som jeg hadde liggende. Bilde 15 Ingen lekkasje etter montering og å ha pumpet belgen opp til 5 bar. Sprayet også begge tankene med tynn tectyl, forhåpentligvis slipper jeg å ta den andre helt med en gang. Dette ble gjort for 4 måneder siden. For litt siden hadde jeg varsel i displayet igjen, men jeg lurer på om jeg bare hadde glemt å slette gamle feilkoder. Sjekket for lekkasje på alle belgene, ved tanken inne i bilen, ved fordelingsblokkene og kompressoren uten å finne noe. Kjørte også test av kompressoren med star, hvor den brukte ca. 1/3 av tillatt tid til å pumpe systemet opp til 14 bar. Slettet feilkodene og har ikke fått noe varsel etter det. Nå er det jo de som ikke har mulighet til å sveise aluminium, eller som har tanker som er for ødelagt. Da tror jeg nesten jeg bare ville funnet en passende plugg til å blende av slangen til tanken. Forbindelsen mellom belg og tank er åpen i comfort og stengt i sport 2, husker ikke helt om sport 1 er åpen eller stengt. Uansett så vil en blendet slange bare oppføre seg som en litt stivere fjær enn når lufta får strømme ut i tanken. Har en mistanke om at det er noe slikt Arnott har gjort på sine belger som ikke har denne tanken, og at det er grunnen til at de sier at begge må skiftes samtidig - ellers ville man hatt forskjellig fjærstivhet på høyre og venstre når airmatic er i comfort. Quote
FrodeS Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Takk for fin guide. Jeg mener jeg så disse løse på ebay en gang i tida, men det er lenge siden. Det burde kanskje være et marked for å lage sånne? Et lite tips: Det har vært snakk om at slangeklemmene kan løsne. På biltema får man tang for permaquick, som er en klemme lik den som satt der originalt. Det burde egentlig vært et serviceintervall på å behandle disse litt mot korrodering. Særlig med tanke på hvor voldsomt vanskelig Mercedes har gjort det ved å bytte dem. Skal man gjøre det riktig, så må hele enheten med tank, slange og belg byttes, og for å bytte den, må man ta ned traversen. I min verden er det bare tull. Slangene er bare dyttet innpå og festet med klemmer, det er ikke noe magi inne i bildet. Quote
Recommended Posts