Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har lenge hatt mistanke om at jeg hadde en liten lekkasje på airmatic uten å være helt sikker, ettersom bilen måtte stå veldig lenge for at den skulle sige såpass ned at det var merkbart. Men i høst begynte det å bli litt mer merkbart, så jeg tok en runde med lekkasjespray.

 

Bilde 01

jmYSx.jpg

Bilde 01 viser lekkasjen i overgangen lufttank/slange på venstre side bak.

 

Ettersom disse delene både er svindyre i innkjøp og veldig arbeidskrevende å skifte hvis man skal følge WIS, bestemte jeg meg for å prøve meg på en reparasjon i stedet.

 

Bilde 02

JmYe4.jpg

Skruene som fester lufttanken er delvis blokkert av dieseltanken, man kommer til å skru men de er for lange til å fjerne helt.

 

Bilde 03

qwtvM.jpg

Etter å ha senket trykket i belgen til ca. 3 bar med star koblet jeg slangen fra fordelingsblokka.

 

Bilde 04

HcaTx.jpg

For å få ut lufttanken måtte jeg ta ned bakre eksosanlegg på venstre side og fjerne slangeklemmen. Jeg hadde regnet med at lekkasjen var mellom slange og stuss, men ytterste del av stussen så egentlig ikke så verst ut.

 

Bilde 05

MPjnw.jpg

Her er det tydelig at det har korrodert helt gjennom stussen.

 

Bilde 06

S00g.jpg

Slik så stussen ut etter sandblåsing. Jeg hadde egentlig tenkt å prøve å reparere dette med kjemisk metall, men ombestemte meg da jeg så at det var hull helt gjennom.

 

Bilde 07

4EMxK.jpg

Første gang jeg prøver å sveise aluminium. Det freste mye til å begynne med pga. urenheter, men begynte å flyte litt bedre etter hvert.

 

Bilde 08

AmeRO.jpg

Var kanskje litt generøs med varmen, det ble en del å fjerne innvendig. Det skal strømme mye luft her så jeg brukte roterende fil til å opprettholde tverrsnittet.

 

Bilde 09

G34do.jpg

Etter første runde med sveising og filing.

 

Bilde 10

LtOWd.jpg

Koblet på en slange jeg hadde liggende, og trykktestet reparasjonen med 8 bar. Tydeligvis litt porøsitet i metallet.

 

Bilde 11

ExdZ.jpg

Ny runde med sveising.

 

Bilde 12

87kge.jpg

Og enda litt til. Det tok hele 5 runder før jeg fikk til en utforming jeg var fornøyd med som samtidig var tett.

 

Bilde 13

0msn.jpg

Etter å ha fått stussen tett ga jeg hele tanken en ny runde i sandblåsekabinettet, og grunnet og lakkerte den. Regner med jeg slipper å plages mer med denne.

 

Bilde 14

SZm4E.jpg

Satte på litt varme for å få lakken skikkelig herdet før montering. Brukte ikke noe spesiell lakk, bare spraybokser fra Biltema som jeg hadde liggende.

 

Bilde 15

bzY2W.jpg

Ingen lekkasje etter montering og å ha pumpet belgen opp til 5 bar. Sprayet også begge tankene med tynn tectyl, forhåpentligvis slipper jeg å ta den andre helt med en gang.

 

 

 

Dette ble gjort for 4 måneder siden. For litt siden hadde jeg varsel i displayet igjen, men jeg lurer på om jeg bare hadde glemt å slette gamle feilkoder. Sjekket for lekkasje på alle belgene, ved tanken inne i bilen, ved fordelingsblokkene og kompressoren uten å finne noe. Kjørte også test av kompressoren med star, hvor den brukte ca. 1/3 av tillatt tid til å pumpe systemet opp til 14 bar. Slettet feilkodene og har ikke fått noe varsel etter det.

 

Nå er det jo de som ikke har mulighet til å sveise aluminium, eller som har tanker som er for ødelagt. Da tror jeg nesten jeg bare ville funnet en passende plugg til å blende av slangen til tanken. Forbindelsen mellom belg og tank er åpen i comfort og stengt i sport 2, husker ikke helt om sport 1 er åpen eller stengt. Uansett så vil en blendet slange bare oppføre seg som en litt stivere fjær enn når lufta får strømme ut i tanken. Har en mistanke om at det er noe slikt Arnott har gjort på sine belger som ikke har denne tanken, og at det er grunnen til at de sier at begge må skiftes samtidig - ellers ville man hatt forskjellig fjærstivhet på høyre og venstre når airmatic er i comfort.

Posted

Takk for fin guide.

 

Jeg mener jeg så disse løse på ebay en gang i tida, men det er lenge siden. Det burde kanskje være et marked for å lage sånne?

 

Et lite tips: Det har vært snakk om at slangeklemmene kan løsne. På biltema får man tang for permaquick, som er en klemme lik den som satt der originalt. Det burde egentlig vært et serviceintervall på å behandle disse litt mot korrodering. Særlig med tanke på hvor voldsomt vanskelig Mercedes har gjort det ved å bytte dem. Skal man gjøre det riktig, så må hele enheten med tank, slange og belg byttes, og for å bytte den, må man ta ned traversen. I min verden er det bare tull. Slangene er bare dyttet innpå og festet med klemmer, det er ikke noe magi inne i bildet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...