FrodeS Posted February 27, 2016 Posted February 27, 2016 Jeg har en el.feil på min W124 300E. Det ryker en sikring (husker ikke hvilken i farta, sjekker i morgen), men den er til parklys høyre side. Bakerst i boksen, nr. 3 fra høyre (i fartsretningen). Når denne ryker, så skjer følgende: -Parklys høyre side (foran + bak) slukner. -Interiørlys (varmeapparat, speedometer osv) slukner. -Kjørelys tennes (!). Det er altså nærlysene, og de tennes uansett posisjon på bryteren. De går ikke av med bryteren i park, de går ikke av når fjernlysene skrus på. Ugunstig å kjøre med både nær og fjern tent. Jeg kan bytte den ut, sette meg inn, starte opp, kjøre i timesvis uten at den ryker. Eller, jeg kan bytte den, sette meg inn, kjøre 2 min, og den ryker. Vanskelig å finne noe mønster, men den er muligens følsom for dumpete vei. Kursen er egentlig merket med 8A. Setter jeg inn 8A sikring, så ryker den. Setter jeg inn 16A, så ryker den også. I dag sto jeg med bilen på, døra åpen, og satt inn en 25A (!) (siste jeg hadde igjen, og det var jæ*** mørkt ute. Ville ha ordentlig lys. Da spørs det om ikke kortslutningen var der hele tida. 25A sikring røyk ikke, men ble fryktelig varm. Jeg skulle snurre litt på den, og den satt solid merke i fingeren min. Muligens kan det være noe i døra? Men hva? Bilen har el.vinduer og el. speil med varme. Sikringer til de ser ikke ut til å ryke. Noen tips, før jeg setter i gang med feilsøking? Kjedelig med sånt tull som kommer og går. Hengerlys var tyvkoblet, men er koblet fra. Quote
FrodeS Posted February 29, 2016 Author Posted February 29, 2016 Kan det ha med innstegslys å gjøre? Er de på samme sikring? Quote
bmh300tdt Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 tviler litt på at du har noe som trekker mer en 10A, jeg tror heller du har en kortslutning ein plass. Prøv å les deg fram på ka sikringen går til, og skjekk ledningen på dei plasser. visst du ikkje finne noke kan du prøve å måle på ledningen med et tangampermeter og sjå kor mykje som blir trekkt. Quote
FrodeS Posted March 1, 2016 Author Posted March 1, 2016 Ja, det er nok noe som kortslutter. Det var bare det å finne ut hva. På sikringskursen står det at den er til høyre parklys og instrumentbelysning. Quote
Sven Håkon Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Hva med releet for kjørelys, prøvd uten dette? Quote
Tor Anton Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 jeg har ihvertfall loddet opp igjen to slike Quote
FrodeS Posted March 1, 2016 Author Posted March 1, 2016 Hva med releet for kjørelys, prøvd uten dette? Nei. Det har jeg egentlig hatt planer om å rive ut, da jeg syns sånt er en uting, men har ikke kommet så langt. Kjørelyset går på konstant (med motor i gang), når sikringen fyker, så det har tydeligvis noe for seg på samme kursen. Quote
FrodeS Posted March 1, 2016 Author Posted March 1, 2016 Er automatisk kjørelys en uting? Det får vel være opp til den enkelte å bedømme. Jeg syns det er det. Quote
Eirik Tømmerås Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 Er automatisk kjørelys en uting? Det får vel være opp til den enkelte å bedømme. Jeg syns det er det. Har programert det bort på E´n da vi bruker sprederene til DRL for å spare på de nye fine og dyre xenonlyktene, og ingeniørene hos Mercedes har ikke klart å programere/koble det sånn at hovedlyktene går av når man setter på sprederene Quote
FrodeS Posted April 10, 2016 Author Posted April 10, 2016 Nappet ut reléet til automatisk kjørelys i dag. Kjørelyset forsvant (heldigvis), men problemet er der fortsatt. Satt inn en sikring, startet opp, og sikringen poffet. Jeg har vært inni døra og sett etter åpenbare feil, men fant ingen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.