Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Jeg skal montere dashcam i bilen i den nærmeste fremtid, jeg ønsker å koble strøm på fast så man ikke er avhengig av sigarettenneruttak..

Hvor er det enklest å hente strøm fra?

Jeg ønsker at strømmen skal bli borte når tenninga blir slått av.

Posted

Skal du bruke det til å gå til avisen hver gang du blir forbikjørt av oss andre?

Ikke ta det personlig at min personlige mening om folk som monterer dasjcam meget sjeldent monterer de for annet enn å heve seg over sin egen kjøreferdighet og heller prøver å finne feil hos andre.

Fint med han som ble filmet av en annen med dasjcam da han selv kjørte ulovlig for å filme en som kjørte med farlig last.

Det følger vel med hettegenser med Odins Soldater når man kjøper dasjcam?  :D

Voldsdømte bråkemakere som skal passe på andre.

Posted

Skal du bruke det til å gå til avisen hver gang du blir forbikjørt av oss andre?

Ikke ta det personlig at min personlige mening om folk som monterer dasjcam meget sjeldent monterer de for annet enn å heve seg over sin egen kjøreferdighet og heller prøver å finne feil hos andre.

Fint med han som ble filmet av en annen med dasjcam da han selv kjørte ulovlig for å filme en som kjørte med farlig last.

+1

Posted

Det gnålet der kan du spare til noen andre.

Jeg driter i om andre kjører forbi meg, jeg er ikke den som følger fartsgrensen slavisk selv.

Jeg skal montere dashcam kun for å ha i tilfelle man kommer i en situasjon der det faktisk skjer et trafikkuhell. Dagligdagse hendelser har jeg null og niks behov for å slenge ut på youtube.

Skulle man bli påkjørt av noen vil det gjøre bevisbyrden langt enklere å fylle dersom man har et opptak av det.

Sett deg først inn i saken, deretter kan du slenge med kjeften om du finner grunnlag for det.

Posted

👍 Riktig det Kenneth.  Har det selv og mener det kan være kjekt ved trafikkuhell. Skulle hatt to, et som filmer bakover og. Da vår forrige bil, en 124, ble påkjørt bak da den stod parkert, men heldigvis var han som gjorde det en ærlig person, men ikke alle er det...

Anbefaler testvinneren DOD LS460W. Dette har sensor/brikke fra Sony og gir et fantastisk bilde og er veldig lysfølsomt med blenderåpning f:1.6 som gir bra bilder i mørket og.

Posted

Det er på en måte noe dritt med disse kameraene, sist jeg såg en diskusjon om det så kunne det ikke brukes i en straffesak,men forsikringsselskapene har jo brukt det i noen tilfeller. Det siste jeg såg er at bilbransjen er sure for at kunder har levert bil på verksted med kameraet på for å kunne få innblikk i hva som skjer på verkstedet. På en måte så bør ikke det gjøre noe for gjør du jobben din så tåler det dagens lys,men å filme slik er vei ikke helt bra ifølge jussen?

For mange år siden var det helt vanlig å svinge innom bussplassen på skolen å slenge på grusen. En nabo tålte ikke dette så han filmet en bil å meldte dette til politiet. De kunne ikke bruke dette som bevis å han fikk en smekk på fingeren for å ha filmet dette med mål om bruke det i en anmeldelse. Det skal vel søkes å settes opp skilt for å kunne bruke det til noe. Så da må vel snart bilene være merket å da

Men til temaet:

Jeg hadde brukt f.eks strømmen til sigaretttenneren. Er det som på min 2000mod 210 så er det ikke tenningsstrøm på radioen, det hadde jo å vært en løsning.

Posted

Jeg har lagt kabelen over frontruta ned innenfor dørstolpedekselet og bak sparkeplata på pass.siden og rett i sig.tenneren. (hvis du har kamereaet bak innv.speil som jeg har). Jeg har så mye rart at jeg har en grenfordeler liggende i askebegeret, og det vises minimalt. Bakdelen er jo selvfølgelig at askebegeret blir stående åpent, men det hadde det vel blitt uansett og lagt ting og tang i...

Posted

Så alle som kjører med dashcam er ute etter å ta andre for måten de måtte kjøre bil på? Ikke at jeg er noen moralens vokter, men det der var bare ett tåpelig utsagn.

Jeg hadde tatt strøm fra sigarettenneren, men koblet meg på ledningene bak askebegeret og gjort som Eirik sier, lagt kabelen helt skjult. Noen kameraer begynner å ta opp hvis det oppdager bevegelse i bilen. Om bilen blir påkjørt mens den står parkert f.eks. Har tenkt litt på å montere ett sånt, men da må det ha strøm hele tiden for at det skal funke.

Posted

Bare kall det tåpelig, men faktisk så er det ikke utsagn men faktum .

Det kan du selv sjekke opp i.

Både forsikringsselskapene og politiet har bekreftet at dashcam blir mer brukt til spionering enn hjelpemiddel i forsikringssaker i "Norge".

At jeg ikke liker måten folk bruker det til betyr jo ikke at du skal bruke det til det, men jeg må få lov å ha min mening så får du kalle det tåpelig.

Jeg har i allfall ikke 5 øre til overs for de som bruker det til spionering.

Du må uansett tåle at mange ser med skrått blikk på deg og regner med du er som flesteparten av de som har montert det.

Og de har ikke montert de for forsikringen sin skyld.

Det er de som er tåplige.

Ikke de som kommenterer det. 

Posted

Bare kall det tåpelig, men faktisk så er det ikke utsagn men faktum .

Det kan du selv sjekke opp i.

Både forsikringsselskapene og politiet har bekreftet at dashcam blir mer brukt til spionering enn hjelpemiddel i forsikringssaker i "Norge".

At jeg ikke liker måten folk bruker det til betyr jo ikke at du skal bruke det til det, men jeg må få lov å ha min mening så får du kalle det tåpelig.

Jeg har i allfall ikke 5 øre til overs for de som bruker det til spionering.

Du må uansett tåle at mange ser med skrått blikk på deg og regner med du er som flesteparten av de som har montert det.

Og de har ikke montert de for forsikringen sin skyld.

Det er de som er tåplige.

Ikke de som kommenterer det.

Alle har rett til å ha en mening og alle har rett til å uttrykke sin mening. Det jeg syntes var litt spesielt var at trådstarter lurer på hvor han kan hente strøm til dashbordkamera sitt og i den første posten får han din mening om dashkameraer trøkt nedover hue sitt.

Hvis jeg velger å montere ett kamera i en av mine biler og folk ser på meg med skrått blikk på grunn av det, så sier det mer om dem, enn det gjør om meg. Folk behøver ikke være så fordomsfulle og dra alle under en kam.

Men jeg er helt enig med deg i at når det blir misbrukt til spionasje eller "melding" av andre så er det noe annet.

Posted

Du har rett i at det var feil av meg å være så negativ og ikke heller hjelpe med svaret, men slik går det gjerne når man brenner for noe.

Som når noen spør en venn om han bør kjøpe leaf eller up el-bil. Hvis han man spør virkelig er imot el-bil så får han gjerne et dumt svar slik jeg gav.

Jeg er virkelig imot dashcam, men den dagen det viser seg at 1 av 100000 får bruk for de i en forsikringssak så skal jeg revurdere.

Posted

En kjenning holdt på å få en leiebil i fronten på sin bobil da denne leiebilen foretok en uforsvarlig forbikjøring på en smal vei. Leibilfirmaet var umulig å se i farten, men han studerte da filmen i ettertid og fant ut hvilket leebilfirma  det var.

Posted

En kjenning holdt på å få en leiebil i fronten på sin bobil da denne leiebilen foretok en uforsvarlig forbikjøring på en smal vei. Leibilfirmaet var umulig å se i farten, men han studerte da filmen i ettertid og fant ut hvilket leebilfirma  det var.

"holdt på å få" ingen skade skjedd da. Hva skulle han ha tak i firmaet for da?? Hadde han fått den i fronten så hadde han fått vist hvem det var.

Ikke sikkert det var slik i dette tilfellet, men det noen kaller beregnet kaller andre uvøren kjøring.

Posted

Det er viktig at slike verktøy brukes med forsiktighet, det er ikke vår oppgave å overvåke trafikkbildet med hensikt å sørge for påtale av ulovligheter.

Det politiet ikke fanger opp fanger de ikke opp, og det skal ikke jeg hjelpe de med å fange opp heller med mindre det går utover mennesker eller dyr.

En litt frekk forbikjøring er i utgangspunktet ikke noe som går utover noen som helst annet enn den forbikjørtes ego.

Posted

👍 Riktig det Kenneth.  Har det selv og mener det kan være kjekt ved trafikkuhell. Skulle hatt to, et som filmer bakover og. Da vår forrige bil, en 124, ble påkjørt bak da den stod parkert, men heldigvis var han som gjorde det en ærlig person, men ikke alle er det...

Anbefaler testvinneren DOD LS460W. Dette har sensor/brikke fra Sony og gir et fantastisk bilde og er veldig lysfølsomt med blenderåpning f:1.6 som gir bra bilder i mørket og.

Jeg har allerede kamera, fikk en pakke for en svært hyggelig pris.

Det er et Blackvue DR650GW-2CH, altså med kamera både foran og bak som kobles sammen med en tynn koaksialkabel som jeg må få trekt opp..

Tenkte å begynne på jobben i dag.

Men dette med strøm har jeg jo fortsatt ikke kommet i mål med da, jeg vil ha en permanent kobling.

Posted

Så alle som kjører med dashcam er ute etter å ta andre for måten de måtte kjøre bil på? Ikke at jeg er noen moralens vokter, men det der var bare ett tåpelig utsagn.

Jeg hadde tatt strøm fra sigarettenneren, men koblet meg på ledningene bak askebegeret og gjort som Eirik sier, lagt kabelen helt skjult. Noen kameraer begynner å ta opp hvis det oppdager bevegelse i bilen. Om bilen blir påkjørt mens den står parkert f.eks. Har tenkt litt på å montere ett sånt, men da må det ha strøm hele tiden for at det skal funke.

Dashcam har innebygget batteri. (I hvetfall mitt.) Og kan starte å filme ved bevegelse i bilen.