carlsson w211 Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 hei hei tenkte jeg skulle dele en litt morsom feil som jeg har hatt i vinter. jeg har slitt i vinter med at batteriet ofte må lades. voltmeteret i bilen viste bare 13.5v, og 14v når alt var slått av. vel siden batteriet var bare et år gammelt, og det gikk fint gjennom test, så bestemte jeg meg for å skifte spennings regulatoren. den spenningsregulatoren jeg fant til min bil som gikk høyest opp i volt var på 14.3v og ikke orginal bosh. så handlet denne inn og skiftet denne. spenningen var akkurat det samme, 13.5v når alt var på og 14v når alt var av. ok men det kan jo være regulatoren som er skyld i det uansett, tenkte jeg. men nei da.. uken etterpå så kom det varsel på lav batteri spenning. amp meter ble monter inn, og det viste seg at bilen trakk noe sykt mye strøm når den sto å gikk, og når alt er påslått med sete varmer, rutevarmer osv. og det var kaldt ute så trakk den helt opp mot max hva dynamone klarte å levere, som er 200 amp. dette kunne ikke være riktig, når jeg slo av alt så brukte den nesten ikke strøm. jeg fant rimelig fort ut av at det var det elektriske varme elemente som jeg har i bilen, som er på 1700w på min bil. som var den store synderen. den sto å varmet som bare det. derfor ble ac slått av, slik at jeg ikke skulle bruke så mye strøm. da la jeg merke til at det var relativt lite varme som kom ut av varmeapperatet. og ved -10 så slett den å holde 22 grader i bilen. javel, da var det bare å skifte duo valven, tenkte jeg. den har jo av og til køddet og ikke gitt meg varme i det heletatt før så. og når den ikke vil åpne så får jeg faktisk ikke varme ifra el. elemente heller, vist jeg hadde varm motor. så da skiftet jeg duo valven, og flushet, og fylte på ny kjøleveske på systemet. tok opp den gamle duo valven.... og kunne ikke se noe som var feil med den. ikke så mye som litt korosjon på motoren. hmm ikke bra. prøvde bilen, joda den var bedre.... i 2 dager, så var det akkurat det samme. bare lunk ifra varme apperatet, og en gang så ble det bare kaldluft, og da fungerte ikke el. elementet heller. min mistanke gikk da til den fremre sam modulen. nå var jeg så heldig at en kjenning som har samme bil, og utstyrs pakke, hadde fått skiftet fremre sam modul på sin bil, på mistanke ifra verksted. og det var ikke den som var feil, så de hadde tatt den i retur. så etter litt god prat med en på verkstedet, over noen øl. så fikk jeg prøve denne sam modulen, en kveld. og det virket som alt var iorden da. litt google så kom jeg fram til at det måtte være L9997ND driver chipen som kødder, så en chip ble bestilt ifra usa til den svimlende sum av 25kr + porto. tok sund sam mudulen og skiftet denne chipen for en mnd siden og varme apperatet har fungert helt perfekt siden da, og siden varme apperatet klarer å varme opp bilen så slår det el. varme elemente seg gradvis av når tempen inni bilen er oppnådd. og dynamoen klarer å ladde opp nok strøm til batteriet slik at jeg ikke trenger å ladde det. var nok alle kort turene som tappet strøm ifra batteriet, og treig ladding da. har like mange kort turer idag, men sliter ikke med lite strøm jeg hadde ingen feilkoder via star. men det jeg lurer litt på.... skulle nesten tru at det var en timer på det el. varme elemente som slo det av når det var gått ei viss stund. det gjorde det ikke på min bil, dvs vist duo valven ikke åpnet når bilen var kald, så varmet det ei lita stund, før det slo seg av. og hvorfor klarer jeg ikke å få mere en 14v (pre-face) selv med alle forbrukerene av, er det noe sdn koding i batteri modulen som styrer lade spenning? prøvde for moro skyld å monter i et vanlig syre batteri, da gikk spenningen opp til 14.2v. er det noe styring i disse nye batteriene? anyway, jeg fikk fixet mitt problem. selv om etter det som jeg har funnet ut på nettet, så er dette ikke en vanlig feil. enten så fungerer chipen helt problemfritt, og åpner og stenger den duo valven som den skal, eller så svikter den helt og vil ikke åpne duo valven i det hele tatt. Quote
Rudi Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 er en batteristyremodul på preface(og visstnok noen facelift ?!? ) som styrer ladespenninga. Dette pga bilen skal ha AGM batteri som man tar livet av med vanlig ladespenning som "normale" batterier skal ha. Sies at noen at disse modulene kan programmeres til standard batteri, men jeg har sjekket på min (2005) og der går det ikke. Quote
Eirik Tømmerås Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 Interessant lesning for oss med preface 211 Quote
slippern Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 Disse har en BCM (Battery Controle Module), så vidt jeg har forstått har denne full kontroll over alt strømtrekk, og sørger for nødvendig lading alt etter hvilke batteritype som står i bilen.. En annen relevant sak om BCM: Noen på internett monterte ekstern forsterker og jordet den i batteriet, da kom det fort opp i displayet at alle komfort-funksjonene var deaktivert pga lite strøm.. Viste seg at BCMen gjorde dette fordi den så at det var et strøm-trekk i bilen den ikke likte, og tolket dette som lite strøm. Sikkert for å være på den trygge siden at man ikke risikerer stans eller lignende... Løsningen var og jorde forsterkeren i karosseriet, og alt var ok igjen.. Quote
carlsson w211 Posted February 25, 2016 Author Posted February 25, 2016 har også forstått det slik at det er BCM som styrer ladingen, men er det noen som vet om det er mulig å programere om BCM? er det sdn coding som må til? eller klarer en å gjøre dette med star uten nett tilgang? ser at Rudi sier han ikke klarte dette, men er det noen andre som har prøvd? har tenkt litt på dette med denne BCM, og agm batteri. og har kjørt en lengre distanse på over 2 timer, da står spenningen på 13,9-14v med vanlige forbrukere på. og etter hva jeg har skjønt så kan en med agm batteri øke ladespenningen når det er lite strøm på batteriet, men bør gå ned på spenningen når batteriet nærmere seg fult (80%) og på et 12v batteri så vil den anbefalte spenningen ved lading over 80% være på 13.5-13,8v. derimot ved tomt batteri så vil spenningen være anbefalt opp til 14.5v. sef så vil det være behov for å øke spenningen ved kaldt batteri. noe som BCM i utgangspunktet burde klare å takle siden den har en innebygd tempsensor i seg, etter hva jeg har funnet ut og bruker tempen ifra denne i kombinasjon med ute temp, og lurer på om den ikke også brukte tiden motoren har vært igang oxo for å besteme tempen. men da vil jeg tru at den fremre sam modulen også er med i bilde, siden ute temp går via den, og er kalkulert ut ifra temp sensor foran, drift tid og fart. skal iallefall være det, selv om det ikke alltid ser ut som det. hmm... var vanskelig å finne info om slikt. skulle ha vært artig å lest hvordan dette systemet fungerer i detalje prøvde idag å ta en såkaldt re-setting av BCM bare for moro skyld, der det står i wis at en skal sette varmeapperatet på fullt, slå på nødblink og sette på rutevarmer å kjøre dette i minimum 2minuter. da økte ladespenningen ved kald bil og uten belastning opp til 14.1v, men med en gang jeg fikk litt temperatur i bilen så datt denne ned til 14v. Quote
Rudi Posted February 25, 2016 Posted February 25, 2016 ser at Rudi sier han ikke klarte dette, men er det noen andre som har prøvd? jeg fikk opp en melding som jeg tydet til at styreenheten i min bil ikke lot seg programmere, men tolket det til at tidligere versjoner av den lar seg programmere Quote
Eirik Tømmerås Posted February 25, 2016 Posted February 25, 2016 Disse har en BCM (Battery Controle Module), så vidt jeg har forstått har denne full kontroll over alt strømtrekk, og sørger for nødvendig lading alt etter hvilke batteritype som står i bilen.. En annen relevant sak om BCM: Noen på internett monterte ekstern forsterker og jordet den i batteriet, da kom det fort opp i displayet at alle komfort-funksjonene var deaktivert pga lite strøm.. Viste seg at BCMen gjorde dette fordi den så at det var et strøm-trekk i bilen den ikke likte, og tolket dette som lite strøm. Sikkert for å være på den trygge siden at man ikke risikerer stans eller lignende... Løsningen var og jorde forsterkeren i karosseriet, og alt var ok igjen.. På min -04 S211 har jeg ettermontert to store forsterkere og en surroundprocessor bak i bilen og strømmen både + og - er tatt direkte fra batteriet og jeg har aldri fått noe varsel om feil. Carlson W211! Jeg synes det ser ut som at dine volt-verdier er sånn de skal være på en 211. Har lest om at elektronikken i de bilene heller ikke liker for mye spenning. Jeg synes hele AGM greiene bare er trøbblete, og jeg har montert en Defa-lader fast for å kunne bruke webastoen om vinteren, kjølefunskjonen på sommeren har jeg ikke giddet å prøve da jeg ikke bruker laderen hver dag i den årstiden... Quote
carlsson w211 Posted February 25, 2016 Author Posted February 25, 2016 joda jeg er enig, verdiene er rimelig normale for en pre-face, og iallefall nå som jeg ikke trenger å lade opp batteriet hver uke, selv med masse småkjøring, og av og til bruk av webastoen. meeeen du vet, nyskjerigheten, og liker og forstå hvordan et system fungerer. og er det mulig å manipuler systemet har vel også lest en del plasser at noen påstår at elektronikken ikke liker for høy spenning, og generelt så kan en vel si at høyere spenning, jo mere varme utvikling, som igjen vil blir avkjølt når alt er av. som igjen resulterer i sprukene lodinger etter tid. så der er det iallefall korekt. i tillegg så er enkelte plasser brukt relativt rimelige elektriske dupe diper inne i noen av boksene (som koster vanvittig mye når du kjøper boksen), som ikke har det beste rykte på seg, eks i både bakre og fremre sam modulen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.