Olav Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Denne tråden skal brukes som et oppslagsverk om denne bilmodellen. Først og fremst om ting man bør sjekke opp ved kjøp. Svakheter ved enkelte modeller og modellutvalg og utstyrsnivå. Vennligst hold denne tråden fri for vanlige diskusjoner, kun faktaopplysninger og erfaringer takk.
Kjetil Halvorsen Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Fra erfaring med min 500SL 1990 mod, samt fra SL-sider på nettet: Fordeler(e) med rotor irrer og blir slitt. Resultatet er at motor ofte stopper når den blir mellomvarm. Ledningsnett til motor, spesielt på modellene 93-95. Det ble brukt isolasjon med miljøvenlig materiale, noe som medfører at de går i oppløsning. Resultat blir fusk og motorstopp. På min 90 modell måtte jeg bytte kontaktstykke i tenningslås, da den ikke ville starte med jevne mellomrom. Har ikke hørt at dette er en vanlig feil, men min har gått veldig lite i forhold til alder og har nok "stått på seg" noen feil. Mekanisme til soft og hardtop er meget innviklet og et potensielt problem. Har ikke hatt problemer på min, men hydraulikk sylindre som begynner og lekke samt microswitcher som begynner å tulle er gjenngangere har jeg lest. Dette er dyrt!! Plastvinduene i caben er også et punkt på eldre biler. Sl'ene har pneumatisk sentrallås som de fleste andre Mercedes, men her er det et uttall "kurser". (lokk til baksetene, midtarmlene, sigaretttennerlokk, senterrom dashbord, hovedrom dashbord, rom i begge sidedører, tanklokk, samt alle dører. Sikkert noen jeg har glemt). Lekkasjer kan oppstå. Spesielt rundt batteriet hvor batt syren kan spise opp plastledningene) Rust er så langt jeg har funnet ut et ikke-problem på disse bilene. Men selvfølgelig, alle biler kan ruste... Ellers er det som på alle topserie Mercedeser masse elektronikk i disse bilene, test at alt fungerer. Har hørt om at hvis det lekker vann inn fra caben, kan dette renne inn i elektroboksen for setene og kortslutte det. Hørt historier om seter som da går helt fremre stilling med folk i det, mao litt beklemt stilling Et tips for K-jetronic/500SL eiere, slik at de skal slippe å bekymre seg slik jeg gjorde. M119 motoren (i denne bilen ihverfall) går varmt. Med varm sommertemp vil drifttemp på bilen ligge på 90-100 grader. Min kan i ekstremtilfeller gå opp i 110 grader (alpekjøring) Mercedes skriver i instruksjonsboken at temp opp i 120 grader kan være normalt ved bakkekjøring. Har nå testet andre like biler, samt fått bekreftelse på den tyske SL siden classicroadster.de at dette er normalt.
Tore Robert Klerud Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Har noen følere ute i forhold til en 300 SL 12v som kan være interessant, forutsatt at prisen blir riktig. Eieren oppsummerer el-problemer med bilen på denne måten: "Det er ett felles jordingspunkt / koblingspunkt / rele eller liknende som er def og som gjør at begge el vinduer, h. el sete og cab er strømløst og derfor ikke fungerer. Har ikke hatt tid til å gjøre noe med det. Bilen fusker på delgass, noe som også kan ha sammenheng med at deler av el anlegg er strømløst." Dere som kjenner disse bilene; jeg har hørt om at man må regne med litt elproblemer på dem. Er det noen standard-greier som pleier å gi seg, og som kan gi symptomer som ligner på dette? Jeg regner selvsagt med at det vil være kostbart å fikse, og vil ta høyde for det i prisforhandlingene, men har noen av dere noen kvalifisert gjetning om pris på eventuelle sentrale komponenter? MVH Tore
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now