Olav Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Denne tråden skal brukes som et oppslagsverk om denne bilmodellen. Først og fremst om ting man bør sjekke opp ved kjøp. Svakheter ved enkelte modeller og modellutvalg og utstyrsnivå. Vennligst hold denne tråden fri for vanlige diskusjoner, kun faktaopplysninger og erfaringer takk.
Frank Posted December 21, 2006 Posted December 21, 2006 Rust: Panser undersiden, under gummilistene på dørene, skjermer (hjulbuene), på T modelen kommer det også rust rundt skiltlysene. Travers ruster, denne ligger visst nok "beskyttet" av et plastdeksel. Noe som gjør at traversen får go gjort seg i vann og sørpe, Jeg har aldri sett dette selv men fått det bekreftet at det er et problem 200K motoren, aldri hatt noen problemmer med denne eller automat kassen. det "fiser"(høres ut som lekkasje) når motoren starter opp kald, skal visst ikke være noe farlig eller problem. Ikke fått sjekket grundig hva det er. Men lest på forumet vårt at dette er ev svakhet. 230E motoren, Den jeg hadde gikk 220k uten annet stell en service engang i året 97mod Generelt: Xenonlampene byttes fordi glassene ble brune/sorte Bakrutevisker tok kvelden, motor i høyre speil. 2002 mod Generelt: Denne har nå gått 90 000 jeg har kun kjørt den ca 20 000 uten problemer. Nå er dette hva jeg selv har opplevd med denne typen bil + par ting jeg har funnet ut etter at jeg ble medlem i MBE Om noe av det generelle jeg listet er svakheter vet jeg ikke
H-P Posted January 27, 2007 Posted January 27, 2007 S270CDI: har en 2000 modell, og rust er det over, under. ale de vanlige stedene, vær obs på at bilen kan se strøken ut under, menpirk av det belegget som MB brukte og rusta tyter ut. også traversen som nevt har vært byttet på mange biler. Mekanisk er bilen bra, Insuget er en svakhet på dem, da ventilen i insuget løstner og kan i værstefall forsvinne ned mot innsiden av motoren( ) Jeg har byttet mitt, bilen hadde da ca. 200 000km. Da gikk dynamoen min samtidig, reimhjulet løstnet og roterte på aksel, det var SVIN DYRT.... 190 Ampers vannavkjølt sak..... Nå på 230 000 har jeg knekt en forfjær og et utslitt endeledd.(normal slitasje) Ellers har jeg hørt om flere som ha CruiseControl som virker periodisk, dette skyldes stort sett den elektroniske motorstyrings enheten, somkoster et par kroner, så jeg lever med denne feilen.
Roger Solmyr Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Har en E240T 98 Veldig fornøyd bortsett fra følgende ting som kan være greitt å sjekke før kjøp: Rust, beskrevet mange steder her, men det var mye på min. Ble utbedret på garanti. Sjekk at bilen er fulgt opp mht understellsbehandling også. Klimaanlegget, hadde lekasje av klimagass og måtte bytte kondensator. Sjekk at dette virker som det skal. Setevarme: Setevarmen har røket på begge sider i sitteputen. Med skinnseter som jeg har kostet dette kr. 8.000,- pr side å fikse. Heldigvis fikk jeg dette på garanti. Xenon-lys. Sjekk hvor lenge det er siden pærene ble byttet. Dyrt å bytte på verksted. Tåkelys foran: I følge verkstedet mitt var kablingen til disse et svakt punkt og jeg måtte bytte diverse kontakter osv. Ikke dyrt, men irriterende.
Frank Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Har en E240T 98 Veldig fornøyd bortsett fra følgende ting som kan være greitt å sjekke før kjøp: Rust, beskrevet mange steder her, men det var mye på min. Ble utbedret på garanti. Sjekk at bilen er fulgt opp mht understellsbehandling også. Klimaanlegget, hadde lekasje av klimagass og måtte bytte kondensator. Sjekk at dette virker som det skal. Setevarme: Setevarmen har røket på begge sider i sitteputen. Med skinnseter som jeg har kostet dette kr. 8.000,- pr side å fikse. Heldigvis fikk jeg dette på garanti. Xenon-lys. Sjekk hvor lenge det er siden pærene ble byttet. Dyrt å bytte på verksted. Tåkelys foran: I følge verkstedet mitt var kablingen til disse et svakt punkt og jeg måtte bytte diverse kontakter osv. Ikke dyrt, men irriterende. Jeg måtte også bytte denne kablingen her om dagen + betjeningsenheten til klima(digital). speedometerhuset byttet, krystaller blir borte.
Pål B Posted July 17, 2007 Posted July 17, 2007 Kan også anbefale en sjekk av vakuumpumpa som ligger under baksetet h.s. Denne er utsatt for kondens, som fører til svikt i låssystemet. Sjekk også for rust i brønnen som batteriet sitter i. Under baksetet v.s.
Håvard Bendiksen Posted July 17, 2007 Posted July 17, 2007 Om du vurderer en '99 eller nyere 210, så sjekk dato for førstegangsregistrering. Det er denne dato som gjelder om du skal få reparert rustproblemer kostnadsfritt... Jeg var innom MotorTrade i Tr.heim her forleden med min '99, som er førsteg.reg januar '99. De dekker kun 50% av kostnadene mine... . Jeg fikk med meg et skriv som beskrev ganske nøyaktig hvordan dette er...Jeg skal se om jeg kan få skannet det om det er noen som vil ha dette ?? Jatakk
Håvard Bendiksen Posted July 24, 2007 Posted July 24, 2007 Om du vurderer en '99 eller nyere 210, så sjekk dato for førstegangsregistrering. Det er denne dato som gjelder om du skal få reparert rustproblemer kostnadsfritt... Jeg var innom MotorTrade i Tr.heim her forleden med min '99, som er førsteg.reg januar '99. De dekker kun 50% av kostnadene mine... . Jeg fikk med meg et skriv som beskrev ganske nøyaktig hvordan dette er...Jeg skal se om jeg kan få skannet det om det er noen som vil ha dette ?? Jatakk Regner med at det er mailadr. du har i avataren din....skal se hva jeg får til etterhvert. Er på ferie for øyeblikket, men ser på saken... Kjempefint
Andre Solberg Posted October 1, 2009 Posted October 1, 2009 Om du vurderer en '99 eller nyere 210, så sjekk dato for førstegangsregistrering. Det er denne dato som gjelder om du skal få reparert rustproblemer kostnadsfritt... Jeg var innom MotorTrade i Tr.heim her forleden med min '99, som er førsteg.reg januar '99. De dekker kun 50% av kostnadene mine... . Jeg fikk med meg et skriv som beskrev ganske nøyaktig hvordan dette er...Jeg skal se om jeg kan få skannet det om det er noen som vil ha dette ?? Tar gjerne en slik jeg også..
Fredrik D. Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Angående rust har jeg oppdaget at mange S210 ruster på taket langs rails'ene, mest bak, ganske nærme bakluka. Både før og etter facelift.
Gujoni Posted February 26, 2010 Posted February 26, 2010 Rust i bakkant av taket ved takreling hadde jeg på den S 210 jeg hadde før. Dette ble reparert på garanti (bilen var en `98 modell og rep gjort i 2004). Taket ble sandblåst innvendig uten at BoS Ensjø dekket til skikkelig så i første fartsdumpen etter henting hørte jeg at det drysset slipesand. Dette er ikke vanlig sand men små korn av et eller annet med skarpe kanter. Baksetet og lasterommet var fullt av dette og da jeg tittet innunder taktrekket som hang ned i bakkant fordi klipsene var ødelagt under monteringen, lå det masse sand oppå det. IKKE IMPONERENDE! Bilen ble tatt inn igjen og bl.annet sikkerhetsbeltet h.side bak måtte skiftes siden sanden hadde kommet inn i det. Fikk god service og bilen ble rengjort, men selv da jeg solgte den i 2009, lå det litt her og der. Jeg så de første tegnene til rust mellom bakre ende av takreling og kanten på åpning for bakluke, men dette var bare toppen av isfjellet så vær obs på dette.
Alexander Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Jeg ville kjøpt den beste bilen jeg fant, og så sett på om jeg kan leve med den motoren den har.
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Det er absolutt ingen dum ide det Men hva er å foretrekke ved de to valgte modellene E230 og E240? Vil det være en fordel med v6 kontra 230 på T-modellen for eks? Jeg aner ikke, så bare lurer litt. Er det noe viktig en bør tenke på ved disse to modellene teknisk sett?
Alexander Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Garantert høyere driftsutgifter på en E240, men så er det jo V6 da... E240en kjennes god og frisk ut og kjøre den, men de som sier at firerne er treige har ikke kjørt 123 hele livet
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 7, 2010 Posted May 7, 2010 Det er noe helt eget med 6ère ja. Men det ser ut til at det er lettere å finne en E230. Hvordan er det med delemarkedet til en E240 kontra E230? Litt lettere tilgjenglig på E230 siden det går flere av de ?
Alexander Posted May 7, 2010 Posted May 7, 2010 Det som du trenger å kjøpe er slitedeler, og det kjøper du nytt. Dvs. at det er samme tilgang på både 240 og 230
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 7, 2010 Posted May 7, 2010 Det som du trenger å kjøpe er slitedeler, og det kjøper du nytt. Dvs. at det er samme tilgang på både 240 og 230 Der kan du se, kjørt altfor mye gammel bil jeg vettu
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 9, 2010 Posted May 9, 2010 Da vi var ute å kjørte i går, traff vi på flere 210 biler som sto til salgs. Vi kom faktisk over ett par 210 biler som jeg har sett stå på finn.no også. Og på finn, så står det ikke nevdt med ett eneste ord at disse har rustblemmer rundt hele. Dette er jo skremmende. Man ser jo disse rustblemmene skikkelig tydelig. Når jeg selger en snart 30 år gammel bil, så opplyser jeg jo kjøper at det er rust på bilen. Og normalt er det også det på en snart 30 år gammel bil, men hvorfor er det noen som ikke opplyser om dette på en 2000 model i en annonse? Er det for at folk bør vite at disse ruster? Etter den runden i går, så må jeg si det er skuffende mye rust å se. Det kan også virke som om BOS forhandlere ikke vil ha disse som innbyttebiler også, for det er ikke veldig mange som står til salgs der. Blir folk oppfordret til å selge disse selv? Hvor mange ganger går disse gjennom rustprogrammet? Om man kommer over en som har vert gjennom den leksa, så kan jo rusta komme tilbake (det har jeg hørt flere ganger nå hvertfall), hva gjør man da? Blir det dekket? Er det vanelig at kjøper får med kvitteringer på at bilen er vert gjennom denne kulansen, eller må man krangle seg til for å få dette? Det er jo veldig trøtsomt å kjøpe en til 100.000,- da, og det første du må gjøre er å få fjernet den rusta. Ellers utenom den rusta må jeg si denne bilen virker veldig fristende (tro det eller ei?) Jeg må bare spørre å glåle, for jeg beveger meg jo ut på ting jeg må ha en masse fin info om merker jeg. Det er mye for og imot rundt om på disse bilene visst, så jeg trenger noe mer for
ØHN Posted May 9, 2010 Posted May 9, 2010 Det er rust som er problemet med de bilene Syver, det har det alltid vært, og det kommer det alltid til å være. Også 2002 modeller 210 er i ferd med å bli for gamle til at du kan regne med noe hjelp på kulanse/goodwill fra Bertel O. S. Og får du tilbud om fiks fra BOS, vil egenandelen bli på omtrent det samme som om du får et annet bra verksted til å fikse dette. Rusta kommer tilbake også, gang på gang, fordi bilene ikke er særlig bra på dette punktet. Dessuten snakker vi om biler som er mellom 8 og 15 år gamle, ikke akkurat nybil. Men ellers er 210 en bil med mange kvaliteter. Hvis du legger inn litt jevnlig rustfiks i budsjettet ditt, har du fin bil i mange år. Dessverre kan det være litt vanskelig å finne det eksemplaret som gir minst rustproblemer på lang sikt. En 210 som er nærmest urørt av lakkverksted og har litt synlig rust, kan være et tryggere kjøp enn en som akkurat har blitt fikset opp etter kraftige angrep. Den sistnevnte kan være en tikkende rustbombe
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 9, 2010 Posted May 9, 2010 Æsj, ikke særlig moro dette.. Vi får se hva det vil bli til, er så usikker...
Odd Sigurd Posted May 13, 2010 Posted May 13, 2010 230 er helt klart den beste motoren i 210 hvis du sier pris kontra power kontra økonomi. 240 er litt tørstere, men til gjengjeld gir det en bil i en helt annen klasse! Ja,litt tørstere er den,har selv en W210 240 2000mod som jeg er kjempefornøyd med.Bilen har en nydelig lyd,drar godt og er betryggende å vite at man har litt krefter i tilfelle man må kvikt forbi noen.På lang kjøring fikk jeg den ned i 0,78 med vanlig dekkdimensjon men merket da jeg byttet til 19" med 265bak og 235 fremme,gikk forbruket opp til 0,84.Men det var på kjøring nå i Danmark og Sverige der farten stort sett var en del høyere enn vi kjører her hjemme,så alt i alt så synes jeg forbruket var til å leve med.Småkjøring her hjemme rundt hjørneneligger det nok opp mot 1,1-1,2,men da er det for det meste kjøring der motoren kun får en lunk.Ellers er det jo som alle nevner litt rust på disse,men ikke mer enn at sjekker du hver gang du vasker bilen så er du i forkjøpet slik at du kan sette inn tiltak i en veldig tidlig fase,og det kommer tilbake enkelte plasser selv om den har vært inne på garantifiksing.Men allikevel er det en fantastisk deilig bil som jeg elsker å kjøre,kjørte 2800km på en uke nå nylig uten å bli lei og trøtt
Guest Mikey Posted March 21, 2012 Posted March 21, 2012 Hei er nå i beite etter en stasjons vogn. Har da sett litt på w210, har budsjett på 100 000. Ser at det tidvis dropper inn noen 270cdi og 320 cdi som er taxi kjørt bør en tenke seg om her tenker på km stand? å hvordan er 300td ? Er dette kurrante biler til å dra tihenger med ?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now