Jump to content

203-serien C-klasse 2000 - 2006

Recommended Posts

Posted

Denne tråden skal brukes som et oppslagsverk om denne bilmodellen. Først og fremst om ting man bør sjekke opp ved kjøp. Svakheter ved enkelte modeller og modellutvalg og utstyrsnivå. Vennligst hold denne tråden fri for vanlige diskusjoner, kun faktaopplysninger og erfaringer takk.

• 8 months later...
Posted

Har nylig kjøpt en C200 Kompressor, har ingen feil sålangt.

Vet at det er byttet dører og evt. forskjermer på grunn av rust, skal se nermere på saken og poste nøyaktig.

Skal samt få utskrevet en verkstedhistorikk og legge inn vesentlige feil og reparasjoner.

Posted

Jeg har en C klasse 220 CDI T, 2004 årsmodell som jeg har hatt i over 4 år, kjøpte den ny og har kjørt 176000 km til nå.

den ligger ute på finn.no

Har vært veldig fornøyd med denne bilen.

det er  byttet en servomotor i klimaanelgget,  armen til cruisecontroll og 1 stk nøkkel inkl programmering av sentrallås (alle deler gikk på garantien)

her er link til bilen som nå ligger ute på finn.no

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11021324&sid=xz4dcasVwFS716224

grunnen til at jeg selger er at jeg nå har bestilt ny C klasse stasjonsvogn for levering i januar 2008.. og jeg gleder meg til januar......

larseu

• 1 month later...
Posted

Vet at det kan være problemer med låsekasse på samme måte som 211. Tilfellet jeg vet om er en 2003 modell der låsepinnen på passasjersiden spretter litt opp igjenn etter at man har låst og at man må låse med nøkkelen noen ganger helt til det går. Dette synes jeg er viktig å sjekke hvis man allerede eier en slik da døren ikke låses.

• 9 months later...
Posted

2000-2003/4 modellene har hatt problemer med SAM-modulen bak! Probleme starter som oftest med at lysene bak begynner og leve sitt eget liv.

Gjør du bilen strømløs når denne SAM-modulen er dårlig/deffekt kan det vere at du ikke har tankmåler, lys bak osv!

Greit å vite om denne er byttet skal du ha en slik bil innenfor disse årstallene! Er den byttet er det til en ny og bedre versjon!

Posted

På sedan utgaven har sett at det er lys der det skal være KUN bremselys og ved å bremse lyser samme plass som er baklys :shock: Er det noe feil eller kun denne bilen ble lavd slik??

Så langt som jeg vet, skal det være lys nede og bremselys oppe på lykta (separert)!!

Posted

Det som har skjedd er at en av pærene nede (kjørlys pærene) har røket. Da kobler SAM-modulen bak inn noe som kalles "substitute lamp". Det som skjer da er at den kobler vekk kjørelyspærene som er nede, og kobler inn lysene oppe der bare bremselysene satt før. Dette er en dobbelpolt pære som kan lyse som en kjørelyspære i tilleg til bremselys!

Hele poenget er at det ikke skal mangle noen pærer synlig bak!

Espen M

• 1 year later...
Posted

Hei

Er nytt medlem, så bær litt over med meg om dette blir galt  :?

Har lyst på en 203 00-03 og lurer på om det er noe jeg bør spesielt se etter.

Samtidig har jeg ett annet spørsmål: Har litt lyst på en 270 cdi, men finner den bare i stv. utgave. Vil ha en sedan. (Har en 210 stv. og det holder :-))

Er ikke den solgt i Norge eller er det bare veldig få av dem?

Henning

Posted

Mine erfaringer med 02-220cdi:

Gåen tilleggsvarmer er visst relativt vanlig problem

Innslaget på starteren begynner å ta sikringer = ny starter.

Falskluft pga tørre og sprukne pakninger/o-ringer på dieseltilførsel etter høyttrykkspumpe.

lekkasje rundt dysene = masse koksing (svart guffe rundt dyser). Årsak er utett kobberpakning mellom topp og dyse. Noen ganger får ikke verksted løs dyser og da kan det fort bli dyrt.

Lekkasje på høyttrykkspumpe. Kan være billig løsning som å stramme til noen skruer/skifte o-ringer. Eller bli en dyr løsning som medfører bytte av pumpe.

Ytre bærearmsforinger bak blir ofte slitt. Koster ca underkant av 300 pr side pluss jobben (om man ligger unna BOS som tar ca 5-600 for samme delen).

Stab-stag foringer foran pleier ofte å gi litt knirkelyder. Rimelige og enkle å bytte.

Diverse foringer på bærearmer foran er nesten å regne som slitedeler. Holder lenger enn på Passat fra 96 til 02, men ikke så lenge som på 124 og 210.

Ellers har vi det vanlige problemet med rust. Har hatt rust i hjulbuer, under gummilister på dørene, under deksler på kanalene og hadde hele fronten pepret av steinsprut. Værste rusta var faktisk steinspruten og hjulbuene. Ikke fullt så bra rustbeskyttet som en gammel 124, men bedre enn Mazda 6 og Ford Focus

Posted

Har litt lyst på en 270 cdi, men finner den bare i stv. utgave. Vil ha en sedan. (Har en 210 stv. og det holder :-))

Er ikke den solgt i Norge eller er det bare veldig få av dem?

Henning

det er solgt (w)203 i sedanutgave med 270 cdi motor, og jeg kjenner en som har en strøken sort sedan ,

men som alle andre motorsterke biler var dette sikkert en veldig dyr bil og da kjøper de fleste "såkalte fornuftige" kundene en større bil

og får sikkert mer bil eller høyere "nabofaktor" med en ribbet E-klasse i samme prisklasse.......

Posted

det er solgt (w)203 i sedanutgave med 270 cdi motor, og jeg kjenner en som har en strøken sort sedan ,

men som alle andre motorsterke biler var dette sikkert en veldig dyr bil og da kjøper de fleste "såkalte fornuftige" kundene en større bil

og får sikkert mer bil eller høyere "nabofaktor" med en ribbet E-klasse i samme prisklasse.......

Takk for innspill begge to :)

Nå vet jeg litt mer hva jeg skal se etter og hva jeg skal se på.

270cdi er tydligvis både dyr og vanskelig å få tak i, så det blir nok en 200k på meg.

HenningB

• 9 months later...
Posted

Lukter litt på en W203 selv om dagen, men er det noen som vet hva en 180-200 kompressor motor bruker på mila ved blandet kjøring? Vil gjerne høre hva en av dere med tilsvarende motor bruker, da oppgitte tall fra Mercedes ofte blir litt annerledes i praksis.

Posted

Nå har jeg kikket på kjørecomputeren.

3660 km - 0,95 i snitt på en 200k

Mest småkjøring, noen få lengre turer. Har dog vært under 0,7 på langkjøring med forsiktig gassbruk  :)

HenningB

Posted

Ikke så ille det. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg egentlig var fast bestemt på en bil med CDI motor, men har igrunn funnet flere biler med riktig farge og utstyr for meg som da har en kompressor motor, samt er det en liten prisforskjell så jeg er dermed ikke like fast bestemt på CDI lenger... Jeg har desverre ikke prøvd annet enn CDI motor og eldre 4 sylinders bensinmotorer fra Mercedes uten kompressor, men jeg regner med at kompressor motoren oppleves like sterk som en CDI motor i de litt bratte bakkene vi har mer enn nok av her i landet?  :)

Posted

Denne tråden er vel i ferd med å skli ut. Sjekk trådstarters info ;) Slett gjerne dette innlegget, hvis det ryddes litt.

• 3 weeks later...
Posted

Jeg kjørte en s203, 2004 c180TK avantgarde da jeg bodde i England. Hadde gått ca 70000 miles, altså 120tkm. Der var døråpner mekanismen på bakluka defekt. Måtte bytte hele håndtaket (er elektrisk, og ikke mekanisk). Hadde også en lekasje fra automatgirkassa som ble utbedret. Ellers en nydelig bil å kjøre som kjennes ut som en større bil enn det den er. Stabil og fin på motorveien, sterk og fin kompressormotor, og ganske fin/grom lyd til 4 sylindrer å være.

• 6 months later...
Posted

Min s203 c180 har nå gått 145000km,riktignok bare ca.3000km siden sept 2009

byttet 4 stk fjærer  høsten 2010,alle 4 stk bære armer er skiftet,skiver bak,+klosser.

Det er nesten for dumt men bilen blir ikke brukt,må i garasjen og fyre den opp en gang i blandt for og holde liv i skuta :).

Jo, byttet batteri vinteren 2010,pga små kjøring fra kjerringa. Ellers har bilen godt som ei kula.Ingen rust men jeg skal ta under rustbehandling til våren.

• 1 year later...
Posted

Baklukemekanisme defekt som nevnt. Altså håndtaket "vipper" ikke ned, og må vippes ned med fingrene.

Electric heater booster defekt. Tømmer batteriet for strøm og koster en god del å fikse på verksted. Underkant av 10K.

Lekk radiator. Ca. 7K på verksted.

Lekkasje fra automatkassa.

Svetting fra turbo.

Gåen servo - knirking og seigt ratt, spesielt ved minusgrader.

Staget som styrer hvor klimaanlegget blåser pleier å bli defekt. Ca. 7K på verksted.

Sentrallåsen tuller - låser ikke igjen dørene på først forsøk, og kan henge seg opp.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...