Fagerdaal Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 Hei! Skal selge E-klassen min, og det har vært en og sett på den og prøvekjørt i dag, ringte også i går og sa han skulle ha bilen. I dag når han kikka på den, ble det skrevet kontrakt så jeg ikke skulle selge bilen til noen andre. I salgsannonsen har jeg huket av for at årsavgift IKKE er inkludert i prisen, som ble noe lavere enn salgsprisen. Dette ble krysset av for i kontrakten også, at kjøper betaler for årsavgift dette året. Kjøperen signerte kontrakten når alt var fylt ut. Etter en time ringer kjøperen og ser at det er blitt krysset av for dette i kontrakten, og at han ikke hadde fått med seg at dette stod i salgsannonsen, og sier nå at hvis jeg ikke betaler denne skal han ikke ha bilen. Lurer på hva det lureste her er? Har ikke fått penger for bilen, kun skrevet kontrakt, da bilen skal leveres i kommende uke. Jeg mener at han bør ha lest annonsen bedre, og kontrakten før han skrev under. Vurderer og si at jeg kan betale halve årsavgiften. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 Tid er penger.. Tiden med klage om småsummer er forbi spør du meg. Hva er totalbildet her? Quote
ClasT Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 Hvis du har fått en ok pris for bilen så lønner det seg kanskje ikke krangle om årsavgift? Ved å finne ny selger må man kanskje ned i pris og man er like langt.. Quote
Olaf Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 Jeg er dumsnill sjøl av og til (eller bare dum...), men en underskrevet kontrakt er et bindende dokment. Hvis han krangler på en sum som er avtalt, fordi han ikke har lest kontrakten, hvordan ser det da ut med betalingen for bilen, er det HELT iorden? Hvis du går med på å gå vekk fra et punkt i kontrakten nå, hva kan du vente deg av klager senere hvis han da påstår at han ikke så det i kontrakten? Er du f.eks. medlem av NAF eller KNA, ta kontakt med en jurist der og spør hva som er beste framgangsmåte. Jeg synes en årsavgift er en alt for stor rabatt. Jeg håper salget går iorden, lykke til! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Atmobil Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 Ja det er synd at folk skal krangle om sånt som dette her men en kontrakt er en kontrakt. Jeg ville også hørt med en jurist hva en bør gjøre i et slikt tilfelle men det jeg selv tenker er at så lenge kontrakten er underskrevet så har kjøper ingenting å komme med. Quote
alelys Posted February 14, 2016 Posted February 14, 2016 si du skal betale den, få pengene for bilen og send den avgårde. Når avgiften kommer er det bare du å ikke betale den fordi det er det som står i kontrakten. betaler ikke han den blir bilen avskiltningsbjært. og holder han ut et år får du regningen igjen ved nyttår. litt dårlig gjort, men om det stod i annonsen og er skrevet på kontrakten..... Quote
Atmobil Posted February 14, 2016 Posted February 14, 2016 Nå er det vel slik at det er den som er registert som eier 1. Januar som er ansvarlig for at avgiften blir betalt. Betales ikke denne innen forfall blir det tillegsavgift. Har selv brent meg på dette her ved da forfall var 15. mars og jeg fikk lønn 20. I Mai kom det en lite hyggelig ekstra regning Quote
alelys Posted February 14, 2016 Posted February 14, 2016 om 1 januar eier ikke betaler og det er blitt ny eier på bilen blir avgiften sendt til han. Betaler ikke ny eier blir bilen avskiltningsbejert, da skjer det ikke noe mer før ved nyåret igjen. Dette er iverfall det jeg fikk som svar når jeg som ny eier fikk årsavgiften og prøvde å nekte betaling. Quote
Deltaone Posted February 14, 2016 Posted February 14, 2016 Nå er det vel slik at det er den som er registert som eier 1. Januar som er ansvarlig for at avgiften blir betalt. Betales ikke denne innen forfall blir det tillegsavgift. Har selv brent meg på dette her ved da forfall var 15. mars og jeg fikk lønn 20. I Mai kom det en lite hyggelig ekstra regning Helt korrekt, eier pr.1/1 blir slaktet av staten, og deretter blir bilen begjært avreg noen mnd etter. En slik kjip f., ville jeg ikke ha solgt bil til. Nekt å betale årsavgiften, og send han regning på 10% for kontrakts brudd!! Leverer du han bilen nå inkl årsavg., så er det bare å vente på at han seinere skal reklamere på feil ved bilen...... Quote
KennethJ Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 En slik kjip f., ville jeg ikke ha solgt bil til. Nekt å betale årsavgiften, og send han regning på 10% for kontrakts brudd!! I Norge er nok normalen at man i beste fall får dekket sine direkte kostnader som følge av kontraktsbrudd, disse må gjerne dokumenteres.. Quote
KennethJ Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Først av alt: Selg ALLTID med årsavgift inkludert, så du slipper namsmannen på døra som følge av at kjøper ikke betaler regninga. Når du først har inngått en avtale der det ikke er inkludert er det bare å velge om du vil ta fighten eller ei.. Det er trolig ikke verdt kampen. Quote
ClasT Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Først av alt: Selg ALLTID med årsavgift inkludert, så du slipper namsmannen på døra som følge av at kjøper ikke betaler regninga. Når du først har inngått en avtale der det ikke er inkludert er det bare å velge om du vil ta fighten eller ei.. Det er trolig ikke verdt kampen. Helt enig i denne. Selg bestandig med inkludert årsavgift, så slipper man alt atyr rundt årsavgiften fra 01.jan til 20.mars Quote
HenningN Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Hva med å foreslå at dere deler årsavgiften 50/50? Bare for å få saken ut av verden? Quote
Tor Anton Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 "loven" er klar den, eier av bilen 1.1 er ansvarlig for at årsavgiften er bet. Det å krysse av for at årsavgift ikke er ink. på finn er nok mest for de bilene som er avreg. innen 31.12 slik at det ikke er noen krav fra 1.1. Da vil kjøper av bilen måtte betale årsavgift for å få på skilt. Men det er jo opplyst om at årsavgift ikke er ink i annonsen så nye eier bør ha fått med seg det,men prisen på bilen burde jo heller vært årsavgifta høyere å så hadde det ikke vært noe tema, spes da det satt skilt på bilen 1.1. Blir ikke bilen solgt før 21.3 så må eier uansett betale for å ikke få bejæring. Quote
MB JON Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Hva med å foreslå at dere deler årsavgiften 50/50? Bare for å få saken ut av verden? Enig - forslå 50/50 og få saken ut av verden. Quote
FrodeS Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 "loven" er klar den, eier av bilen 1.1 er ansvarlig for at årsavgiften er bet. Samtidig er det skrevet en kontrakt om at en annen har ansvaret. Hva du gjør videre kommer an på hvor tøff du er, og hvor gjerne du vil bli kvitt bilen. Kjøper har jo kjøpt bilen, så han vil tydeligvis ha den. Du kan: 1. Gi deg, si det er greit, betale og bli ferdig med det. Surt, og enkelt. 2. Gi beskjed til kjøper at da beholder du bare bilen og ser om du finner en annen selger. 3. Gi beskjed til kjøper at du forholder deg til kontrakten, og om ikke han gjør det, så holder du han ansvarlig for merutgifter (f.eks. hvis du må selge til noen andre og får lavere pris). 4. Foreslå å dele 50/50 og håp at du blir ferdig med saken. Jeg syns det ser ut som kjøper "prøver seg", og sånt irriterer i hvert fall meg noe grusomt. Kjedelig å betale for en tjeneste man ikke får, i dette tilfellet betale for at andre skal kjøre rundt gratis. Quote
Fagerdaal Posted February 17, 2016 Author Posted February 17, 2016 Det ble til at vi delte den 50/50. Ikke like stor utgift men kjipt uannsett ettersom han fikk prutet litt på bilen. Sant som dere sier, kontrakten er bindende, og ikke min feil at han ikke leser annonsen og kontrakten grundig nok før han signerer. For 3500,- orker jeg ikke noe stor sak ut av dette. Heldigvis kom pengene inn på konto som avtalt, og bilen er levert. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 17, 2016 Posted February 17, 2016 Veldig flott det ordnet seg Quote
Fagerdaal Posted February 19, 2016 Author Posted February 19, 2016 Så nå må jeg skuffe dere med at det står en Volvo i Oslo og venter på meg Quote
modzona Posted February 19, 2016 Posted February 19, 2016 Hvis det er en slik som dette så føler jeg at det er greit. http://jalopnik.com/the-2017-volvo-v90-is-beautifully-wagon-tastic-1759841166 Quote
Eirik Tømmerås Posted February 19, 2016 Posted February 19, 2016 Ved Juletider lånte jeg en XC70, og nei takk, for makan til båt har jeg ikke opplevd siden jeg kjørte Ford Granada på -80 tallet Quote
Wicky Posted February 20, 2016 Posted February 20, 2016 V90 er rar bakfra...S90 derimot er vakker Quote
Recommended Posts