Lars U. Posted February 11, 2016 Posted February 11, 2016 TV2 hjelper deg var ikke helt fornøyd med Star Autoco i dagen test av teknisk tilstand av en gammel E klasse. De var vel hakket bedre en Mekonomen på Storo som nærmest ble beskylt for å lure kunden. Jeg mener det er mye slendrian på bilverksteder og jeg ble ikke overrasket over dette Quote
Jørgen F.J Posted February 11, 2016 Posted February 11, 2016 Vært gøy med en stor test langs hele norge Quote
Eirik Tømmerås Posted February 11, 2016 Posted February 11, 2016 Jeg mener det er mye slendrian på bilverksteder og jeg ble ikke overrasket over dette x2 Quote
Hans Kåre Isdal Posted February 12, 2016 Posted February 12, 2016 det er derfor eg bruker så lang tid på å finne det rette verkstedet. så langt er det min gode mekanikers verksted på stord og. mb i haugesund. dei er gode og holder ord. Quote
tommern57 Posted February 12, 2016 Posted February 12, 2016 http://www.dinside.no/935966/enorme-forskjeller-paa-tilstandsrapport-paa-samme-bil#_ga=1.133575118.1976863264.1437748584 Quote
Eirik Tømmerås Posted February 12, 2016 Posted February 12, 2016 Da jeg kjøpte E´n forlangte jeg Naf-test pga jeg kjøpte bilen usett, selgeren sa at han ikke hadde mulighet for å ta Naf-test, men at han kunne få tatt en tilstandsrapport noe jeg takket ja til. Jeg mottok da en bil helt uten parkeringsbrems, men med anmerking om rust innvendig i fjærbenstårn (dette er nå snart 5 år siden, og ikke kan jeg skjønne hvordan de har sett rust der da bilen har airmatic så det er ikke mye klaring mellom fjær og tårn til å se noe som helst) Men det var heldigvis og det eneste. At motoren i det påfølgende år skulle få en runaway kunne vel ikke hverken jeg eller en Naf-test avslørt, med mindre det kanskje ble demontert ting kun med det for øye å sjekke lagerslakk i turboen, men så grundig går vel heller ikke dere til verks. Ser jo i ettertid at det burde vært gjort... Quote
FrodeS Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Der var det ganske stort sprik, ja. Kjenner allikevel at jeg har litt problemer med å ta testen seriøst, når det er "Benny Broom" som er dommer... Quote
Eirik Tømmerås Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Alle og en hver kunne jo være "dommer" når vi så på TV2 hjelper deg. De oljelekkasjene var jo ikke vanskelig å se og den løse katten (innvendig) hørtes jo ved dunking på den, og den måtte jo høres godt under prøvekjøring. Quote
KennethJ Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 At Benny er med trekker naturligvis ned mitt inntrykk av testen ja. Det ville vært ganske interessant dersom de også hadde kjørt den på NAF-test.. I realiteten sier denne testen ikke annet enn at verksteder ikke er til å stole på, hadde de kjørt samme runde en gang til med en annen bil kan det være at de hadde fått helt ulike svar på samme verksted. Quote
Tor Anton Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 For min del viser ikke denne testen noe spes. Ikke engang tv2 fant stort utenom litt oljesøl og en løs innmat i kat. På en bil som har gått så langt å det er 4 drypp med oljesøl å den ikke er tom for olje betyr ikke at den er klar for høggeren. Synes det er rart de ikke nevnte slakk i diff, rust på bremse/bensinrør, oljelekk på diff og slakk i stagg eller foringer. Vi som har sett en og annen brukt MB vet at dette finnes. Så kansje ikke TV2 sitt team var så nøye heller da. At han superdusten Benny dukker opp er jo tragisk. Har enda ikke opplevd noe saklig kritikk/bedømming fra den karen der. Det er en skam at han får yttre seg. Det snakkes om "nett-troll",men han må jo være ett "TV-troll". Er en grunn til at Autofil ble kalt autofeil av folk i bilmiljøer. Ang.NAF så har ikke jeg noen tilitt til dem. Jeg har hatt biler som har vært der, å vært med da mor har hatt sin bil der på eu-kontroll og naf-test. Å jeg blir skremt av det jeg ser. Quote
Lars U. Posted February 15, 2016 Author Posted February 15, 2016 Dette er ikke noe som kun gjelder Star Autoco AS Hovedpoenget mitt er at det er feil innstilling hos veldig mange folk som jobber i bransjen. Dette fordi de kan ikke få sparken om de gjør dårlig arbeide. Har man en fast mekaniker som server bilen hver gang, noen som bl.a. Star Autoco hadde på mine biler tidligere, fungerte dette veldig bra. men når virksomheten blir større og det blir utskiftinger i ledelsen, er dette ikke samme ledelsefilosofi som gjelder og da er ikke kunden i fokus lenger. Jeg byttet verksted og hadde problemer med turbotrykket, mekanikeren byttet nesten alt inkl tuboagregatet uten at bilen ble feilfri, før de oppdaget en liten slange som var sprukket til kr 1.500,- Jeg kjører flere merker og hadde min Ford Transit Connect varebil 2015 inn på service og fikk beskjed om at de hadde tatt rustkontroll på karosseriet. Javel fant dere noe da ? , nei den har helt feilfri ifølge kundemottakeren ingen tegn til rust/lakkfeil. Da foreslo jeg at han burde ta seg en tur til optikeren fordi et stort flak med lakk hadde løsnet og høyre side bak. han ble litt svar skyldig da , kan man si. Samme mht handsfree løsningen som jeg klagde på flere ganger og som de ikke fant feil på. Til slutt bestilte jeg delen selv og fikk byttet den på et Ford verksted. og voila så hadde jeg ordentlig HF på bilen igjen. (jeg slapp å betale for delen , men det er ikke slik vi vil ha det) Dette føyer seg inn i rekken av gjennomgående dårlig service hos flere Mercedes-Benz, Audi, VW og Ford verksteder i Oslo og Akershus de siste 18 årene som jeg har bodd i området. Skal man oppnå kvalitet, må man ta det fra toppeledelsen og gjennomføre dette i hele organisasjonen, det hjelper ikke at de å fortelle at vi holder på å implementere dette. når virksomheten har vært der i 15 år. Jeg føler meg lurt , hver gang de ringer å spør om å bytte ditt og datt hver gang bilen er på service. Vi som ikke er faglærte i bil må kunne stole på verkstedet og det kan vi definitivt ikke ! Samme om det er TV2 eller NAF som avdekker feil, de er nok ikke feilfrie de heller. men fint å få satt fokus på dette fordi det er nok mange som betaler for arbeid/deler som strengt tatt ikke burde vært skiftet. Quote
Thomas Madsen Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 At Benny er med trekker naturligvis ned mitt inntrykk av testen ja. Helt enig, at han kan gå under TV2's motorekspert sier jo sitt Quote
Wicky Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Benny Broom og Vgs Hanne Hatrem....to personer som ikke burde hatt noe med biler i offentligheten å gjøre... Quote
Hamna Posted February 21, 2016 Posted February 21, 2016 Vært gøy med en stor test langs hele norge Langs? Skulle testen finne sted ombord på Hurtigruta? Quote
Hamna Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Ang.NAF så har ikke jeg noen tilitt til dem. Jeg har hatt biler som har vært der, å vært med da mor har hatt sin bil der på eu-kontroll og naf-test. Å jeg blir skremt av det jeg ser. Skremt av hva, f.eks.? Quote
Tor Anton Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 At han som kaller seg teknikker hos NAF som skal ta en full "NAF-Kontroll" gir en w210 stryk på AC-funksjon for det ikke virker. Jeg måtte spørre: "skrudde du anlegget på", hvor han svarte:"selvfølgelig". Tenk hvor mange biler han har skrudd AV anlegget på for så å finne ut at det ikke virker. Han ble noe rar da jeg viste han at bryteren skulle være av for at det skulle virke. Å at jeg fikk mangel på tålelysene pga. at jeg hadde en lysbryter som faktisk var riktig/i orden slik at tåkelysene ikke virker med hovedlysene på,men kun da bryteren sto på park. At de etter 4 Eu-kontroller enda ikke har funnet ut at en av bilene ikke har kat. At de ikke noterte en sikkerhetssele med frynser på en bil, (ble seff byttet for det). At jeg skulle sette på sommerhjul 1 uke etter eu hos naf å fant en bærekule som var så slitt at den faktisk kunne delt seg iløpet av kort tid. At de ikke fant slakk/def dempere enda jeg sa ifra om at det hadde kommet en dunkelyd foran som jeg ville de skulle se på. + alle kjente som har hatt bil der å som har mistet det ene og det andre under kjøring bare uker etter at bilen bestod kontroll hos NAF. En gang så møtte jeg en kontrollør som fortalte at han hadde vært så effektiv at han bare hadde brukt max.30min på eu-kontrollene den dagen. Quote
Eirik Tømmerås Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 Det er nok forskjeller fra Naf til Naf som det er med bilverksteder. Naf jeg bruker til eu her på Sortland har jeg gode erfaringer med, untatt en gang da jeg fikk justert hjulstilinngene på en 124 jeg hadde og mekanikeren sa til kona at Mercedes er så spesielle at han ikke kunne garantere resultatet... Og bilen fortsatte med å slite dekk I ettertid foretaes hjulstillingskontroller kun på MB verksted og de får det til. Quote
Hamna Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 At han som kaller seg teknikker hos NAF som skal ta en full "NAF-Kontroll" gir en w210 stryk på AC-funksjon for det ikke virker. Huff da! Det står til stryk... mildt sagt. Hvilke(n) NAF-avdelinger stammer disse erfaringene fra? Det kan være greit for oss å vite hvilke(n) man bør holde seg langt unna. Quote
Tor Anton Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 De jeg har brukt er de på Hamar. Alt dette med kontroller og tester kommer ann på dagsformen, egne synspunkt m.m på den som utfører dette, så lite er helt å stole på. Det er synd for de som blir negativt berørt. Quote
Hamna Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 De jeg har brukt er de på Hamar. De? Er det to eller flere bare på Hamar? "Alt dette med kontroller og tester" osv. Det kan nok stemme. Quote
Recommended Posts